۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳

اقدام عجیب چین در پروژه گاز ایران-پاکستان

چین در یک اقدام عجیب، مشارکت در طرح خط لوله گاز ایران و پاکستان را که با تهدید آمریکا مواجه بود، رها کرد و با پیشنهاد خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان -هند برای تأمین نیازهای روبه رشد انرژی خود موافقت کرد.
کد خبر : ۱۷۶۰۲۲
صراط: به نقل از پایگاه اینترنتی «پاک تریبیون»، چین در یک اقدام استراتژیک، مشارکت در طرح عضویت در پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان (IP) که با تهدید تحریم‌های آمریکا روبرو است را رها کرد و قرار است پیشنهاد پیوستن به پروژه خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (TAPI) برای تأمین نیازهای روبه رشد انرژی خود را بررسی کند.

بنا به گزارش برخی منابع، پکن در صدد است تحت پروژه خط لوله تاپی(TAPI) خط لوله‌ای از «گوادار» به چین نصب کند که در عوض بندر گوادار را به راهرو انرژی تبدیل می‌کند.

بنگلادش نیز با ترکمنستان وارد تعامل شده است و قرار است گاز را از ذخایر وسیع خود صادر کند و دیگر کشورهایی که بخشی از این پروژه هستند به دنبال آن هستند که بخشی از خط لوله TAPI باشند تا نیازهای انرژی خود را تأمین کنند.

یکی از مقامات رسمی چین اعلام کرد: در حالیکه شرکت‌های گاز ترکمنستان و آمریکا قرارداد حقوق صادرات را نهایی کرده‌اند، چین و بنگلادش رسماً در گفت‌وگوها برای مشارکت در این پروژه وارد عمل خواهند شد.

این مقام افزود که پیشتر چین برای مشارکت در پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان اعلام آمادگی کرده بود اما سپس به دلیل آنکه سرنوشت این پروژه در مواجهه با نفوذ یکی از کشورهای عربی خلیج فارس و همچنین تهدیدهای تحریم آمریکا در هاله‌ای از ابهام است، موضع خود را تغییر داده است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۰
۱
وقتی در این موقعیت حساس شرکت چینی را از میدان نفتی آزادگان بیرون می کنیم نتیجه اش همین می شود در گذشته نیز زمانی که پرونده ما در شورای امنیت بود ونیاز به حق وتوی روسیه وچین داشتیم عده ای با بی تدبیری از روسیه بابت اس300شکایت کردند وعده ای هم به ورودکالاهای چینی گبر داده بودنددنیای امروز دنیای تعاملات وتحمل است ضمن حفظ منافع وعزت جمهوری اسلامی باید دقت کرد چه زمانی به روسیه اعتراض کرد وچه زمانی شرکت چینی را اخراج کردسیاست یعنی همین