۱۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴

نامزدهای ریاست‌جمهوری افغانستان در یک نگاه + تصاویر

کمتر از دو روز به پایان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی‌مانده و قرار است در شنبه آینده جانشین حامد کرزی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان، انتخاب شود.
کد خبر : ۱۷۲۰۹۲
صراط: پایتخت افغانستان در کمتر از دو روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، نمای کاملاً انتخاباتی به خود گرفت و فضای این شهر تحت تدابیر شدید امنیتی آماده برگزاری انتخابات است.

قرار است شنبه آینده جانشین حامد کرزی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان، انتخاب شود. کرزی پس از دو دوره ریاست جمهوری حق شرکت در انتخابات را ندارد.

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده است که تا آغاز ماه آوریل بیش از ۳ میلیون‌ و‌ ۸۰۰ هزار نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند و این رقم همچنان افزایش می‌یابد.

کمیسیون انتخابات افغانستان همچنین اعلام کرده است که حدود ۵/ ۲ میلیون نفر از ثبت نام شدگان در انتخابات مرد هستند. گفته می‌شود که در سال جاری حضور جوانان در میان شرکت‌کنندگان در انتخابات چشمگیر است.

در ادامه به معرفی کوتاه نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان پرداخته‌ایم:

دکتر «عبدالله عبدالله» در سال ۱۹۶۰ در افغانستان به دنیا آمد و در رشته طب تحصیل کرد. او در سال ۱۹۸۵ وارد جبهه پنجشیر شد و خیلی زود تبدیل به یکی از فرماندهان نزدیک به احمدشاه مسعود شد. او از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ وزیر خارجه افغانستان بود. دکتر عبدالله نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۹ و رقیب حامد کرزی بود. آن انتخابات به دور دورم کشانده شد اما دکتر عبدالله از تقلب در انتخابات شاکی بود و در دور دوم شرکت نکرد.

اشرف غنی احمدزی

«اشرف غنی احمدزی» سال ۱۳۲۸ در ولایت لوگر افغانستان به دنیا آمد. او در ایالات متحده امریکا در رشته اقتصاد تحصیل کرده است. اشرف غنی احمدزی پس از سقوط طالبان، وزیر مالیه، رئیس دانشگاه کابل و رئیس کمیسیون انتقال مسئولیت های امنیتی بوده است. او در انتخابات سال ۲۰۰۹ نیز نامزد ریاست جمهوری بود.

عبدالرب رسول سیاف

«عبدالرب رسول سیاف» متولد سال ۱۳۲۶ در ولایت کابل است. او در دوران جنگ افغانستان با شوروی یکی از چهره‌های مجاهدین بود که علیه نیروهای شوروی می جنگیدند. او رئیس حزب اتحاد اسلامی است. سیاف در رشته شرعیات در دانشگاه کابل درس خوانده و از سال ۲۰۰۷ عضو پارلمان افغانستان بوده است.

زلمی رسول

«زلمی رسول» سال ۱۹۴۳ در کابل به دنیا آمد. او در سال ۲۰۱۰ به عنوان وزیر خارجه افغانستان برگزیده شد. وی مدتی نیز به عنوان منشی محمد ظاهر، شاه سابق افغانستان فعالیت کرده است. وی همچنین مدتی به عنوان مشاور امنیت ملی در حکومت افغانستان مشغول به کار بوده است. زلمی رسول به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی مسلط است.

گل‌آغا شیرزی

«گل‌آغا شیرزی» در سال ۱۹۵۶ در قندهار به دنیا آمد. با سقوط طالبان در افغانستان، شیرزی والی ولایت قندهار شد. در سال ۲۰۰۴ او والی ننگرهار شد و چندی پیش به دلیل نامزد شدنش در انتخابات ریاست‌جمهوری از سمت خود استعفا داد. او برای مدتی در کابینه حامد کرزی وزیر بود. شیرزی همراه با پدرش در جنگ علیه شوروی سابق نیز نقش داشت. او در سال ۲۰۰۹ هم نامزد ریاست‌جمهوری افغانستان بود اما بعدا به نفع کرزی کنار رفت.

هدایت امین ارسلا

«هدایت امین ارسلا» در سال ۱۹۴۳ در کابل به دنیا آمد. او در رشته اقتصاد از دانشگاه جورج واشنگتن دکترا گرفته است. وی برای مدت کوتاهی وزیر خارجه حکومت مجاهدین بود. هدایت امین ارسلا همچنین سال ۲۰۰۱ برای مدتی وزیر تجارت و مالیه افغانستان و مدتی هم مشاور رئیس جمهور کرزی بود. آقای ارسلا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۹ نیز نامزد شده بود.

محمد داوود سلطان زوی

«محمد داوود سلطان زوی» اهل ولایت غزنی افغانستان است. او در دور پانزدهم پارلمان افغانستان یکی از نمایندگان غزنی بود. وی پیش از ورود به دنیای سیاست، خلبان بوده است.

قطب‌الدین هلال

«قطب‌الدین هلال» در سال ۱۳۳۱ در ولایت خوست افغانستان متولد شد. او فعالیت‌های سیاسی خود را در حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار آغاز کرد و به عنوان مسئول کمیته سیاسی حزب اسلامی در ولایت پکتیا فعالیت کرده است. حزب اسلامی حکمتیار هم اکنون علیه حکومت افغانستان و نیروهای خارجی می‌جنگد اما شماری از سران این حزب مانند آقای هلال به روند صلح پیوسته‌اند و در روند سیاسی افغانستان سهم گرفته‌اند.

عبدالرحیم وردک (انصراف داده است)
«عبدالرحیم وردک» متولد سال ۱۹۴۵ در ولایت وردک افغانستان است. او در دوران جنگ افغانستان با شوروی مسئول کمیته نظامی یکی از احزاب افغانستان بوده است. آقای وردک همچنین به عنوان مشاور امور دفاعی رئیس‌جمهور خدمت کرده است. پس از فروپاشی رژیم طالبان او معاون وزیر دفاع و سپس وزیر دفاع بود. عبدالرحیم وردک از رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان کنار رفته، اما دلیل کناره‌گیری او روشن نیست.

قیوم کرزی (انصراف داده است)
«قیوم کرزی» برادر کوچک‌تر حامد کرزی از چهر‌های سیاسی دوره ظاهر شاه است. او در سال ۱۹۵۶ در ولایت قندهار به دنیا آمده است. وی همچنین در دوره اول پارلمان به شورای ملی راه یافت، اما بعدا استعفا داد. عبدالقیوم کرزی قبل از پا گذاشتن به عرصه سیاست در افغانستان به تجارت مشغول بوده است. قیوم کرزی به نفع زلمی رسول دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری کنار رفته است.

محمد نادر نعیم (انصراف داده است)
«محمد نادر نعیم» نوه برادر داوودخان اولین رئیس‌جمهور تاریخ افغانستان است. او از سوی «شورای سراسری مردم» به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری افغانستان معرفی شد. اما به نفع زلمی رسول دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری کنار رفته است. روز شنبه ۵ آوریل انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان برگزار می‌شود.



منبع: ابنا
خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند