۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵

مجلس، محل کار دوم وزرا شده است!

تا کنون و از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم 180 سؤال از وزیر در دستور کار مجلس قرار گرفته است، این مسئله و رفتار نمایندگان در باره سؤال از وزرا ضمن اینکه باعث شده تا وزرا و خود رئیس‌جمهور دراین‌باره از نمایندگان گلایه‌هایی داشته باشند، برخی از نمایندگان را نیز به اعتراض وا‌داشته است.
کد خبر : ۱۵۵۰۳۴
صراط: یکی از چالشهای که امروز وزرای دولت با آن مواجه هستند، پاسخ به سؤال نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است، به گونه‌ای کثرت سؤالات در چند ماه اول دولت به حدی بوده که مجلس شورای اسلامی به محل کار دوم اعضای هیئت دولت تبدیل شده است.

بیش‌ترین سؤال از وزرای دولت مربوط به وزیر مسکن و راه و شهرسازی و کمترین آن مربوط به وزیر دفاع  و آن گونه که معاون نظارت مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند سؤال از وزرا در مقایسه با سنوات قبل ۵ برابر افزایش پیدا کرده است. البته سؤال از وزیر حق نماینده است و مطابق قانون اساسی نمایندگان مردم در حیطه وظایف نظارتی خود هر زمان که نیاز بدانند می‌تواند از وزیر و حتی رئیس‌جمهور سؤال کنند.

تا کنون و از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم 180 سؤال از وزیر در دستور کار مجلس قرار گرفته است، این مسئله و رفتار نمایندگان در باره سؤال از وزرا ضمن اینکه باعث شده تا وزرا و خود رئیس‌جمهور دراین‌باره از نمایندگان گلایه‌هایی داشته باشند، برخی از نمایندگان را نیز به اعتراض وا‌داشته است.

یوسفیان ملا از جمله نمایندگانی است که اعتراض خود را به این موضوع نشان داده و اظهار می‌کند: در حال حاضر فضای طرح سؤال از وزرا در مجلس فضای عادلانه‌ای نیست و با باید روند دیگری برای این مسئله اندیشیده شود همچنین ابو ترابی دیگر نماینده‌ای بود که پیشنهاد بررسی سؤال قبل از اعلام وصول توسط هیئت رئیسه را داد، تا اگر سؤالات مرتبط نباشد از دستور خارج شود.

در موارد زیادی دیده می‌شود که نمایندگان سؤالاتی را مطرح می‌کنند که یا در حیطه وظایف تعریف‌شده در قانون برای آن وزارت خانه نیست و یا اساساً مسئله مربوط به حوزه انتخابی نماینده سؤال کننده است که از اختیار خود به عنوان یک ابزار برای جذب اعتبار یا مواردی از دست استفاده می‌شود.

دکتر احمدرضا دستغیب یکی از نمایندگانی بود که به این مسئله اعتراض داشت و سؤال از وزرا را در شرایطی که کمتر از شش ماه از انتصاب آن‌ها می گذرد به صلاح نمی‌داند، وی در گفت و گو با تابناک دراین‌باره می‌گوید: باید این اجازه را نمایندگان به وزرا بدهند که قدری در ارتباط با حوزه مدیریتی خود تدبیر کنند. غیر از موارد اضطراری در حوزه تصمیمات وزرا اجازه دهیم سؤالات دیگر بعد از گذشت مدت زمان خاصی انجام شود.

وی افزود: برخی از سؤالات بیش از اندازه متوجه منطقه خاصی است و منطقه گرایی را بیش از حد می‌بینیم، توجه به مناطق لازم است اما مسائل کلان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نماینده شیراز گفت: پیشنهاد من این است که هیئت‌رئیسه در راستای تجمیع سؤالات پیشنهاد‌هایی به گروه آیین‌نامه بدهد و وقتی وزیر در صحن حاضر می‌شود سؤالاتی که در یک حوزه کاری است به صورت تجمیع شده سؤال شود که صرفه‌جویی در وقت صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت گفت: نمایندگان با مشکلات زیادی مواجه هستند و انبوهی از مشکلات متوجه آن‌هاست. و البته قدری هم صدا و سیما و رسانه ملی متأسفانه در این زمینه مقصرند چرا که وظیفه نمایندگان برای مردم تشریح نمی‌شود نمایندگان وظیفه اجرایی نداند اما مردم این را نمی‌دانند و نمایندگان را مسئول اجرای پروژه های اجرایی می‌دانند.

وی افزود وقتی این موضوع برای مردم روشن نباشد مردم به نماینده فشار می‌آورند و این باعث می‌شود فشاری که مردم به نمایندگان وارد می‌کنند را نمایندگان به دولت منتقل کنند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت گفت: با توجه به شرایط کشور و مجموعه اتفاقات، روابط هنوز به صورت در یک شرایط منطقی قرار ندارد. برای پیشرفت کشور نیازمند همدلی و همراهی هستیم و باید از طعنه زدن به یکدیگر و وسواس به خرج دادن در برخی حوزه‌ها و موضوعاتی که باعث اصطکاک می‌شود، پرهیز کنیم.

دستغیب در توضیح این موضوع که برخی عقیده دارند بخش عمده‌ای از این سؤالات مربوط به دولت دهم است که انجام نداده و نمایندگان مجبورند از این دولت بپرسند، گفت: سؤالات باید صفر شود. اینکه سؤالات گذشته به وزیر جدید سرایت داشته باشد جای سؤال دارد. پیشنهاد من این است که در شش ماه اول سوالی نشود.
منبع: تابناک