۰۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰

حملات شیمیایی آمریکا در طول تاریخ+تصاویر

حملات شیمیایی ایالات متحده را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم نمود، دسته اول حملاتی که ایالات متحده خود به طور مستقیم در آنها حضور داشته و اقدام به حمله شیمیایی نموده استو دسته دوم حملاتی که ایالات متحده خود به طور مستقیم حضور نداشته اما حامی و تامین کننده مواد شیمایی و گازهای کشنده بوده است که در این گزارش به بررسی حملات دسته اول پرداختیم.
کد خبر : ۱۷۱۳۳۲
صراط: دفاع از حقوق بشر و حمایت از آزادی و امنیت انسان‌ها همواره ابزاری در دست قدرت‌های امپریالیستی بوده تا منافع خود را در قالب حقوق بشر پیگیری کنند.

در طول تاریخ همواره بهترین بهانه موجهی که این قدرت‌ها برای توجیه یاغی‌گری‌های خویش آورده‌اند، دفاع از حقوق ملت‌های مظلوم بوده است. چه اینکه هیچ کس در محکومیت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و کشتار زنان، کودکان و غیر نظامیان در این رقابت‌ها هیچ نقشی نداشته‌اند، تردید نمی‌کنند.

اما پوشالی بودن ژست بشردوستانه قدرت‌های امپریالیستی، زمانی آشکار می‌شود که تناقض در گفتار و عمل آنها خودرا نشان می‌دهد به عبارت دیگر اگرچه این قدرت‌ها خود را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کنند؛ اما درعمل خود بزرگترین نقض‌کننده حقوق ملت‌های مظلوم در جهان هستند.
 
در میان این قدرت‌های امپریالیستی، ایالات متحده آمریکا بیش از هر کشور دیگری سنگ حقوق بشر را به سینه می‌زند در حالی که تاریخ گواه است که بزرگ‌ترین مجرم و جنایتکار جنگی، کشوری به همین نام است.

تاریخ معاصر ما مشحون از جنایت‌های ایالات متحده و قتل و بی خانمان کردن انسان‌هایی است که قربانی مطامع استکباری این کشور شده‌اند.
 
در چند روز گذشته که بحث و بررسی‌ها در مورد استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه مردم خویش بالا گرفته است، بار دیگر بهانه‌ای را به دست آمریکا داده است که خود را مدافع حقوق ملت سوریه نشان دهد! ملتی که امروز، آزادی، امنیت و زندگی آنان به گناه مقاومت در برابر مستکبرین به تاراج می‌رود.
 
نگاهی به شواهد و مدارک ذیل می‌توان دریافت که غرب به سرگردگی آمریکا نه تنها نمی‌تواند خود را مدافع  حقوق بشر جلوه دهد، بلکه خود بزرگ‌ترین پایمال کننده حقوق بشر است.
 
در ذیل نگاهی به برخی از حملات شیمیایی آمریکا و استفاد از گازهای کشنده که به بهانه نقض حقوق بشر، جان صدها هزار انسان بی‌گناه را گرفته است.
 
حملات شیمیایی ایالات متحده را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم نمود، دسته اول حملاتی که ایالات متحده خود به طور مستقیم در آنها حضور داشته و اقدام به حمله شیمیایی نموده است و دسته دوم حملاتی که ایالات متحده خود به طور مستقیم حضور نداشته اما حامی و تامین کننده مواد شیمایی و گازهای کشنده بوده است که در این گزارش به بررسی حملات دسته اول پرداختیم.
 
حملات شیمیایی توسط ایالات متحده
 
1.حمله ارتش آرمریکا به صدها هزار شهروند ژاپنی با بمب‌های آتش‌زا در سال‌های 1944 و 1945.


 
سلاح آتش‌زا ماده‌ای ژل مانند و چسبنده است که به عنوان یکی از ابزارآلات نظامی برای ترور و کشتار در ارتش آمریکا استفاده می‌شود. در سال 1980 سازمان ملل اعلام کرد استفاده از این سلاح شیمیایی خطرناک علی غیر نظامیان، جنایت جنگی محسوب می‌شود این در حالی است که ارتش آمریکا از این روش در جنگ جهانی دوم علیه مردم ژاپن استفاده کرد که بر اثر آن صد هزار نفر دچار سوختگی با درجات شدید شدند، میلیون‌ها تن دیگر صدمات مختلف جدی دیدند و بیش از یک میلیون تن آواره و بی خانمان شدند.
 
2.فروریختن بمب‌های هسته‌ای توسط دولت آمریکا در 6 اوت 1945 در هیروشیما
 





عملیات بمباران اتمی هیروشیما در دوشنبه، ساعت 8:15 صبح روز 6 اوت 1945 بهوقت محلی انجام گرفت. بمب اتمی به نام پسرک توسط نظامیان آمریکایی بر روی هیروشیما ریخته شد. برای تاثیر تخریبی بیشتر، بمب به نحوی تنظیم شده بود که 576 متر بالای سطح زمین منفجر شود. انرژی تولید شده توسط این بمب با انرژی حاصل از 15 تن تی‌ان‌تی برابر بود.

این بمب در بردارنده 60 کیلوگرم اورانیوم 235 بود. فعل و انفعالات اتمی در مرکز این بمب باعث گرمایی حدود چندین میلیون درجه سانتیگراد شد. این گرمای عظیم، هر چیزی را تا شعاع یک و نیم کیلومتری مرکز اصابت بمب به طور کلی ذوب نمود. مردمی که از دور دست انفجار «پسرک» را در آسمان هیروشیما مشاهده کردند می‌گفتند که خورشید دیگری را در آسمان دیده‌اند.

دو سوم ساختمان‌های هیروشیما از جمله کارخانه‌های فولادسازی و صنعتی چون میتسوبیشی، در اثر این بمباران نابود شدند. دراثر بمب فرو ریخته شده بر روی هیروشیما، تا پایان سال 1945 حدود 140 هزار نفر و در فاصله سال‌های 1946 تا 1951 حدود 60 هزار نفر جان باخته‌اند.
 
3.فروریختن بمب‌های هسته‌ای توسط دولت آمریکادر ناکازاکی، 9 اوت 1945  
 


دو روز پس از بمباران هیروشیما و برخلاف انتظار و میل آمریکا، دولت شوروی به امپراتوری ژاپن اعلان جنگ داد و نیروهای ارتش سرخ شوروی به مواضع ژاپن در منچوری یورش بردند.

ورود شوروی به جبهه جنگ اقیانوس آرام باعث شد که دولت آمریکا مصمم شود هرچ سریع‌تر جنگ را به نفع خود و بدون مشارکت شوروی خاتمه دهد.

در این راستا استفاده بیشتر از سلاح هسته‌ای، ساده‌ترین راه فشار بر ژاپن بود.

هدف بعدی برای بمباران هسته‌ای، شهر کوکورا بود که صنایع گسترده نظامی و اسلحه‌سازی در آن وجود داشت؛ اما وقتی هواپیمای بمب‌افکن به حدد منطقه مورد نظر رسید، تمام آسمان شهر با دود و غبار  پوشیده شده بود و امکان پیدا کردن هدف را از میان برده بود.
 
پس از صرف نظر از بمباران منطقه کوکورا، فرمانده عملیات تصمیم گرفت که به جای رها کردن بمب اتمی در دریا و یا بازگرداندن آن به پایگاه، آن را بر روی ناگازاکی بیندازد که در مسیر بمب افکن به پایگاه هوایی در اوکیناوا جنایات جنگی آمریکا در محکمه تاریخ
 
قرار داشت و یکی از اهداف کم اهمیت‌تر آمریکا در ژاپن محسوب می‌شد. در مجموع حدود 220000 نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیر نظامی تشکیل می‌دادند.

بیش از نیمی از قربانیان، بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال 1945 بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند. بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی تا به امروز تنها موارد استفاده جنگی از سلاح هسته‌ای در جهان است.
 
4.آزمایش سلاح شیمیایی توسط ارتش آمریکا بر روی ساکنان سیاهپوست و فقیر "سنت لوئیس" در دهه 1950  


 
در اوایل دهه 1950، ارتش آمریکا موتورهایی را بر روی پشت بام منازل شهر "سنت لوئیس" که غالبا افراد سیاهپوست و فقیر بودند، نصب کرد که گازهایی را در هوا پخش می‌کرد.

بیش از 70 درصد ساکنان این شهر، کودکان زیر 12 سال بودند. دولتآمکریا به ساکنین مناطق این شهر اعلام کرد که این موتورها و موادی که از آنها متصاعد می‌شود، به منظور ایجاد پرده دودی در راستای محافظت از شهر در برابر حملات روسیه است؛ اما در حقیقت این موتورها حجم گسترده‌ای از ریزپودرهای حاوی "روی سولفید کادمیوم" را در هوای مورد تنفس مردم این شهر پمپاژ می‌کرد.

دولت آمریکا در ابتدا پذیرفت که یکی از عناصر درجه دو شیمیایی در این پودر وجود دارد؛ اما اینکه این ماده رادیواکتیو بوده یا نه، به طور محرمانه و سری باقی ماند؛ البته این موضوع بدون اعلام واشنگتن نیز به خوبی اثبات گردید چراکه تعداد زیادی از ساکنین این مناطق در سال‌های بعد به انواع سرطان‌های حاد و پیشرفته مبتلا شدند.
 
5.تخلیه 20 میلیون گالن ماده شیمیایی توسط ارتش آمریکا بر سر مردم ویتنام در سال‌های 1962 تا 1971  
 


طی جنگ ویتنام، ارتش آمریکا بیش از 20 میلیون گالن ماده شیمیایی، شامل عامل نارنجی رنگ و بسیار سمی را بر روی جنگل‌ها و مزارع این کشور و برخی کشورهای همسایه آن به صورت اسپری پخش کرد.

بر اثر این اقدام، تمامی ذخایر غذایی ویتنام نابود و اکولوژی این کشور نیز به طور کامل تخریب شد. همچنین صدها هزار شهروند بی گناه نیز جان خود را از دست دادند.

براساس گزارش دولت ویتنام در اثر یک دهه حملات شیمیایی آمریکا در این کشور بیش از 400 هزار شهروند ویتنامی کشته یا معلول شدند، 500 هزار نوزاد با نقایص مادرزادی به دنیا آمده‌اند و بیش از دو میلیون تن نیز از سرطان یا سایر بیماری‌های سخت ناشی از استنشاق مواد شیمیایی رنج می‌برند. در سال 2012، صلیب سرخ اعلام کرد.
 
چندین میلیون ویتنامی دارای ناتوانی‌ها یا بیماری‌های ناشی از "عامل پرتقالی "(یکی از انواع مواد شیمیایی) می‌باشند.
 
6.حمله نیروهای اف‌ بی آی با گاز اشک آور به زنان و کودکان کلیسای پروتستان تگزاس در سال 1993  
 


براساس گزارش یک سازمان صلح‌طلب بین‌المللی، در این فاجعه شرم‌آور نیروهای اف بی آی مقادر زیادی گاز اشک آور را به داخل ساختمان کلیسای پروتستان در ویکو تگزاس که داخل آن تعداد زیادی زن، مرد و کودک حضور داشتند پمپاژ کردند.

این گاز اشک‌آور به شدت قابل اشتعال بوده و بر اثر روشن بودن شمعی داخل کلیسا کل ساختمان را به یک باره دچار آتش‌سوزی کرده است.

در این حادثه 49 زن و مرد و 27 کودک و نوزاد آمریکایی زنده زنده سوزانده شدند.
 
باید خاطرنشان ساخت که متاسفانه دولت ایالات متحده برای سرکوب مخالفان خویش استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی به مردم خود نیز رحم نمی‌کنند و حتی این جنایت‌ها که در داخل خاک این کشور صورت می‌گیرد، نیز به آسانی رسانه‌های مدعی حقوق بشری خبری از آن منعکس نمی‌کنند.
 
7.استفاده از اورانیوم ضعیف شده علیه مردم عراق در اشغال این کشور در سال 2003  
 


اورانیوم ضعیف شده یکی از محصولات بسیار سمی و رادیواکتیو زباله‌های هسته‌ای است که یکی از هزاران تن سلاح و مهماتی محسوب می‌شود که ارتش آمریکا برای اشغال عراق با خود به این کشور آورده بود.

بیش از نیمی از نوزادانی که در سال‌های 2007 تا 2010 در فلوجه متولد شده‌اند دارای نقائص عجیب و وحشتناک مادرزادی هستند. برخی از این نقائص شبیه به نوزادانی است که پس از آزمایش هسته‌ای در منطقه اقیانوس آرام در آن منطقه متولد شدند.
 
انواع سرطان‌ها و مرگ و میر میان کودکان و نوزادان نیز در عراق به شدت افزایش داشته است. به گفته کریستوفر باسبی، دبیر علمی کمیته اروپایی خطرات رادیواکتیوی در این باره اظهار داشت: این گونه سلاح‌های شیمیایی موجب تخریب کامل یکپارچگی ژنتیکی جمعیت در عراق شده است.

