۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳

روزشمار مواضع هسته‌ای آمریکا در سال 93

مقامات آمریکایی در فاصله یک ماهه دور سوم مذاکرات هسته‌ای تا پیش از آغاز دور چهارم مذاکرات در وین اظهارات و مواضع متعددی درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان داشته‌اند.
کد خبر : ۱۷۷۶۲۱
صراط: مذاکرات ایران با کشورهای گروه 1+5 درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران در حالی به مراحل حساس خود نزدیک می شود که تیم مذاکره کننده ایران امروز راهی  وین شد تا چهارمین دور مذاکرات بین کشورمان و گروه 1+5، پس از توافق برنامه اقدام مشترک ژنو، را در این پایتخت اروپایی برگزار کند.

مقامات رسمی آمریکا طی بازه مورد نظر به کررات درباره موضوع هسته ای ایران اظهار نظر و موضع گیری کرده اند که می توان گفت محورهای آنها بدین شرح است: حمایت مشروط از ادامه گفتگوها،‌ حفظ ساختار تحریم ها علیه ایران، ابهام آفرینی درباره امکان دستیابی به توافق نهایی و تلاش برای مقصر نشان دادن ایران در صورت شکست احتمالی مذاکرات،  تاکید بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، تاکید بر تغییر نکردن رویکرد اصلی واشنگتن نسبت به تهران، ادامه اتهام زنی به ایران مبنی بر حمایت از تروریسم و تاکید بر حمایت همه جانبه از  شرکای آمریکا در منطقه در مقابل "تهدید ایران".

 21 فروردین: پترائوس: دستیابی به توافق جامع و نهایی هسته‌ای به‌مفهوم پایان رویارویی واشنگتن با تهران نیست. رئیس سابق سازمان سیا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست با تاکید بر اینکه دستیابی به توافق جامع و نهایی هسته‌ای به‌مفهوم پایان رویارویی واشنگتن با تهران نیست ایران را حامی تروریسم در منطقه خواند. وی همچنین پیشنهاد طراحی تحریم های جدیدی را علیه ایران(به بهانه حمایت از تروریسم) پس از توافق هسته ای داد.

22 فروردین: جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: در حال حاضر، نمی‌دانیم که آیا می‌توانیم در پایان دادن به این اختلافات موفق باشیم یا نه. از همان ابتدا، شرمن و سایرینی که مذاکرات را رهبری می‌کردند اعلام کردند که دو اصل از اهمیت زیادی برخوردار است، اول اینکه تا درباره همه‌چیز توافق نشود درباره هیچ‌چیز توافق نشده است و دوم اینکه تا زمان توافق همه طرفین روی هیچ‌چیز توافق نخواهد شد زیرا اتحاد بین گروه 1+5 بسیار مهم است".

25فروردین: راند پُل سناتور جمهوری‌خواه آمریکا: همه گزینه ها به منظور ممانعت از هسته‌ای شدن ایران باید روی میز باشند، اما زمانی که تهدید وجود یک ایران هسته‌ای می‌تواند از طریق دیگر قدرت‌های هسته‌ای مهار شود، دولت ایالات متحده نبایستی به شکلی فوری ایده‌های جنگ‌طلبانه را بپذیرد.

27 فروردین: پترائوس: امکان دستیابی به توافق جامع در پایان فرصت 6 ماهه وجود دارد، «چشم‌انداز توافق الان احتمالا بیش از 50-50 است. احتمال توافق حتی همین چند هفته قبل هم تا این حد بالا نبود، چه برسد به چند ماه پیش».

