۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲

کاظمین از جدول زیارتی حذف نمی‌شود

محسن نظافتی گفت: با اشاره به تغییرات ایجاد شده در اعزام‌های زائران به عتبات عالیات در ایام انتخابات عراق گفت: ما تلاش کردیم تا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برنامه سفرها را به گونه‌ای تنظیم کنیم تا دولت عراق را در برگزاری این انتخابات یاری کنیم و در عین حال زائران بتوانند زیارت خود را به خوبی انجام دهند.
کد خبر : ۱۷۵۱۸۷
 صراط: مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با تشریح آخرین وضعیت اعزام زائران به عتبات عالیات در ایام انتخابات عراق گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده سفر به کاظمین از برنامه زیارتی زائران حذف نمی‌شود. محسن نظافتی در گفت‌و گو با فارس  با اشاره به تغییرات ایجاد شده در اعزام‌های زائران به عتبات عالیات در ایام انتخابات عراق گفت: ما تلاش کردیم تا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برنامه سفرها را به گونه‌ای تنظیم کنیم تا دولت عراق را در برگزاری این انتخابات یاری کنیم و در عین حال زائران بتوانند زیارت خود را به خوبی انجام دهند.

انتقال کلیه پروازها به فرودگاه نجف اشرف
وی ادامه داد: با توجه به تعامل خوبی که بین ما و دولت عراق وجود دارد هماهنگی‌ها انجام و نهایتاً جدولی طراحی شد که در این جدول با توصیه مسئولان عراقی کلیه پروازها از بغداد به نجف منتقل می‌شود و این برنامه مسیر زائران را به نوعی تسهیل می‌کند.

نظافتی اظهار داشت: این برنامه از روز چهارشنبه اجرایی شده است و به کاروان‌ها اطلاعات لازم داده شده است که با توجه به شرایط ویژه در کشور عراق و با توجه به تعامل خوبی که با کشور ما داشتند برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شد که با حفظ امنیت و شئونات زائران سفرها با کمترین تغییرات انجام شود.

سفر به کاظمین از جدول زیارتی زائران حذف نمی‌شود
مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: تا این لحظه جدول زمانبندی ما به گونه‌ای است که سفر به کاظمین از جدول زیارتی زائران حذف نشده است و هماهنگی‌ها با تمام قسمت‌ها انجام شده تا کاروان‌هایی که ظرفیت آنها تکمیل نشده بود را حذف کردیم.

نظافتی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط انتخابات کشور عراق از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت تردد از کربلا و نجف به کاظمین و بغداد محدود می‌شود و ما برنامه‌ریزی کردیم که زائران حتی به مدت چند ساعت به کاظمین مشرف شوند و بتوانند زیارت خود را انجام دهند.

وی افزود: برنامه اعزام‌های ما به صورت شناور تنظیم شده است و هر جا احساس کردیم مشکلی وجود دارد و یا از طرف مسئولان عراقی محدودیتی اعلام شود بتوانیم برنامه‌ خود را با آن تطبیق دهیم.

مدت اقامت زائران کوتاه نمی‌شود
مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: تا این لحظه برنامه‌ریزی‌ها برای اقامت زائران به صورت اقامت ۳ شب در نجف و ۴ شب در کربلا خواهد بود و تلاش کردیم که تمام کاروان‌هایی که از طریق زمینی و هوایی به عتبات عالیات مشرف می‌شوند ایام سفر آنها کوتاه نشود.

نظافتی به تمام مدیران کاروان‌ها توصیه کرد تا زائران را از تغییرات ایجاد شده در جدول اعزام‌ها مطلع و آنها را توجیه کنند و افزود: سفر از نجف به کاظمین با توجه به اینکه مسافتی در حدود ۱۷۰ کیلومتر را مسافران باید با اتوبوس طی کنند سختی‌هایی را برای زائران خواهد داشت اما سازمان حج و زیارت چاره‌ای نداشت و یا باید مدت سفر را از ۷ روز به ۶ روز کاهش می‌داد و یا سفر به کاظمین را از جدول زیارتی زائران حذف می‌کرد اما با ترتیبی که انجام شد سفر به کاظمین به قوت خود باقی است.

تغییرات تا ۱۲ اردیبهشت ادامه دارد
وی افزود: این تغییرات تا ۱۲ اردیبهشت ماه ادامه دارد و ما آمادگی آن را داریم که اگر شرایط ایجاب کند این برنامه‌ را به روزهای دیگر نیز تعمیم دهیم.

نظافتی خاطرنشان کرد: ممکن است به هر دلیلی فرودگاه نجف در این ایام قادر به پذیرش تمامی پروازها نباشد و ما مجبور شویم زائرانی را که به صورت هوایی به نجف اشرف سفر کرده‌اند را به صورت زمینی برگردانیم و در تمام این موارد باید زائران توسط مدیران کاروان‌ها توجیه شوند.

وی تأکید کرد: جدول هوشمند ما به گونه‌ای طراحی شده است که با تغییر شرایط بتوانیم خود را با شرایط عراق تطبیق دهیم.

منبع: فارس