۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳

7 اختلاف جدی ایران و گروه 1+5 چیست؟

حامیان احمدی نژاد در تدارک ارسال نامه هایی برای بیوت مراجع هستند تا ترتیب دیدار وی را با مراجع قم مهیا نمایند. حامیان احمدی نژاد می گویند وی آماده پاسخگویی به شبهات و ابهامات درباره عملکرد خود به ویژه در سال های آخر ریاست جمهوری اش است.
کد خبر : ۱۷۸۰۶۲
صراط: *در حالی که عراقچی عضو تیم مذاکره کننده ایرانی در وین اعلام کرد میزان اختلاف ایران و گروه 1+5 بسیار بیشتر از 13 محور است، در عین حال کارشناسان هسته ای از 7 مسئله چالش برانگیز و جدی در تنظیم توافق جامع میان ایران و گروه1+5 سخن می گویند که عبارتند از:

1- ظرفیت غنی سازی که به تعداد و نوع سانتریفیوژهای ایران مرتبط است. ایران اکنون حدود بیست هزار ماشین نصب شده (در نطنز و فردو) دارد که 1000 عدد آن ماشین نسل دوم است.
از این تعداد حدود هشت هزار ماشین در حال دریافت گاز و غنی سازی است.

2- ذخیره مواد 5 درصد ایران که غربی ها به کمتر از 1200 کیلو اصرار دارند.

3- PMD یا بررسی ابعاد فعالیت نظامی احتمالی ایران از جمله توسعه فناوری های موشکی.

4- R&D یا "برنامه تحقیق و توسعه"؛ غربی ها مایلند برنامه تحقیق و توسعه در ایران عملا تعطیل شود و ماشین های ایران از نسل اول فراتر نرود. این بدان معناست که کیفیت غنی سازی در ایران هرگز رشد نخواهد کرد. این در حالی است که اطلاعات موجود نشان می دهد حفظ و رشد برنامه تحقیق و توسعه در حوزه غنی سازی جزو خطوط قرمز ابلاغی به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران است.

5-بازطراحی راکتور اراک و کاهش قدرت راکتور از 40 به 10 مگاوات تا پلوتونیوم تولیدی راکتور در واحد زمان کاهش یابد.

6-تدوین یک رژیم بازرسی ویژه ایران که احتمالا در یک قطعنامه شورای امنیت تصویب خواهد شد.

7- جدول زمانی لغو تحریم ها.

*شنیده ایم کمیته ای در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شده تا برنامه سفر و نطق های حسن روحانی در نیویورک را تنظیم نماید. از آقایان حمید ابوطالبی، حسین فریدون، محمد رضا صادق، حسین انتظامی و حسام الدین آشنا به عنوان اعضای این کمیته نام برده می شود.

*با حضور 7 تن از حامیان هاشمی رفسنجانی، بحث هایی درباره چگونگی ورود به انتخابات مجلس خبرگان و شناسایی و معرفی کاندیداها مطرح شده است. یکی از حاضران در جلسه در گزارشی اعلام کرد تاکنون بیش از 100 نفر از فضلای حوزوی جهت کاندیداتوری شناسایی شده و صحبت های مقدماتی با برخی از آنها انجام شده است. یکی دیگر از حاضران مدعی شد در صورت مهیا بودن شرایط، آیت الله هاشمی رفسنجانی آمادگی کاندیداتوری برای ریاست خبرگان را دارا است. در این جلسه دو تن از نمایندگان خبرگان خوزستان و اصفهان حضور داشتند.

* جلسه هفته گذشته کمیته روانی تجدید نظر طلبان با سه مصوبه همراه بود که عبارتند از:

 الف-طرح تخریب و اعتبار زدایی از 6 نماینده اصولگرای مجلس. باید این نماینده ها را با آتش سنگین رسانه ای بگونه ای نابود کنیم که دیگر گوش شنوایی برای شنیدن حرف های آنان نباشد.( این 6 نماینده همگی از حوزه انتخابیه تهران هستند.)

 ب- میدان رسانه ای دادن به حامیان احمدی نژاد جهت ایجاد انشقاق در میان اصولگرایان. باید این چهار حرف احمدی نژاد را برجسته کنیم 1- پشت پرده تخریب من هاشمی رفسنجانی است.2- من الان 19 میلیون رای دارم.3- اصولگرایان سر ندارند و مجبورند از من حمایت کنند.4- مهم برای ما پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است نه مجلس.
ج- نباید از کار عمیق فرهنگی غافل شویم. با کار گسترده و عمیق فرهنگی می توانیم با پیروزی به عرصه سیاسی کشور بازگردیم.

*حامیان محمد خاتمی درصددند وی را در مراسم سالگرد حضرت امام خمینی(ره) رونمایی کنند. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است خاتمی در مراسم شب 14 خرداد شرکت کند و در صورتی که برای وی از جانب حاضران مشکلی پیش نیاید در مراسم اصلی که روز 14 خرداد برگزار می شود حاضر شود. طرح تطهیر و رونمایی از خاتمی و بازگشت وی به عرصه سیاسی بدون عذرخواهی از مشارکت او در فتنه 88، مدت ها است که در دستور کارجریان تجدید نظر طلب قرار گرفته است.

