۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۰

اتفاقی که بعد از 7 سال در غزه افتاد

سه نفر از رهبران جنبش فلسطینی فتح امروز سه شنبه از طریق گذرگاه بیت حانون در شمال نوار غزه به این منطقه بازگشتند.
کد خبر : ۱۵۸۴۱۲
صراط: سه نفر از رهبران جنبش فلسطینی فتح امروز سه شنبه از طریق گذرگاه بیت حانون در شمال نوار غزه به این منطقه بازگشتند.
دولت حماس که کنترل غزه را در دست دارد به اعضای فتح که پس از درگیری خونین دو جنبش در اواسط سال 2007 غزه را ترک کردند اجازه داده است به این منطقه بازگردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از غزه،‌ ماجد ابوشماله و علاء یاغی دو نماینده فتح در مجلس قانونگذاری فلسطین (پارلمان) به همراه سفیان ابوزایده عضو شورای انقلابی فتح ظهر امروز از طریق گذرگاه بیت حانون (اریز) در شمال نوار غزه به این منطقه بازگشتند.
این سه نفر به همراه شمار زیادی از رهبران و اعضای جنبش فتح پس از درگیری مسلحانه بین حماس و فتح در سال 2007 با خانواده هایشان به کرانه باختری رود اردن نقل مکان کردند.
صدها نفر از اعضای جنبش فتح از جمله شماری از رهبران این جنبش در غزه برای استقبال از این سه نفر در گذرگاه بیت حانون تجمع کردند. استقبال کنندگان پرچم های زردرنگ فتح و تصاویر سران این گروه را در دست داشتند.
ابوشماله در کنفرانسی مطبوعاتی که به محض ورود به غزه برگزار شد گفت: «زمان آن است که دست در دست هم بگذاریم و به خدمت به مردم که از چند دستگی رنج می برند خدمت کنیم. هیچ کس از دو دستگی یا اشغالگری سود نمی برد».
وی افزود، معتقدیم زمان بازگشت همه کسانی که از نوار غزه خارج شدند فرا رسیده است تا بتوانند آلام مردم غزه را کاهش دهند.
ابوشماله در پاسخ به سئوال یکی از روزنامه نگاران گفت در غزه خواهد ماند. وی تاکید کرد سفرش به غزه موقتی نیست بلکه برای اقامت دائم به غزه بازگشته است.
ایهاب الغصین سخنگوی حماس در سخنانی که خبرگزاری الرأی وابسته به دولت حماس منتشر کرد گفت: ما در دولت غزه از بازگشت فتح سفیان ابوزایده عضو شورای انقلابی فتح و ماجد ابوشماله و علاء یاغی نمایندگان فتح در مجلس قانونگذاری استقبال می کنیم.
وی افزود: غزه سرزمین و وطن آنها است و به آنها خوش آمد می گوییم. وی تاکید کرد دولت حماس به ارائه ابتکار عمل ها برای به حرکت درآوردن چرخ آشتی ملی فلسطینی ادامه می دهد.
وی همچنین از تشکیلات خودگردان در رام الله نیز خواست به سمت آشتی گام بردارد و بازداشت شدگان سیاسی را آزاد کند و تعاملی مثبت با ابتکارهای حماس داشته باشد.
اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت حماس در غزه هفته گذشته اعلام کرد برای ایجاد فضای آشتی بین فلسطینی ها، به اعضای جنبش فتح که پس از سیطره حماس بر نوار غزه این منطقه را ترک کردند اجازه می دهد به غزه بازگردند. وی همچنین گفت اعضای زندانی فتح آزاد خواهند شد.
تاکنون همه تلاش ها برای میانجی گری بین فتح و حماس به ویژه از طرف مصر با شکست مواجه شده است.
برچسب ها: صراط غزه فلسطین فتح