۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲

مشخص نبودن موضع رهبری در توافق ژنو مثبت است

حسین شیخ الاسلام همچون محمد جواد ظریف دیگر همشهری اصفهانی خود از مردان کارآزموده عرصه سیاست خارجی ایران محسوب می شود.
کد خبر : ۱۷۹۵۸۱
صراط: مشاور رییس مجلس شورای اسلامی به بررسی مهم ترین مسائل روز در حوزه دیپلماسی پارلمانی، بحران خاورمیانه و پرونده هسته‌ای کشورمان پرداخت و به سؤالات مختلفی درباه توافق‌ ژنو، آخرین وضعیت سوریه و نقش دیپلماسی پارلمانی ایران در منطقه پاسخ گفت.

حسین شیخ الاسلام همچون محمد جواد ظریف دیگر همشهری اصفهانی خود از مردان کارآزموده عرصه سیاست خارجی ایران محسوب می شود.

حضور در سمت هایی همچون معاونت سیاسی و قائم مقامی وزارت امور خارجه، سفیری جمهوری اسلامی ایران در سوریه و دبیریدبیرخانه کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه و قدس مجلس شورای اسلامی بخشی از سابقه حضور وی در این عرصه است.

پر رنگ تر شدن دیپلماسی پارلمانی در سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران و نقش آفرینی سطوح مختلف مدیریتی مجلس در ارتباطات دیپلماتیک با سایر کشورها بهانه ای شد تا با وی که هم اکنون سمت مشاورت رییس مجلس در امور بین الملل را عهده دارد، به گفت و گو بنشینیم.

شیخ الاسلام در گفت و گوی خود علاوه به پرداختن به موضوعاتی همچون نقش مجلس در سیاست خارجی و حل پرونده هسته ای کشورمان ونقش رییس مجلس برای حل مشکلات اقتصادی کشوراز مسائل و مشکلاتروز خاورمیانه که سابقه ای چشم گیر در حل آن ها به عنوان یک دیپلمات نیز دارد،سخن گفت.

ادامه جنگ داخلی در سوریه، حل مشکلات دیپلماتیک بین عراق و سوریه از طریق کانال های پارلمانیایراننکاتی بود که شیخ الاسلام به آن اشارهو برخی از مسائل پشت پرده آن را بازگو کرد.

شیخ الاسلام همچنین در ادامه گفتو گوی خود به بیان خاطراتی ازارتباط مستقیم لاریجانی و النجیفی رییس پارلمان عراق برای حل یک مشکل حاد پرداخت.

آنچه در ادامه می‌آید ماحصل با حسین شیخ الاسلام است:

* آقای شیخ الاسلام به نظر می رسید، پس از حماسه بزرگ ملت ایران در انتخابات 24 خرداد و ایجاد فضای جدید در عرصه سیاست خارجی کشور سفر هیأت‌های پارلمانی به کشورمان به طور چشم گیری افزایش یافنه است.این سفرها و گسترش روابط پارلمانی تا چه خد توانسته است، به حل برخی چالش ها در عرصه سیاست خارجی کشور کمک کند؟

شیخ‌الاسلام: در ابتدا ذکر این نکتهلازم به نظر می رسد که امروز دنیا در حال حرکت به سمت نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری هرچه بیشتر مردم در تعیین سرنوشت خود است. در واقع مردم‌سالاری هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی رو به رشد است و پارلمان هابه عنوان تبلور بارز مردم‌سالاری هر روز وظیفه و نقشش در اداره امور کشورها و از جمله در سیاست خارجی بیشتر و قوی تر می شوند.

ساختار قدرت در جمهوری اسلامی ایران نیز جایگاه ویژه‌ای را برای پارلمان قائل است به عنوان نمونه در ایران هیچ‌گاه کشور بدون پارلمان نمی‌تواند باشد.

