۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۶

درآمد ‌دولت از افزایش قیمت سیگار

درآمد حاصل از افزایش ‌١٠ درصدی قیمت هر نخ سیگار تولید داخل و ‌٢٠ درصدی قیمت سیگار و توتون قلیان وارداتی، توتون پیپ و سایر مواد دخانی برای سال آینده ‌١٥٠ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
کد خبر : ۱۷۷۳۸
به گزارش صراط نیوز به نقل از ایسنا، در لایحه‌ی بودجه‌ سال جاری نیز درآمد حاصل از افزایش ‌١٠ درصدی قیمت هر نخ سیگار تولید داخل و ‌٢٠ درصدی قیمت سیگار و توتون قلیان وارداتی، توتون پیپ و سایر مواد دخانی معادل ‌١٥٠ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

ضمن این‌که براساس لایحه‌ی بودجه سال ‌١٣٩٠ کل کشور مالیات بر فروش سیگار براساس لازم الاجرا نبودن قانون ممنوعیت ورود برخی از کالاهای غیرضروری مصوب ‌٢٢/٦/١٣٧٤ و مجاز بودن تامین کسری سیگار از طریق واردات حدود ‌١٢٥ میلیارد تومان تعیین شده است.

اما در حالی که برخی کارشناسان با استناد به گفته مسئولان شرکت دخانیات ایران مبنی بر این‌که با افزیش قیمت سیگارهای وارداتی به کشور، قاچاق این سیگارها به بازار داخلی شدت خواهد گرفت، خواهان افزایش اندک یا حتی ثبات قیمت سیگارهای وارداتی به کشور هستند. از سوی دیگر برخی نیز اعتقاد دارند که افزایش عوارض روی سیگارهای وارداتی باعث رونق هرچه بیشتر تولید داخل و فشار برای اجرایی شدن هرچه سریع‌تر برنامه استراتژیک شرکت دخانیات ایران می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی، ایران پانزدهمین واردکننده سیگار در جهان محسوب می‌شود.

کارشناسان عقیده دارند در چنین شرایطی نباید به راحتی به شرکت‌های چند ملیتی اجازه داد تا وارد بازار ایران شده و سهمی از بازار داخلی را نصیب خود کنند که یکی از موانع ورود شرکت‌های صنایع دخانی جهان به بازار داخلی می‌تواند دریافت عوارض مناسب از سیگارهای وارداتی به کشور باشد. سالانه بیش از ‌٦٠ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود.