۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰

صنعت نشر کشور در چند قدمی تعطیلی

تعداد عناوین منتشر شده در هفته نخست دی ماه و مقایسه آن با هفته پایانی آذر نشان دهنده کاهش ۹ برابری نشر کتاب است. هم‌چنین بررسی آمار نشر ۹ ماه نخست سال جاری‌، حکایت از کاهش ۱۳۱۷ عنوانی کتاب نسبت به ۹ ماه ابتدایی سال گذشته دارد.
کد خبر : ۱۵۲۷۰۴
صراط: نگاهی به آمار نشر در هفته گذشته یعنی هفته نخست دی ماه(30 آذر تا 5 دی ماه) نشان‌دهنده وضعیت وخیم نشر است‌، آمار نشر موجود در پایگاه اطلاع‌رسانی خانه کتاب نشان می‌دهد که در یک هفته گذشته تنها 211 عنوان کتاب منتشر شده است.از این میان تنها 64 عنوان کتاب چاپ نخست و 147 عنوان چاپ مجدد بوده‌اند.

شمار کتاب‌های تألیف شده 180 عنوان و کتاب‌های ترجمه 31 عنوان است،‌ که ناشران تهرانی 130 عنوان و ناشران شهرستانی 81 عنوان کتاب را منتشر کرده‌اند.

ادبیات با 62 عنوان در صدر این فهرست قرار دارد که 23 عنوان کتاب در این حوزه چاپ نخست و 39 عنوان چاپ مجدد بوده‌اند. هم‌چنین 48 عنوان کتاب تألیفی و 14 عنوان کتاب ترجمه بوده است. ناشران تهرانی 32 عنوان کتاب در حوزه ادبیات و ناشران شهرستانی 30 عنوان کتاب با موضوع ادبایت در یک هفته گذشته منتشر کرده‌اند.

پس از ادبیات دین با 45 عنوان‌، علوم طبیعی با 26 عنوان،‌ علوم عملی با 17 عنوان‌، علوم اجتماعی با 15 عنوان‌، زبان با 14 عنوان‌، تاریخ و جغرافیا با 14 عنوان‌، فلسفه با 8 عنوان و کلیات نیز با 4 عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند. در حوزه کودک و نوجوان نیز طی یک هفته گذشته 28 عنوان کتاب منتشر شده است. این در حالی است که در هفته پیش از آن یعنی هفته پایانی آذرماه،‌  در مجموع 1801 عنوان کتاب منتشر شده است.

مقایسه آمار نشر کتاب در هفته نخست دی ماه سال جاری با هفته نخست دی ماه در سال گذشته نشان دهنده کاهش بسیار چشم‌گیر تعداد عناوین است به گونه ای که در سال گذشته 1560 عنوان کتاب در این هفته منتشر شده است.هم‌چنین مقایسه هفته نخست دی ماه با سایر هفته‌های 6 ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که هفته نخست دی ماه کمترین آمار نشر کتاب را داشته‌ایم.

وضعیت نشر کتاب طی سه سال اخیر با افزایش قیمت کاغذ،‌ کاهش نقدینگی ناشران و افزایش قیمت کتاب که منجر به کاهش مخاطب شده است،‌ وضعیتی نگران‌کننده را رقم زده است البته اقداماتی نظیر تأسیس کارگروه کاغذ،‌ معافیت مالیاتی ناشران،‌ خرید کتاب از ناشران از سوی دولت انجام شد‌، اما هیچ یک کافی و راضی‌کننده نیست.

بسیاری از ناشران طی یکسال اخیر از عدم حمایت ارشاد که باید در قالب خرید کتاب از ناشران انجام گیرد،‌ گلایه داشته‌اند. هم‌چنین نویسندگان بسیاری از اینکه کتاب‌هایشان چند سالی در نوبت انتشار قرار دارد انتقاد کرده و انگیزه تألیف کتاب را از دست داده‌اند،‌ اگرچه تا پیش از این مسئولان با تکیه بر رشد عناوین کتاب‌، بر طبل رشد فرهنگی می‌کوبیدند و کاهش شمارگان نشر از 5 هزار نسخه به کمتر از هزار نسخه را نادیده می‌گرفتند،‌  اما امروز به نظر می‌رسد که افزایش شمارگان نشر نیز دیگر نمی‌تواند بهانه‌ای باشد برای دم زدن از رشد در حوزه کتاب و کتابخوانی.

کاهش 1317 عنوانی نشر کتاب طی 9 ماه نخست سال نسبت به سال گذشته

بررسی آمار تعداد عناوین منتشر شده در 9ماه نخست سال جاری نیز شاهد دیگری بر این ادعاست، چرا که از ابتدای فردوین 91 تا پایان آذرماه در مجموع 41هزار و 742 عنوان کتاب منتشر شده است که در مقایسه با 9 ماه نخست سال گذشته شاهد کاهش انتشار 1317 عنوانی هستیم.این همه در کنار تعطیلی نزدیک به 300 چاپخانه در تهران و شهرستان‌ها‌، کاهش تعداد ناشران مذهبی،‌ جدایی 500 ناشر مذهبی از حوزه نشر،‌ معطل‌ماندن بسیاری از نویسندگان در صف انتشار‌های دو و سه ساله همه و همه نشان دهنده آسیب‌هایی است که صنعت نشر طی سه سال اخیر به آن دچار شده است و در آینده نزدیک در صورت نبود اقدامی عاجل صنعت نشر کشور را به تعطیلی خواهد کشاند.


منبع: تسنیم
برچسب ها: نشر تعطیل کتاب صراط