۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۳

تحلیل BBC ازانتخابات هیئت‌رئیسه مجلس

پیام انتخابات امسال هیات رئیسه ممکن است یادآوری نتایج حذف "عامل تفرقه بخش" اصولگرایان در فضای سیاست ایران باشد.
کد خبر : ۱۷۹۴۵۰
صراط: سایت "بی بی سی فارسی" در تحلیلی به قلم "حسین باستانی" به انتخاب رییس و هیئت رئیسه مجلس شوری اسلامی واکنش نشان داد.

در این نوشتار آمده است:

«انتخابات هیات رئیسه مجلس ایران، نشان دهنده تغییراتی در جناح بندی های داخلی قوه مقننه است. این هیات از رئیس، ۲ نایب رئیس، ۶ دبیر هیات رئیسه و ۳ ناظر هیات رئیسه – مجموعا ۱۲ نفر- تشکیل شده است. در انتخابات امسال، همچون دوره های قبل "فراکسیون رهروان ولایت" اکثریت کرسی های هیات رئیسه را به دست آورد، اما سهم فراکسیون اصولگرای رقیب، موسوم به "فراکسیون اصولگرایان" افزایش یافت.»

«اعضای گروه "جبهه پایداری" که سرسخت ترین مخالفان دولت حسن روحانی در مجلس هستند، عمدتا عضو فراکسیون کوچکتر اصولگرایان هستند. در مقابل، فراکسیون رهروان ولایت، که به علی لاریجانی رئیس مجلس نزدیک است، موضع نسبتا نرم تری در مورد دولت دارد.»


حسین باستانی تاکید می کند: «در انتخابات، علی لاریجانی با ۱۷۸ رای از ۲۶۴ رای داده شده، به ریاست مجلس رسید. وی سال پیش، با ۲۱۳ رای از ۲۵۲ رای داده شده، پیروزی بزرگتری به دست آورده بود. امسال، دو عضو فراکسیون اصولگرایان به رقابت با آقای لاریجانی پرداختند که به ترتیب۳۲ و ۲۶ رای به دست آوردند. سال پیش، تنها رقیب علی لاریجانی بیش از ۱۳ رای به دست نیاورد.»

«در مقابل، آرای اعضای فراکسیون اصولگرایان، در انتخابات امسال افزایشی نسبی داشته است. سهم این فراکسیون در هیات رئیسه مجلس، از ۲ نماینده به ۳ نماینده رسیده که به خودی خود، افزایش شدیدی نیست. اما هر ۳ عضو منتخب این فراکسیون، عضو یک رکن مشخص هیات رئیسه -دبیران هیات رئیسه- هستند. به این ترتیب، اکنون نیمی از شش دبیر هیات رئیسه، از منسوبین جبهه پایداری هستند؛ نمایندگانی که در جایگاه های اول، سوم و چهارم منتخبان نیز قرار گرفته اند.»


«در عین حال به قدرت رسیدن یک دولت نزدیک به اصلاح طلبان، کار یارگیری جبهه پایداری از میان اصولگرایان را، با هدف مقابله با "دشمن مشترک" آسان تر کرده است. احتمالا همین موضوع باعث شده بود تا امسال بر خلاف گمانه زنی های اولیه، اعضای فراکسیون کوچک اصلاح طلبان مجلس، اساسا از کاندیدا شدن برای هیات رئیسه خودداری کنند.»


بی بی سی در خاتمه افزود: «در نهایت، فارغ از تحلیل نتایج انتخابات امسال هیات رئیسه، به نظر می رسد که نتایج این انتخابات، به معنی سخت تر شدن کار دولت یازدهم با مجلس است. مجلسی که هرچند تندروهایش مجموعا در اقلیت قرار دارند، اما همین اقلیت، تاکنون یکی از کم سابقه ترین رکوردهای احضار و سوال از نمایندگان را در تاریخ مجالس بعد از انقلاب به ثبت رسانده است. پیام انتخابات امسال هیات رئیسه ممکن است یادآوری نتایج حذف "عامل تفرقه بخش" اصولگرایان در فضای سیاست ایران باشد. این حذف احتمالا، به یارگیری جریان هایی کمک کرده که تصور می‌شد بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال پیش، به حاشیه سیاست ایران رانده شده اند.»

منبع: جام نیوز