۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷

اون درخواست کره جنوبی را رد کرد

کره شمالی پیشنهاد کره جنوبی برای دیدار مجدد خانواده‌های از هم جدا افتاده را که بیشتر آنها در دوران کهنسالی به سر می‌برند، رد کرد.
کد خبر : ۱۵۵۶۶۵

صراط: به نقل از روزنامه «واشنگتن‌پست»، کره شمالی درخواست کره جنوبی برای دیدار مجدد اعضا خانواده‌های از هم جدا افتاده را که بیشتر آنها کهنسال هستند، رد کرد؛ برنامه بشردوستانه‌ای که بیش از سه سال انجام آن متوقف شده است.

پارک گوئن، رئیس جمهور کره جنوبی در اولین کنفرانس خبری خود در سال 2014 از پیونگ یانگ درخواست کرد با پذیرش این پیشنهاد جدید، فضایی برای تقویت پیوندهای دو کره ایجاد کند.

کره شمالی، سپتامبر گذشته با لغو برنامه ملاقات اعضای خانواده‌های جدا افتاده پس از جنگ کره در سال 1953، امید بسیاری از این افراد برای ملاقات با بستگان خود را که در آخرین سال‌های عمر خود به سر می‌برند،‌ کمرنگ کرده است.

بر اساس این گزارش، اما کره شمالی با ملایمت این درخواست را رد و اعلام کرد: شرایط مشابه سال گذشته نباید تکرار شود. اشاره کره شمالی به احتمال بروز درگیری میان دو کره در آوریل 2013 بر سر آزمایش تسلیحات هسته ای پیونگ یانگ بود.

کره شمالی سپس از توهین های رسانه ها و کارشناسان کره جنوبی و نیز انتقادات پارک گئون درباره برنامه تسلیحاتی پیونگ یانگ و اعدام شوهر عمه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به اتهام خیانت انتقاد کرد.

در آخرین مورد تعداد 96 سالمند کره‌ای پس از یک فرآیند طولانی انتخاب با عبور از مرز دوکره و حضور در مجتمع «کوگانگ» در کره شمالی، پس از 60 سال با بستگان خود دیدار کردند.

لازم به ذکر است که از زمان ملاقات تاریخی رهبران دو کشور در سال 2000 تا سال 2010 و حمله کره شمالی به یکی از جزایر همسایه جنوبی خود، حدود 17 هزار تن از اتباع دو کشور در قالب این برنامه با یکدیگر ملاقات کردند.

منبع: فارس