۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۸

مقدمه‌ حمله به سوریه فراهم شد؟

کشورهای غربی بعد از اتمام دور دوم مذاکرات ژنو ۲ در اقدامی هماهنگ دولت سوریه را مسئول ناکامی این مذاکرات خواندند که شاید این موضع هماهنگ مقدمه اقدام نظامی علیه دمشق باشد.
کد خبر : ۱۶۴۲۳۸

صراط: «عبدالباری عطوان» نویسنده و روزنامه نگار معروف عرب، در مقاله‌ای در پایگاه خبری رای الیوم، تلاش برخی از کشور های غربی برای به شکست کشاندن مذاکرات ژنو2 را بررسی کرده است.

عطوان می‌نویسد که شکست دور دوم مذاکرات ژنو2 به علت اختلافات وسیع بین دو طرف و اصرار آنها بر اولویت‌های مدنظر خویش، کاملا قابل پیش‌بینی بود. نظام سوریه، موضوع مبارزه با تروریسم و کمک‌رسانی به محاصره شدگان در شهرها را در اولویت قرار می‌داد و مخالفین، به دست گرفتن قدرت و شروع دوره انتقالی را اولین گامی می‌دانستند.

این نویسنده فلسطینی در ادامه تصریح می‌کند که معذرت خواهی آقای «اخضر ابراهیمی» از مردم سوریه برای بی نتیجه بودن دو دور مذاکرات ژنو2 گویا به معنی مرگ مذاکرات و پایان تلاش‌های ساسی بود.در حال حاضر، موافقت دو طرف برای برگزاری دور سوم مذاکرات بدون مشخص کردن زمان آن، به معنای این است که دو طرف نمی‌خواهند رسما به عقیم ماندن مذاکرات اعتراف کنند.

وی می‌نویسد: تلاش کشورهای غربی برای معرفی کردن دولت سوریه به عنوان مسئول شکست مذاکرات، شاید زمینه را برای بازگشت به گزینه نظامی علیه سوریه فراهم کند.

مقدمات عملی و رسانه‌ای برای بازگشت به گزینه نظامی قبل از برگزاری ژنو 2 فراهم شده بود، مگر اینکه دولت سوریه زیرفشار تهدید‌های نظامی مجبور به پذیرش خواسته‌های معارضان و همپیمانان آنها شود و مسئله هیئت انتقالی و عقب نشینی از قدرت را بپذیرد.

عبد الباری عطوان در ادامه به برخی شواهد اشاره می‌کند که  احتمال حمله نظامی علیه سوریه، در هفته یا ماه‌های آینده را تقویت می‌کند.

1- در دیدار اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با عبدالله دوم پادشاه اردن در کاخ سفید، اوباما از لزوم برداشتن گام‌های قوی برای فشار بر دولت سوریه، با هدف پذیرش راه حل سیاسی سخن گفت.

2- «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در دمشق و مسئول پرونده سوریه در آمریکا، از ائتلاف مخالفین خواسته است تا جبهه جنوب سوریه را دوباره فعال کنند، مخصوصا منطقه «درعا» که مشرف به کشور اردن می‌باشد. اردن دروازه اصلی این منطقه محسوب می‌شود. شاید بتوان دیدار اخیر پادشاه این کشور با اوباما و کمک یک میلیارد دلاری به اردن را در این رابطه تفسیر کرد.

3-  روزنامه «وال استریت ژورنال» فاش کرده است که عربستان سعودی قصد دارد موشک‌های پدافند هوایی به مخالفین بدهد تا اوضاع میدانی، به نفع معارضین تغییر یابد.

4- وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا، اخیرا به اطلاع ائتلاف معارضان رسانیده است که در صورت شکست مذاکرات ژنو، آمریکا نقشه جایگزیی دارد که سریعا آن را اجرا خواهد کرد.

5- محافل سیاسی روسیه از آمادگی آمریکا و فرانسه برای حمله به سوریه با هدف جلوگیری از پیش‌روی نظام این کشور در منطقه «القلمون» خبر می‌دهند. موضوع بمباران هوایی و مسلح ساختن مخالفین به سلاح‌های بسیار پیشرفته، جزو اهداف نظامی حساب می‌شود.

عطوان می‌نویسد: آمریکا و هم پیمانان عرب وی، نمی‌توانند از طریق شورای امنیت موضوع حمله به سوریه را پیش بکشند، چرا که با وتوی روسیه مواجه خواهند شد، بنابراین ناگزیرند موضوعی را بهانه کرده و به عنوان دلیل حمله نظامی مطرح کنند که در حال حاضر، انداختن مسئولیت شکست مذاکرات بر گردن سوریه، فرصت خوبی را فراهم کرده است.

وی تصریح می‌کند که دخالت نظامی علیه سوریه، در صورت وقوع ، همانند عراق، افغانستان و لیبی، گسترده نخواهد بود و صرفا با هدف فشار بر دولت سوریه برای امتیاز دهی در مذاکرات صورت خواهد گرفت.

این نویسنده فلسطینی می‌افزاید که در هفته‌های اخیر، واشنگتن، میهمان برخی هم پیمانان اصلی خود، از جمله عبدالله دوم پادشاه اردن و محمد بن نایف وزیر کشور عربستان و مرد قوی واشنگتن در ریاض، بوده است. از سوی دیگر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز پشت درهای بسته با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» پادشاه قطر دیدار کرده است. 

عطوان در پایان تصریح می‌کند که سوریه در هفته‌های آینده آبستن قضایای زیادی خواهد بود و شاید این کشور به همان پله اول باز گردد، پله‌ای که محل حضور گروه‌های مسلح و کش و قوس‌های سیاسی است و بدون شک نقش اردن در این زمینه بسیار بزرگ خواهد بود.


منبع: فارس
برچسب ها: ژنو2 حمله سوریه صراط