۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶

اتهام جدید مقامات اسرائیلی به نتانیاهو

شماری از مقامات و نخبگان اسرائیلی نخست وزیر این رژیم را به استفاده ابزاری از ماجرای هولوکاست با هدف تحقق اهداف سیاسی کوتاه مدت از این مساله متهم کردند.
کد خبر : ۱۷۷۰۳۵
صراط: به نقل از پایگاه خبری الجزیره؛ شماری از نخبگان اسرائیلی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را به استفاده ابزاری از ماجرای هولوکاست با هدف به دست آوردن شماری از دست آوردهای سیاسی کوتاه مدت متهم کردند.

در این رابطه شماری از نویسندگان و منتقدان اسرائیلی این نوع برداشت‌های کوته بینانه نتانیاهو را نشانه درک پایین وی دانستند در حالی که انها از موضع اخیر محمود عباس ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که هولوکاست را بزرگ ترین جنایت ضد بشریت در عصر حاضر توصیف کرده بود تقدیر کردند.

نشریه صهیونیستی هاآرتص عبری زبان هم در این رابطه در مقاله به قلم تسفی بارییل نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گمان می‌کرد، سخنان محمود عباس در محکومیت هولوکاست تلاشی از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای کم رنگ کردن اعتراض تل آویو به قبول طرح آشتی ملی فلسطینی محمود عباس با جنبش مقاومت اسلامی حماس است که این طرز فکر نتانیاهو بسیار کوته بینانه است.

این نویسنده اسرائیلی در ادامه انتقاد از نتانیاهو گفت: از قرار معلوم نتانیاهو محمود عباس موافق هولوکاست را بیشتر از محمود عباس محکوم کننده هولوکاست دوست دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: این موضع دوگانه نتانیاهو در قبال مساله هولوکاست ثابت می کند شخص نخست وزیر ما از مساله هولوکاست برای تحقق منافع سیاسی شخصی کوتاه مدت خود بهره برداری می کند.

وی در ادامه می نویسد: از یک سوی وقتی دشمنی مثل ایران منکر هولوکاست می شود، نتانیاهو فریاد اعتراض سر می دهد اما زمانی که شخصی مثل محمود عباس منکر آن می شود هیچ صدای از نتانیاهو بلند نمی شود بلکه برعکس زمانی که ابومازن از هولوکاست و عاملان آن اتقاد می کند، او را بر نمی تابد، بنابراین نتانیاهو از هولوکاست به عنوان ابزاری برای پیشبرد برنامه های سیاسی و حزبی خود استفاده می کند.

بارییل در ادامه نقد خود از نخست وزیر اسرائیل نوشت: نتانیاهو با این طرز فکر خود سعی می کند، مصداقیت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را زیر سوال ببرد حال این که این موضع اخیر محمود عباس در محکومیت هولوکاست تایید جهانی از وی را به دنبال داشته است، این عملکرد غلط نتانیاهو در جایی دیگر نیز بار دیگر تکرار شد آن زمان که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهار ماه قبل در مصاحبه ای هولوکاست را وحشیانه ترین جنایت و نسل کشی ملت ها دانسته بود.

این نویسنده اسرائیلی با تمسخر نتانیاهو نوشت: نخست وزیر ما به گونه ای در رابطه با هولوکاست عمل می کند که گویی تنها وی حق دارد در باره این واقعه سخن بگوید، و کسانی که غیر از خودش بخواهند ان را محکوم کنند، را قبول ندارد.

پایگاه "المونتور" در نسخه عبری زبان خود به قلم شلومو الدار نویسنده سرشناس اسرائیلی نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل قصد دارد موضع غلط خود در قبال مذاکراتش با طرف فلسطینی در خصوص سازش را از طریق بهره برداری شخصی از موضوع هولوکاست جبران کند، از این رو با مطرح کردن مساله هولوکاست همواره سعی می کرده شکست و سیاست غلطش در خصوص سازش را بپوشاند.

وی در ادامه نوشت: نتانیاهو آنقدر در این مساله و نحوه استفاده از موضوع هولوکاست نا آگاه است که نمی داند و ضع یهودیان زمان هولوکاست با وضع هیونیست های کنونی بسیار متفاوت است.

از سوی دیگر تسفریر بشان نویسنده معروف اسرائیلی در باره نتانیاهو و طرز فکرش در باره مساله هوولکاست نوشت: او می خواهد از این طریق ارزش هولوکاست را با سیاست های غلط خود هم سنگ کند، او اصلا نمی داند هولوکاست چه بود از این رو اقدامات دشمنانش را به سعی برای راه انداختن هولوکاستی جدید تشبیه می‌کند.

وی در ادامه نوشت: نتانیاهو به ما عادت داده است که هر یک هفته یا دو هفته یک بار ما را از کسانی بترساند از این رو روز ایرانیان را به تلاش برای راه انداختن هولوکاست دیگری متهم می کند و زمانی حزب الله لبنان را به این مساله متهم می سازد و اکنون هم نوبت به حماس رسیده و مدعی است حماس می خواهد هولوکاست به راه بیندازد.

وی می افزاید: عملاً با این استفاده ابزاری نتانیاهو از هولوکاست وی بیشترین توهین را به این رویداد کرده و از هولوکاست به گونه ای استفاده کرده که گویی دیگر ابزار دیگری در دست ندارد تا از ان استفاده کند.

این نویسنده سرشناس اسرائیلی می نویسد: نتانیاهو ادعا می کند با دشمنان هولوکاست برخورد خواهد کرد، اما واقعیت این است که وی واقعا ً برای بازماندگان آن رویداد تا کنون چه کرده است؟ در دوران حکومت نتانیاهو بیشترین کم توجهی به هولوکاست و بازماندگان آن صورت گرفته است ولی بیشترین استفاده ابزاری از این مساله هم در همین دوران وی صورت گرفته است.

وی در پایان گفت: واقعا ما به عنوان اسرائیلی از هولوکاست چه درس عبرتی گرفته ایم؟ آیا بلایایی که ما بر سر فلسطینیان وارد آوردیم کم از هولوکاست بوده است؟ چرا کاری را که دیگران در حقمان انجام دادند و آن را تقبیح می کنیم اکنون خود آن را ضد فلسطینیان انجام می دهیم و هرگز بیاد نداریم که زمانی با ما نیز چنین شده است.


منبع: تسنیم