۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۹

واکنش آلیا به اظهارات روحانی

نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از سخنان رئیس جمهور درمورد آزادی رسانه‌های حامی دولت گفت: رسانه‌های حامی دولت به مقدسات دینی توهین کردند لذا این رسانه‌های باید مورد عتاب قرار گیرند نه رسانه‌هایی که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند.
کد خبر : ۱۶۸۷۰۴
صراط: نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از سخنان رئیس جمهور درمورد آزادی رسانه‌های حامی دولت گفت: رسانه‌های حامی دولت به مقدسات دینی توهین کردند لذا این رسانه‌های باید مورد عتاب قرار گیرند نه رسانه‌هایی که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند.

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنرانی صبح امروز رئیس جمهور کشورمان در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: در هفته‌های اخیر اتفاقاتی در عالم رسانه رخ داد که سبب نگرانی و رنجش خاطر متدینین و مراجع عظام تقلید شد؛ به طوری که برخی از مراجع عظام ناراحتی مردم را به خشم مقدس تعبیر کردند. البته لازمه یک جامعه مسلمان و انقلابی هم این است که مردم نسبت به احکام اسلامی حساسیت داشته باشند.

وی افزود: در دولت جدید دیدیم که از طریق همین نشریات و رسانه‌ها یک بار با ساحت حضرت علی(ع) و بار دیگر هم به آیه شریفه قصاص اهانت شد و اقدامی در جهت خوش‌آیند دشمنان اسلام و قرآن رخ داد. همچنین فضای فرهنگی کشور به گونه‌ای شد که علاوه بر مردم، نمایندگان مجلس و مراجع عظام، نمایندگان مجلس خبرگان نیز بغض خود را گشودند و از فضای فرهنگی کشور اظهار نارضایتی کردند.

این نماینده مجلس بر همین اساس تصریح کرد: در این شرایط اولین انتظار این بود که رئیس جمهور در نخستین حضور خود در جمع اصحاب رسانه آنچه را که به عنوان اولویت مورد تأکید قرار می‌دهد، تغییر روند فعلی فرهنگی در دولت باشد و بر همین اساس رسانه‌ها را به رعایت شعائر و شئونات اسلامی توجه دهند اما با کمال تعجب ملاحظه شد که رئیس جمهور با هر قصد و هدفی که صحبت کرد اما پیام سخنان وی دلگرمی بخشیدن و دلجویی از رسانه‌هایی بود که مورد پیگیری قانونی قرار گرفته بودند.

آلیا ادامه داد: این اقدام یک نوع فرافکنی و همه را با یک چوب زدن بود، در صورتی که رسانه‌های متخلف باید مورد عتاب قرار بگیرند نه رسانه‌هایی که در چارچوب قانون و ارزش‌های اسلامی فعالیت می‌کنند. همچنین در پاسخ به اینکه رئیس جمهور گفته رسانه‌های طرفدار دولت هم آزاد باشند، باید بگوییم همین رسانه‌های طرفدار دولت این تخلفات را انجام داده‌اند بنابراین جای سوال است که منظور رئیس جمهور از آزادی همین مواردی بود که در ماه‌های اخیر خشم مقدس و انقلابی مردم را برانگیخت؟

وی تأکید کرد: امیدواریم که سرنوشت واژه‌های مقدسی مانند آزادی، منتقد، اعتدال و مشابه آنها مانند دوران اصلاحات وارونه معنی نشوند و بهتر است دولت این واژه‌ها را تفسیر و تبیین کنند چرا که مردم مشاهده می‌کنند ذیل همین واژه‌های مقدس، اقدامات ناخوشایند و هنجارشکن صورت می‌گیرد.

* رئیس جمهور که می‌گوید انتقاد آزاد است، چرا منتقدین دولت را بی‌سواد خواند؟

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: در شرایطی که قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین موضوعه مانند قانون مطبوعات، ظرفیت‌ها و آزادی‌های بسیاری را برای جامعه رسانه‌ای کشور در نظر گرفته است تا جایی که موجب سوء استفاده نشریات و رسانه‌های زرد و دشمن‌شادکن شده است، دور از انتظار بود که رئیس جمهور جامعه رسانه‌ای را دو قطبی و یا درجه یک و دو کنند و به جای ایجاد همگرایی و انسجام و وحدت، زمینه اختلاف را فراهم آورد.

آلیا خاطرنشان کرد: رئیس جمهور امروز مجددا اعلام کرد که نقد و انتقاد آزاد است اما به این سوال پاسخ ندادند که چرا منتقدین دولت را بی سواد خوانده‌اند و چرا نشریات منتقد را به محکمه قضایی معرفی کردند؟ بنابراین همه مسئولین مخصوصا شخصیت مهمی مانند رئیس یک قوه باید دقت کند که حرف و عملش یکی باشد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مردمی که حماسه 24 خرداد را خلق کردند، انتظار داشتند رئیس جمهور منشوری برای اقدام اصحاب رسانه در زمینه دغدغه‌های فرهنگی توصیه می‌کرد تا سبب رفع دغدغه‌های فرهنگی شود نه اینکه با دولتی و غیردولتی کردن و یا نهادی و غیرنهادی کردن رسانه‌ها یا جامعه رسانه‌ای را در مقابل یکدیگر قرار دهد و بعید نیست که از صبح فردا رسانه‌ها انگشت اتهام به سوی یکدیگر بگیرند و هرکدام فرافکنی کنند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به امنیتی خواندن فضای فرهنگی کشور از سوی رئیس جمهور گفت: روحانی خاطره خوشی از زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دارند و آن هم استفاده از عبارت "امنیتی کردن فضا" است. شاید این عبارت در آن دوره در رأی آوردن وی مؤثر بود اما اینگونه نیست که در هر زمان برای عقب نشاندن منتقدین و وادار کردن عده‌ای به سکوت، باز هم به این عبارات پناه ببرد.

آلیا با بیان اینکه آیا برخورد قانونی با متخلف به معنی امنیتی کردن فضای فرهنگی کشور است، تأکید کرد: باید انصاف داشته باشیم و شکرگذار فضای آرام کشور باشیم و با بکاربردن نامناسب برخی واژه‌ها و عبارات منتقدین خود را مورد فشار گفتمانی قرار دهیم.

* محدودیت رسانه‌ها در نقد کرسنت محروم کردن مردم از حقوقشان است

وی با اشاره به محدودیت رسانه‌های کشور برای انتقاد از فساد کرسنت گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران رسانه‌ها رکنی از ارکان مهم نظام مردم سالاری دینی هستند و مردم به عنوان صاحبان و سرمایه‌های اصلی این انقلاب، نامحرم نیستند. بنابراین اینکه رسانه‌ها مجبور و محکوم باشند که از توافق ژنو و ماجرای کرسنت نقدی نکنند و چیزی ننویسند محروم کردن مردم از یکی از حقوق اساسی‌شان است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: اگر قرار باشد دولت محترم در سال اول فعالیت خود اینگونه فشار فرهنگی و رسانه‌ای بر جامعه وارد کند و مضاف بر آن از آزاد نبودن هم شکایت داشته باشد، معلوم نیست در ادامه کار این تدابیر چه بلایی برسر امید جامعه رسانه‌ای کشور بیاورد.

آلیا در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که رئیس جمهور همچنان که سعی می‌کند، فشارهای وارد بر خود از سوی اصلاح‌طلبان را تدبیر کند، با همان آرامش و کیاست فشار برخی از نشریات زیاده‌خواه را که تعداد آنها در مقابل کثرت نشریات کشور ناچیز است، به خوبی رد کند و بداند که در این صورت محبوبیت وی بیشتر خواهد شد.
منبع: تسنیم