30فرودین:  جی کارنی:  رویکرد آمریکا در مورد رفتار "غیرقابل قبول ایران" تغییر نکرده است:آنچه برای ما اهمیت دارد بررسی افعال،‌کنش‌ها و سیاست‌های آن‌ها است. از زمان انتخاب وی (حسن روحانی) ما با همراهی متحدان خود با اگاهی و هوشیاری تلاش کردیم تا به ایران فشار آوریم که از "برنامه‌ تسلیحات هسته‌ای" خود چشم‌پوشی کند و ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم. اما آنچه برای ما لایتغیر است، رفتار غیرقابل قبول و مورد ایراد ایران در تمامی زمینه‌ها شامل نقض حقوق بشر در این کشور، حمایت از سازمان‌های تروریستی و پشتیبانی از رژیم بشار اسد است؛ این دیدگاه کلی ما است. اما آنچه واقعیت دارد این است که از زمان انتخاب وی،‌ گشایشی ایجاد شده است تا ببینیم که آیا براساس یک مسیر قابل راست‌آزمایی می توان با ایران به یک توافق رسید که طبق آن ایران "برنامه تسلیحات هسته‌ای" خود را رها کند، امری که در راستای منافع آمریکا،‌ منطقه و جهان است.
30 فروردین: رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا: مذاکره با ایران تنها زمان گریز هسته ای ایران را افزایش می دهد. وی  به گزارش‌هایی اشاره کرد که براساس آن مذاکرات با تهران ممکن است به توافقی منجر شود که تنها بتواند بازه زمانی گریز هسته‌ای ایران را به 6 تا 12 ماه افزایش دهد.منندز با انتقاد شدید از جان کری در مورد پیشرفت در مذاکرات و ابراز تأسف در این مورد، تصریح کرد: من فکر نمی‌کنم که تمامی آنچه انجام داده‌ایم به این منظور بوده تا تنها بازه زمانی رسیدن به نقطه گریز هسته‌ای را به 6 تا 12 ماه برسانیم."
30 فرودین: جن ساکی: دولت آمریکا هر مورد از نقض تحریم‌ها را بررسی خواهد کرد، "قوانین مبادلات و تحریم‌های ایران صادرات کالاها، خدمات یا تکنولوژی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از آمریکا یا توسط یک فرد آمریکایی به این کشور راممنوع می‌کند، و همچنین به صورت عمومی پرواز هواپیماهای ثبت شده در ایران را نیز ممنوع می‌کند.

2 اردیبهشت: جن ساکی: هیچ‌کس نمی‌خواهد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، سیاست واشنگتن در قبال مسکو همکاری با این کشور درباره موضوعات مختلف از جمله برنامه هسته‌ای ایران است.

4 اردیبهشت: سامانتا پاو، نماینده آمریکا در سازمان ملل: ایران افراد حقوق قانونی افراد را نقض می کند؛‌ نامزد شدن بدون مخالفت ایران برای عضویت د کمیته سازمان‌های غیردولتی سازمان ملل کشوری که مقامات آن به‌طور مرتب مدافعان حقوق بشر را زندانی می‌کنند، افراد زیادی را شکنجه می‌کنند و حقوق قانونی افراد را نقض می‌کنند از جمله نتایج مشکل‌ساز انتخابات امروز بود.
7 اردیبهشت:  فرانک رز، معاون وزیر خارجه آمریکا: واشنگتن برای مقابله با ایران سیستم دفاع موشکی در کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد می کند. واشنگتن از نگرانی‌های کشورهای حوزه خلیج فارس درباره ایران کاملا آگاه است و می‌خواهد به آنها کمک کند تا یک توانمندی دفاع موشکی هماهنگ در سراسر خلیج فارس ایجاد کنند. "ما خوشبین هستیم که به یک راه‌حل موفق در مسأله هسته‌ای ایران دست یابیم ... اما این امر نگرانی‌های ما درباره سایر رفتارهای بد ایران، بالاخص حمایت آنها از تروریسم و نیز توسعه مداوم توانمندی موشک‌های بالستیک، را کاهش نمی‌دهد.اولویت آمریکا در منطقه ایجاد یک سیستم دفاع موشکی هماهنگ برای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است. "

10 اردیبهشت:  وزارت خارجه آمریکا: تهران یکی از حامیان بزرگ دولتی تروریسم است که همچنان درخواست‌ها برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کند.

10 اردیبهشت: جن ساکی، گزارش‌های منتشر شده در مورد قرارداد انرژی 5 الی 7 میلیارد دلاری بین ایران و روسیه  مایه نگرانی خواهد بود.

11 اردیبهشت: ماری هارف: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته با کسانی که تحریم‌های وضع شده علیه ایران را نقض کنند برخورد خواهد شد.

12 اردیبهشت: باراک اوباما: با مرکل درباره مذاکرات با ایران و عزم مشترکمان برای مانعت از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای گفتگو کردیم.

12 اردیبهشت: اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره با طرح این مسأله که تداوم برنامه موشک‌های بالستیک ایران به‌معنای شکست سیاست‌های آمریکا خواهد بود خواستار تصویب قانون جدید تحریم‌های ایران شد.

13 اردیبهشت: جان کربی، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور رسانه‌ای: تهدیدهای موشک بالستیک ایران کاهش نمی‌یابند. پنتاگون خواستار انجام مذاکرات با کشورهای منطقه درباره تهدیدهای موشک بالستیک است.

