۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰

حمله وهابی‌ها به 4 قاری برجسته مصری

کمتر از دو هفته تا آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن تهران باقی مانده است که جریان وهابی مصر در اقدامی عجیب شروع به حمله به 4 تن از اساتید باسابقه مصری کرده که پیشتر به ایران یا عراق سفر کرده بودند.
کد خبر : ۱۷۸۱۱۹

صراط: کمتر از دو هفته تا آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن تهران به عنوان یکی از معروف‌ترین مسابقات بین‌المللی باقی مانده است که جریان وهابی مصر در اقدامی عجیب شروع به حمله به اساتید باسابقه قرائت قرآن در مصر کرده‌اند.

داستان از آنجا شروع شد که ویدئویی از «فرج‌الله شاذلی» قاری برجسته مصری در رسانه‌های مصری منتشر شد که در آن این قاری برجسته اذانی به سبک شیعیان می‌گوید؛ این اتفاق موجب حملات چند روزه به وی شد تا جایی که الازهر و وزارت اوقاف مصر و کانون قراء مصری وی را از قرائت در مساجد مختلف از جمله مسجد جامع الازهر محروم کردند.

عباس شومان معاون شیخ الازهر از شاذلی به مناسبت گفتن اذان به سبک شیعیان و سخن گفتن درباره حضرت مهدی(عج) انتقاد کرده و عنوان کرد که «فرج‌الله شاذلی تنها به عنوان نمازگزار می‌تواند وارد مسجد جامع الازهر شود و اجازه تلاوت در این مسجد را ندارد».

* رئیس کانون قراء مصر: قاریان مصری به ایران سفر نکنند

پس از آن محمد مختار وزیر اوقاف دولت موقت مصر اقدام شاذلی را «خطری بزرگ برای امنیت ملی» مصر خواند و عنوان کرد که «شیعیان به دنبال ایجاد تفرقه داخل الازهر و از بین بردن امنیت و ثبات مصر هستند و الازهر و اوقاف چنین اجازه‌ای نمی‌دهند».

سپس «شیخ محمد الطبلاوی» رئیس کانون قراء مصر از احمد الطیب شیخ الازهر و وزیر اوقاف مصر خواست تا جلوی سفر هر قاری یا شیخ ازهری به ایران را به بگیرند تا کسی خطایی چون خطای شاذلی را انجام ندهد.

وی مدعی شد که ایرانی‌ها به این قراء مصری پول می‌دهند تا اذان شیعی بگویند و افزود: من نیز قرار بود به ایران بروم و از من نیز خواستند تا به سبک شیعیان اذان بگویم و نپذیرفتم و آنها مانع ورود من به ایران شدند.

* عزل شاذلی از تمامی مناصب و مقام‌هایی که کسب کرده است

پس از همه این اتهامات بود که شیخ فرج‌الله شاذلی مجبور به عذرخواهی شد و عذرخواهی وی در آخرین جلسه کانون قراء مصر بررسی و عنوان شد: عذرخواهی شاذلی پذیرفته شده اما وی از تمامی مناصب و مقام‌هایی که دارد از جمله دبیرکلی کانون قراء مصر عزل می‌شود؛ البته این تصمیم منوط بر تایید وزیر اوقاف مصر و مشیخه الازهر است.

اما تمام این اتفاقات در حالی رخ داد که ویدئوی اذان گفتن شیخ الشاذلی مربوط به 2 تا 3 سال پیش است و برای نخستین بار در مصر توسط پایگاهی متعلق به گروه سلفی ـ وهابی «ائتلاف نوادگان صحابه و اهل‌بیت» منتشر شد.

بنابر این گزارش هر چند با عذرخواهی شیخ شاذلی به نظر می‌رسید غائله حمله وهابی‌های مصری به قراء مصری که به ایران یا عراق سفر کرده‌اند، به پایان رسیده، «ائتلاف نوادگان صحابه و اهل‌بیت» سه نوار دیگر که آنها نیز دارای قدمت بسیاری است منتشر کردند.

* حمله به «شیخ راغب مصطفی غلوش»، «سید متولی عبدالعال» و «محمد الطاروطی»

سه نمونه از این ویدئوها اذان گفتن «شیخ راغب مصطفی غلوش» و «سید متولی عبدالعال» دو قاری برجسته مصری به سبک شیعیان و سخنان «محمد الطاروطی» در مدح مردم قرآن دوست عراق است.

علاء السعید موسس این ائتلاف درباره این اقدام گروه متبوعش گفت: 50 نوار از مبلغان و قاریان مصری داریم که نشان می‌دهد آنان اقدام به گفتن اذان شیعی می‌کنند و همه اینها از سوی «شیخ تاج‌الدین الهلالی» مفتی سابق استرالیا صورت می‌گیرد که دلال! قاری به ایران و عراق است.

به گزارش فارس، این نوع حمله و در آستانه سفر قاریان مصری به ایران به مناسبت سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نشان از نگرانی جریان وهابی از شکل‌گیری یک جریان قدرتمند و حامی ایرانی اسلامی در مصر دارد.

اینکه چه تعداد از قاریان مصری در این دوره توانایی حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن تهران را خواهند داشت معلوم نیست و به‌ویژه با توجه به نظر رئیس کانون قراء مصر مبنی بر تعلیق سفر قاریان این کشور به ایران باید منتظر نتایج سوء این اتفاق بر مسابقات آتی قرآن کریم تهران بود.

بر پایه این گزارش، ایران در صورت جدی‌تر شدن این حملات و فشار لابی وهابی وابسته به سعودی‌ها به الازهر و وزارت اوقاف مصر و عدم اقدام جدی در حمایت از این قاریان جریان قدرتمند فرهنگی را در مصر از دست خواهد داد چراکه ایران به علت فشل در عرصه دیپلماسی فرهنگی نتوانسته است به نحو احسن از این چهره‌های برجسته قرآنی استفاده کند؛ استفاده‌ای که می‌توانست به رشد اقتدار فرهنگی ایران در مصر منجر شود.

منبع: فارس