وی پس از آنکه دو گزارش از چهارگزارش منتشر شده در سال 2012 درباره بحران سلامت در عراق نوشت، اظهار داشت: فلوجه در عراق دارای بالاترین نرخ صدمات و تخریب‌های ژنتیکی ناشی از کاربرد سلاح شیمایی درکل جهان می‌باشد.
 
8.حمله شیمیایی ایالات متحده به شهروندان عراقی در سال 2004
 



در سال 2004 خبرنگارانی که به همراه ارتش آمریکا برای مخابره اخبار تجاوز نظامی واشنگتن به خاک عراق به این کشور اعزام شده بودند، گزارش دادند که ارتش آمریکا از فسفر سفید در شهر فلوجه استفاده کرده است.

ارتش آمریکا ابتدا این موضوع را انکار کرد و مدعی شد از فسفر سفید برای ایجاد پرده دودی و روشن شدن اهداف خود استفاده کرده است؛ اما پس از مدتی پذیرفت که از مواد شیمیایی فرار به عنوان ماده آتش‌زا در فلوجه استفاده کرده است.
 
همزمان، تلویزیونی دولت ایتالیا RAI نیز مستندی را با نام "فلوجه؛ قتل عامی پنهان" به همراه تصاویر و فیلم‌های وحشتناک از قربانیان ساکن فلوجه پخش کرد که در آن شاهدان عینی، بازماندگان این حملات شیمیایی و تعدادی از سربازان آمریکایی مستقر در عراق اظهارداشتند که چگونه نیروهای دولتی آمریکا حجم گسترده‌ای از منابع شیمیایی حاوی فسفر سفید را بر سر هزاران زن و کودک عراقی ریختند.

روزنامه ایندیپندنت در مطالعه‌ای از افزایش 4 برابری ابتلا به انواع سرطان‌ها در میان بزرگسالان و افزایش 12 برابری ابتلا به سرطان در میان کودکان عراقی پایین‌تر از 14 سال خبر داد.

در این تحقیق که 4 هزار و 800 کودک اهل فلوجه شرکت کرده بود، مشخص شد که مرگ و میر نوزادان شهر فلوجه 4 برابر بیشتر از نوزادان اردنی و 8 برابر نوزادان کویتی است؛ همچنین محققان از افزایش 38 برابری در میزان ابتلا به سرطان خون و افزایش ده برابری میزان ابتلا به سرطان سینه در میان زنان و افزایش چشم‌گیر ابتلا به تومور غدد بافت لنفاوی و مغزی خبر داده‌اند.  
 
9.نوع استفاده از فسفر سفید در افغانستان در سال 2009
 
فسفر سفید، گاز شیمیایی فوق‌العاده وحشتناکی است که موجب ذوب شدن گوشت بدن انسان می‌شود. علی رغم اینکه استفاده از این نوع گاز براساس کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ممنوع است؛ اما گزارش‌ها حاکی از این واقعیت ناگوار است که نظامیان آمریکایی بیش از 25 بار علیه مردم بی دفاع افغانستان به بهانه نبرد علیه تروریسم، از این نوع گاز سمی استفاده کرده‌اند که صدمات و آثار سو متعددی بر سلامت مردمان افغانستان گذاشته است.
 
مردم بی دفاع افغانستان نیز از جمله کسانی هستند که قربانی اسکتبار و ظلم و تروریسم شده‌اند. در واقع شبکه‌های تروریستی موجود در این کشور که آمریکا در صدد نابودی آنان است، خود دست پروده دولت آ»یرکا هستند.

آمریکا خود روزی این شبکه‌ها را برای مقابله با موج کمونیسم بهوجود آورد و اکنون آنان را بهانه قرار داده تا حضور خود را در این منطقه و برای کنترل قدرت‌های نوظهور آسیا توجیه نماید.
 
10.استفاده کاخ سفید از گاز اشک آور علیه معترضان "جنبش اشغال وال استریت" در سال 2011  
 


خشونت وحشیانه پلیس آمریکا علیه معترضان "جنبش اشغال" به طور کاملا مستند نشان دهنده استفاده از گاز اشک آور و سایر مواد شیمایی محرک بود.

استفاده از گاز اشک آور از سوی "کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی" حتی علیه سربازان دشمن در میدان جنگ نیز ممنوع شده است.