۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۲

سفرهای‌مهم درآستانه توافق‌جامع‌هسته‌ای

یک هفته پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و 5+1، سفرهای مهمی مرتبط با برنامه هسته ای ایران انجام شد.
کد خبر : ۱۷۷۲۸۲
صراط: با توجه به نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات ایران و 5+1 برای توافق جامع هسته ای، مهم ترین موضوع رسانه های غربی در هفته گذشته، برنامه هسته ای ایران بود.

23 اردیبهشت، تیم های مذاکره کننده ایران و 5+1 در وین گردهم می آیند تا کار تدوین پیش نویس توافق جامع را آغاز کنند. مذاکراتی که به گفته کارشناسان دو طرف، آغازی بر گفت و گو های سخت و نفس گیر است.

اهمیت این دور از مذاکرات، موجب شد تا یک هفته پیش از آن، سفرهای متعددی با موضوع برنامه هسته ای ایران انجام شود که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

1. سفر بازرس ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران: مذاکرات "توافق جامع هسته ای" کلید خورد/ نحوه بازرسی از رآکتور اراک مشخص شد
 
"ماسیمو آپارو" رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به همراه دو نفر دیگر از بازرسان این سازمان به تهران سفر کرد. بازرسان آژانس، سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۶ اردیبهشت) از معدن اورانیوم ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان بازدید کردند.

ماسیمو آپارو در جلسه‌ رهیافت پادمانی اراک در سازمان انرژی اتمی ایران حضور یافت که در جریان آن "بازرسان آژانس و ایران در مورد نحوه انجام بازرسی از رآکتور اراک به جمع بندی رسیدند".

سایت رادیو فردا(RadioFarda) وابسته به دولت آمریکا نوشت: «ايران اعلام کرده که گزارش درباره چاشنی های انفجاری را هم به آژانس ارائه داده، اقدامات بر مبنای توافق هفتگانه دوم در هفته جاری نهايی می شود و حال ايران و آژانس بايد برای توافق های آتی گفتگو کنند که زمان و مکان آن هنوزمشخص نشده است.»

2. سفر تیم کارشناسان هسته ای ایران به نیویورک: آخرین اخبار از مذاکرات هسته ای نیویورک و مذاکره در نیویورک به جای حساسی رسید/ ایران و آژانس توافق کردند

به دلیل سفر هیات کارشناسی ایران به نیویورک برای شرکت در نشست مقدماتی بازنگری در معاهده منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) این دور از مذاکرات کارشناسی به میزبانی این شهر در حال انجام است. مذاکرات کارشناسی، با هدف تعیین دستور کار مذاکرات مقام های ارشد گروه ۱+۵ انجام می شود و به گفته مقام های کشورها به مراحل حساس رسیده است. سرپرستی تیم کارشناسان ایرانی را حمید بعیدی نژاد، از مدیران ارشد وزارت خارجه در امور خلع سلاح بر عهده داشت.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت پس از مذاکرات این هفته در نیویورک، هفته آینده چهارمین دور مذاکرات جامع اتمی در سطح مدیران سیاسی در وین با حضور کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران انجام خواهد شد.

ماری هارف همچنین گفت: مذاکرات پر محتوایی با ایران انجام شده و پیشرفت هایی بدست آمده است، اما تا زمانی که بر سر صد در صد موارد توافق حاصل شود، نمی توان به یک توافق رسید.

او تاکید کرد حتی اگر بر سر ۹۵ درصد موارد با ایران توافق شود، مهم نیست و باید توافق صد در صد موارد در بر بگیرد تا مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی شد و از صلح آمیز بودن برنامه اتمی این کشور اطمینان حاصل کرد.

3. سفر سوزان رایس به سرزمین های اشغالی: مذاکره آمریکا با اسرائیل پیش از مذاکره با ایران و ماموریت سوزان رایس درباره ایران در تل آویو انجام شد

دولت آمریکا، همچون گذشته یکی از مقامات خود را به سرزمین های اشغالی فرستاد تا به مقامات صهیونیست، درباره نحوه مذاکره با ایران آرامش دهد و با آن ها مشورت نماید. این مأموریت این بار برعهده "سوزان رایس" مشاور امنیت ملی اوباما گذاشته شد. رایس در سرزمین های اشغالی با نتانیاهو و پرز گفت و گو کرد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز، "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید، گفت مذاکرات با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور در میان دیگر سرفصل‌های گفت‌وگو با مقام‌های اسرائیلی خواهد بود.

پس از برگزاری این دیدارها هم کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که هیأت آمریکایی جلسات مشورتی درباره مسائل مربوط به ایران با طرف‌های اسرائیل داشته است و نمایندگان آمریکایی به مقامات اسرائیلی تضمین داده‌اند که به هماهنگی‌های بی‌سابقه خود درباره مذاکرات با ایران ادامه خواهند داد.

 4. سفر کاترین اشتون به آمریکا: ورود اوباما به جلسه زنانه با موضوع ایران

سایت بی بی سی فارسی(BBCpersian) درباره این سفر و اظهارات اوباما نوشت: رئیس جمهور آمریکا سه شنبه بعد از ظهر درحالی که سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید مشغول دیدار با کاترین اشتون بود وارد جلسه شد و چنین اظهار نظر کرد:  آمریکا و اروپا به پیشبرد مذاکرات جاری با ایران تعهد دارند.

براساس بیانیه کاخ سفید رایس و اشتون در این دیدار موافقت کردند که یک راه حل جامع باید به جامعه بین المللی اطمینان دهد که برنامه اتمی ایران صرفا مقاصد صلح آمیز دارد. اوباما هم بر اهمیت بنا کردن مذاکرات بر اساس پیشرفتی که در اجرای "طرح عمل مشترک" به دست آمده، تاکید کرد.

در میان دیگر خبرها می توان به اظهارات تکراری جان کری اشاره کرد که گفت:ایران باید تصمیمات سختی بگیرد

یا سخنان همراه با عصبانیت بنیامین نتانیاهو پس از دیدارش با رایس اشاره کرد: از "توافقات بد" با ایران می ترسم وی افزود: " توافقات بد با ایران می تواند توانایی این کشور را افزایش دهد."

از دیگر موضوعاتی که به خصوص مورد توجه رسانه های فارسی زبان غربی قرار گرفت، می توان به دو موضوع اشاره کرد:

حضور دکتر ظریف در مجلس برای پاسخ به سؤالات چند نماینده: تیتر رسانه های ضدانقلاب از حضور ظریف در مجلس

برگزاری نشست "دلواپسیم": افزایش انتقادات از روحانی و بازتاب تجمع اعتراضی مقابل سفارت آمریکا در رسانه های غربی و واکنش روحانی و لاریجانی به "دلواپسان"
منبع: جام نیوز