*شنیده ایم فردی که در خرداد سال 90 با ورود به ساختمان مجمع تشخیص اقدام به آتش زدن اتاق منشی مجمع کرده بود، اخیرا شناسایی و دستگیر شده است.وی اخیرا از خارج کشور بازگشته بود که توسط دستگاه های امنیتی دستگیر شد. در آن زمان حامیان هاشمی رفسنجانی تلاش داشتند این آتش سوزی را به یک دستگاه امنیتی نسبت دهند.

*در جلسه گروهی از اصلاح طلبان که برای نفوذ به بدنه آموزش و پرورش برنامه ریزی کرده بودند، گفته شده است: در دیدار معلمان با رهبر انقلاب ایشان روی چهار محور1-ضرورت اجرای سند تحول آموزش و پرورش2-میدان دادن به جوانان مومن و انقلابی3-توجه مضاعف به دانشگاه فرهنگیان و 4 - از سیاسی و جناحی کردن آموزش و پرورش به عنوان یک سم مهلک یاد کردن، باعث شد برنامه ما برای نفوذ و در دست گرفتن مناصب کلیدی این وزارتخانه با مشکلات جدی مواجه شود.

*شنیده ایم عزت الله ضرغامی در نامه ای خطاب به رئیس جمهور از عملکرد صدا و سیما در فاز دوم هدفمندی گزارشی داده است. ضرغامی در این گزارش با اشاره به فراهم آوردن آنتن زنده برای 25 مدیر دولتی، اعلام کرده که حتی زیر نویس های شبکه های تلویزیونی را هم با مقامات دولت هماهنگ کرده و پس از تایید آنان به نمایش گذاشته شده است. رئیس صدا و سیما در این نامه همچنین با برشمردن 13 نقطه ضعف در عملکرد تیم اقتصادی و رسانه ای دولت، این نقاط را باعث انصراف 5/4 درصدی مردم از دریافت یارانه برشمرده است.

*کارشناسان اقتصادی از وضعیت رو به بهبود فروش نفت، گشایش ال سی های بانکی، بازگشت ارز های حاصل از صادرات کالا و هجوم سرمایه گذاران و شرکت های خارجی به ویژه اروپایی به تهران سخن می گویند. میزان فروش نفت و میعانات ایران از مرز یک میلیون و هفتصد هزار بشکه عبور کرده و پیش بینی می شود این رقم در هفته های آتی افزایش یابد.

*شنیده ایم که یکی از مسوولان سابق نهاد ریاست جمهوری که در بخش مالی و اداری مشغول به کار بود بازداشت شده است. بخشی از اتهامات وی کسب مال نامشروع از طریق اخذ پورسانت از مدیران و موسسات فرهنگی جهت اعطای بودجه و تسهیلات به آنان بوده است. گفته می شود در حال حاضر سرمایه وی ده ها میلیارد تومان برآورد می شود.

*در جلسه برخی چهره های تجدیدنظرطلب ازحضور استاد رحیم پورازغدی در برنامه های سیمای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی شده است. یکی از افراد حاضر در جلسه گفته است رحیم پور می خواهد نمایندگی خط امام را از دست ما خارج سازد. ما نباید اجازه دهیم تریبون وی در صدا و سیما و دانشگاه ها گسترش پیدا کند. باید اقدام به فشار و نامه نگاری با مسوولان به ویژه عزت الله ضرغامی نماییم تا تریبون صدا و سیما را از این عنصر خطرناک بگیریم. یکی دیگر از حاضران هم گفته:" مشکل این است که نمی شود به رحیم پور انگ بیسوادی زد و او را از میدان خارج کرد.او فردی جسور و خوش فکر است."

*در جلسه رسانه های تجدید نظر طلب از عملکرد 6 تن از مدیران رسانه ای جهت جریان سازی علیه همایش دلواپسیم، تجمع عفاف و حجاب و مستند من روحانی هستم، تقدیر به عمل آمد. در این جلسه گفته شد فضاسازی رسانه های اصلاح طلب علیه این سه اتفاق باعث شد میدان بازی را از اصولگرایان گرفته و نگذاریم در نقد برخی ناکارآمدی ها و ضعف های موجود، یکه تاز میدان باشند. سه تن از افراد تقدیر شده سابقه حضور در فتنه 88 و زندانی شدن را دارا هستند.

*حامیان احمدی نژاد در تدارک ارسال نامه هایی برای بیوت مراجع هستند تا ترتیب دیدار وی را با مراجع قم مهیا نمایند. حامیان احمدی نژاد می گویند وی آماده پاسخگویی به شبهات و ابهامات درباره عملکرد خود به ویژه در سال های آخر ریاست جمهوری اش است.

*آمارهای صداوسیما و مسوولان ناجا نشان می دهد در سه ماهه گذشته میزان استفاده از ماهواره کاهش داشته است. میانگین این پیمایش حکایت از کاهش 5 درصدی دارد.

*سفر وزیر ارشاد به عشق آباد جهت شرکت در همایش دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی فراغی لغو شد. علت لغو این سفر اعتراض ایران نسبت به زندانی شدن بیش از 300 ایرانی در ترکمنستان است. همچنین ایران با سفر مقامات ترکمنی جهت حضور در آرامگاه مختومقلی در مراوه تپه گلستان نیز مخالفت کرده است.
منبع: مشرق