15 اردیبهشت: آلن ایر،: نگرانی‌های آمریکا از مسائل حقوق بشری با حصول توافق هسته‌ای با ایران از بین نخواهد رفت. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: انزوای ایران به نفع جهان نیست.

15 اردیبهشت: ماری هارف: توافق هسته‌ای با ایران محتوم نیست، مذاکرات هسته‌ای با ایران، مذاکراتی سخت با مسائل پیچیده خواهد بود.

16 اردیبهشت: سوزان رایس بر همکاری نزدیک آمریکا و اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای 1+5 برای پیشبرد مذاکرات تاکید کرد کاترین اشتون و سوزان رایس در دیداری که در کاخ سفید داشتند تاکید کردند که راه حل نهایی باید جامعه بین الملل را درباره اینکه برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز باقی خواهد ماند تاکید کردند. آنها همچنین بر حمایت از گفتگوهای هسته ای و پیشبرد برنامه اقدام مشترک که به جامعه بین الملل این اطمینان خاطر را می دهد که ایران به تعهداتش عمل می کند تاکید کردند. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اظهار بر همکاری نزدیک آمریکا و اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای 1+5 برای پیشبرد مذاکرات تاکید کرد.

17 اردیبهشت: جان کری: ایران باید تصمیمات سختی بگیرد و اهداف آمریکا تغییری نکرده؛ ما بایداز این فرصت دیپلماتیک استفاده کنیم و هم پیمانان و خودمان را امن‌تر کنیم و واضح است که ایران باید برخی تصمیمات سخت بگیرد. ما در اهدافمان ثابت قدم هستیم و آنها تغییری نکرده‌اند. ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد و باید ثابت کند که برنامه صلح آمیز هسته ای دارد. وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: همانگونه که بارها گفته ام، ما همچنان معتقدیم که توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است.

17 اردیبهشت:  سوزان رایس آمریکا اجازه نخواهد داد ایران سلاح هسته ای کسب کند و دیپلماسی بهترین راهکار رفع نگرانی های جامعه بین الملل است، وی در دیدار با نتانیاهو تاکید کردهمکاری امنیتی آمریکا و اسرائیل در دوران ریاست جمهوری اوباما بی سابقه بوده است. رایس همچنین بر اهمیت کسب توافقی نهایی برای اینکه جامعه بین الملل مطمئن شود برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است تاکید کرد. وی تکرار کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران سلاح هسته ای کسب کند و دیپلماسی بهترین راهکار رفع نگرانی های جامعه بین الملل است. رایس به نتانیاهو گفت که آمریکا در کنار همکاری با گروه 1+5 به رایزنی های فشرده خود با اسرائیل در این باره ادامه می دهد.
18 اردیبهشت:  ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا: حفظ رژیم تحریم های بین المللی بسیار اهمیت دارد،  وی ضمن ابراز نگرانی نسبت به قرارداد بزرگ تجاری ایران و روسیه افزود: ایالات متحده به همراه شرکای خود در گروه 1+5 متعهد به تلاش برای دستیابی به راه حلی سیاسی درباره موضوع هسته ای ایران است. از سوی دیگر ما معتقدیم که حفظ رژیم تحریم های بین المللی بسیار اهمیت دارد، این تحریم ها بدین منظور طراحی شده اند تا فضایی ایجاد کنند که ایران به صورت جدی درباره این موضوع مذاکره کند.

19 اردیبهشت: کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در سند مربوط به بودجه سال مالی 2015 بر اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه در برابر ایران تأکید کرد. در این سند  بر لزوم حضور آمریکا در «خلیج عربی برای بازداری از تهدیدهای ایران» و توجه به «جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای ایران در هر گونه توافق جامع با این کشور» تأکید شده است.

20 اردیبهشت:  ماری هارف: «تهدیدهای موشک بالستیک ایران» هم از جمله مسائلی است که واشنگتن قصد دارد آن را در برنامه سامانه پدافند موشکی  اروپا تحت پوشش قرار دهد.

23 اردیبهشت: رایس: اگر آمریکا راضی نشود هیچ توافقی با ایران صورت نمی‌گیرد. ما تنها با اقدامات ملموس ایران راضی می‌شویم. به کلام ساده بگویم، اگر ما راضی نشویم، توافقی در کار نخواهد بود.
منبع: تسنیم