۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳

پشت پرده تخلفات در خودروسازی‌‌ها

با توجه به اینکه ایران خودرو و سایپا از بزرگترین بنگاه های اقتصادی کشور و منطقه بوده و گردش مالی بسیار بالایی دارند، جریان خاص انحرافی در سال‌های گذشته علاوه بر اینکه این دو خودروساز را به حیاط خلوت خود تبدیل کرده بود، زمینه کاهش شدید قیمت سهام آنها را نیز فراهم آورد تا بتواند آنها را به نازل ترین قیمت به عوامل پشت پرده خود واگذار کند.
کد خبر : ۱۶۹۱۵۶
صراط: موضوع سوال از وزرا در دوره نهم مجلس شورای اسلامی یکی از مباحثی است که بیشترین انتقادات را متوجه مجلس و رفتار نمایندگان کرده و باعث انتقادات زیادی از سوی دولت مردان و حتی نمایندگان مجلس شده است، به طوری که اعضای هیات رئیسه را بر آن داشته که بر نوع سوالاتی که نمایندگان مطرح می کنند نظارت داشته باشند و موضوعاتی که قابل مطرح شدن در صحن نیست را در دستور کار مجلس قرار ندهند.

اما همین اقدام باعث اتفاقات جالبی در مجلس شورای اسلامی شده است. به طوری که برخی از اعضای هیات رئیسه با همین بهانه برخی از سوالات را بدون دلیل از دستور خارج می کنند و یا به واسطه برخی از نمایندگان دیگر و یا به صورت مستقیم در مورد سوالات با سوال کننده اغماض می کنند.

این موضوعی است که نادر قاضی پور در صحن علنی مجلس و در تذکر آیین نامه ای آن را مطرح کرد. وی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس اظهار داشت: تعدادی سوال از وزرا در کمیسیون‌ها مطرح شده که متاسفانه هیات رییسه به جای اینکه مدافع نمایندگان باشد، مدافع دولت در مجلس شده و دو برادر عزیز هیات رییسه هزار و یک ایراد بنی‌اسراییلی به سوالاتی می‌گیرند که قرار است در صحن مطرح شود.

وی اضافه کرد: هیات رییسه اداره امور مجلس را بر عهده داد، زحمت می‌کشند و پول اضافی هم نمی‌گیرند و این جای قدردانی دارد اما دو عضو هیات رییسه در مورد سوالات اغماض می‌کنند. انتظار ما این است که سوالات ما بعد از طرح در کمیسیون در صحن علنی مطرح شود و از ابتدای سال 93 هفته‌ای دو روز به طرح سوالات نمایندگان از وزرا اختصاص داده شود.

ظاهرا این نماینده به سوالی که یکی از نمایندگان در خصوص یکی از وزارتخانه ها و در ارتباط با خودروسازان مطرح کرده بود و گویا هیات رئیسه با واسطه‌گری قصد متقاعد کردن این فرد برای انصراف از سوال را داشته، اعتراض کرده است. وی در هنگام اعتراض خود نام فردی را به صورت مخفف عنوان کرد و گفت اگر هیت رئیسه بخواهد با دلال بازی مانع سوال شود، دست به افشاگری خواهد زد.

به همین دلیل سراغ قاضی پور رفتیم و درباره جزئیات بیشتری در این خصوص به گفت و گو پرداختیم:

نادر قاضی پور گفت: با توجه به اینکه ایران خودرو و سایپا از بزرگترین بنگاه های اقتصادی کشور و منطقه بوده و گردش مالی بسیار بالایی دارند، جریان خاص انحرافی در سال‌های گذشته علاوه بر اینکه این دو خودروساز را به حیاط خلوت خود تبدیل کرده بود، زمینه کاهش شدید قیمت سهام آنها را نیز فراهم آورد تا بتواند آنها را به نازل ترین قیمت به عوامل پشت پرده خود واگذار کند.

نماینده مردم ارومیه تاکید کرد: کار تا آنجا پیش رفت که یکی از این خودروسازان با برنامه‌ریزی های دقیق و پیچیده سعی در دور زدن قانون داشته و برخی شرکت های آن، شرکت های دیگر را خریداری می‌کردند تا مدیریت کل گروه در اختیار یک عده خاص قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برای جلوگیری از این تخلف شورای رقابت تصویب کرد که هیچ شرکت خودروساز نمی‌تواند سهامدار شرکت خودروسازی دیگر باشد.

این نماینده مجلس گفت: خودروسازی ایران یک بنگاه اقتصادی بزرگ در خاورمیانه است اما برخی افراد به واسطه دوستانی که دارند قصد دارند با واردات خودروهای لوکس این شرکت را ورشکست کنند و برخی دیگر قصد دارند تا این کارخانجات بزرگ را با مبلغ کم یا به عبارت دیگر مفت صاحب شوند.

وی در پایان در خصوص اسم اختصاری‌ای که در تذکر عنوان کرده بود، گفت: اینها دو فرد هستند با اسم های "ع" و "ک" تحت عنوان شرکت (ک) که گروه انحرافی پشت این قضیه بوده و قصد داشتند با واردات خودرو و همچنین با ورشکسته کردن کارخانه های خودروسازی به قیمت نازل آن را خریداری کنند. انتظار ما نیز این بود که وزیر جدید، شافعی و مدیر عامل ایران خودرو و سایپا اجازه ندهند این افراد در هیات مدیره حضور داشته باشند و باید شدیدا کنترل شوند.

آن گونه که این نماینده مجلس بیان می کند، به نظر می رسد که مشکلات خودرویی کشور فراتر از چیزی است که تصور می شود و باز آنگونه که قاضی پور اشاره کرده است اگر این معاملات به مجلس کشیده شود، معلوم نیست چه چیزی در انتظار صنعت خودرو کشور باشد!
منبع: تابناک