۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۸

تحریم‌کنندگان اسرائیل مجازات می شوند

قانون‌گذاری مجالس ایالتی نیویورک به دنبال تصویب قانونی هستند که بر اساس آن گروه‌های دانشگاهی که همکاری با مؤسسات آموزش عالی اسرائیل را تحریم می‌کنند از تأمین مالی ایالتی محروم می ‌شوند.
کد خبر : ۱۶۲۰۸۱
صراط:  مجلس سنای ایالتی نیویورک قانونی را تصویب کرده است که براساس آن ارائه تأمین مالی دولتی به گروه‌های دانشگاهی که به‌طور رسمی مؤسسات آموزش عالی اسرائیل را تحریم کرده و با آن‌ها همکاری نمی‌کنند، ممنوع خواهد شد.

این لایحه که از تصویب مجلس سنای ایالت نیویورک گذشته است منتظر تأیید از سوی مجلس نمایندگان این ایالت است. این لایحه پس از آن مطرح شد که "انجمن مطالعات آمریکایی" که ائتلافی از اساتید دانشگاهی آمریکایی است ماه گذشته قطعنامه‌ای را در زمینه تحریم اسرائیل تصویب کرد. این قطعنامه که از سوی 66 درصد اعضای این انجمن تأیید شد در پی تقاضای فلسطینیان برای تحریم اکادمیک اسرائیل صورت گرفت.

این گروه اعلام کرده بود تا زمانی که  تل‌آویو به نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی پایان ندهد از همکاری رسمی با نهادهای آموزش عالی اسرائیلی و اساتیدی که نماینده این مؤسسات یا دولت اسرائیل باشند، خودداری می‌کند.

در مقابل 134 عضو مجلس نمایندگان ایالتی نیویورک در یک نامه اعتراضی این انجمن را به تعصب متهم کرد. در این نامه آمده است: «ما در اعتراضی شدید به تصمیم انجمن مطالعات آمریکایی در تحریم دانشگاه‌ها و نهادهای آموزش عالی اسرائیل، این نامه را امضا کرده‌ایم ... این کنش نشانه تعصب و جابنداری است).

با این حال و علیرغم این پاسخ شدید، برخی منابع رسانه ای آمریکایی اعلام کرده‌اند طرح و توصیب این لایحه در مجلسین ایالتی نیویورک خود نشانه واضحی از نقض آزادی آکادمیک است.

منبع: تسنیم