حتی اگر امکان برگزاری انتخابات مجلس درموعد مقررنیز وجود نداشته باشد مجلس قبلی به کار خود ادامه می‌دهد اما در کشوری مثل فرانسه به عنوان مهد مردم سالاری رئیس جمهور می‌تواند پارلمان را منحل کند اما در کشور ما هیچ کس این اجازه را ندارد. مجلس ما می‌تواند با رای عدم کفایت رئیس جمهور را خلع نماید و یا وزرا را استیضاح کند.

از سوی دیگر ما شاهد این هستیمکه روز به روز بر آشنایی جهان با پارلمان ایران و نیز بر اقتدار آن در عرصه داخلی و خارجی افزوده می‌شود.

*حضرت آقا نقش مجلس را در اولویت قرار می دهند

** به نظر می رسد علی رغم نکاتی که شما ذکر کردید، جایگاه مجلس در امور مرتبط با مسائل سیاست خارجی و امنیت ملی چندان پر رنگ نیست؟

شیخ الاسلام: در ایران شورای امنیت ملی مسئول موضوعات راهبردی که مربوط به امنیت ملی است، می‌باشد.

مصوبات این شورا زمانی که به امضای مقام معظم رهبری برسد لازم‌الاجراست. علیرغم این حضرت آقا نقش مجلس را در اولویت قرار می دهند.

به عنوان مثال پلمپ مراکز هسته‌ای با مصوبه مجلس باز می‌شود و یا عضویت در ان پی تی با مصوبه پارلمان شدنی است و یا پروتکل الحاقی را مجلس رد می‌کند.

** پس نقش مجلس در حوزه سیاست خارجی را رو به رشد می دانید؟

شیخ الاسلام:بله. جایگاه قانونی پارلمان در ایران بسیار قوی بوده و نقش‌آفرینی پارلمانها در دنیا روز به روز در حال افزایش است و این دو عامل باعث شده تا دیپلماسی پارلمانی ایران در شرایط کنونی موقعیت مناسبی داشته باشد.

*توانمندی های لاریجانی در موفقیت دیپلماسی پارلمانی ایران موثر است

عامل دیگر در موفقیت دیپلماسی پارلمانی ایران شخص رئیس مجلس است که با توجه به سابقه کاری وی در شورای عالی امنیت ملی و نیز توانمندی‌هایمرتبط در امر رسانه، هوش، استعداد خدادادی و تسلط به فن مذاکره و ادبیات فرهیخته توانسته تا از این امکانات به نحوه احسن در جهت ارتقاء جایگاه پارلمان و دیپلماسی پارلمانی ایران استفاده کند.

** خصوصیاتی که ذکر کردید تنها محدود به رییس مجلس است؟

شیخ الاسلام:خیر. خوشبختانه نواب رئیس و اعضای هیأت رئیسه درک خوبی از فعالیت های خارجی بین‌المللی دارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز از دیپلمات‌های با سابقه و پرکار جمهوری اسلامی است و بعضی دیگر از نمایندگان از افراد مبارز و دیپلماتهای ورزیده ای هستند که در اینگونه فعالیت‌ها مفید واقع می‌شوند.

** حرف های ما در دنیا چقدر در حوزه سیاست خارجی مورد توجه قرار می گیرد؟

شیخ الاسلام: واقعیت آن است که انقلاب ما از نظر سیاسی برونگرا است و روش و مطالب زیادی برای ارائه به دنیا دارد. نظریه ولایت فقیه این قابلیت را دارد که بین ماده و معنا، دنیا و آخرت و دین و سیاست ارتباط برقرار کند یا بهتر بگویم یکپارچگی ایجاد کند که نظام‌های دیگر این توانمندی را ندارند.

*ولایت فقیه پاسخ به نیاز قرن و رابط ماده و معناست

این نیاز قرن ماست و نظریه ولایت فقیه حضرت امام پاسخ فلسفی قوی به این نیاز است و این پدیده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به خوبی نهادینه شده است. ما نظامی هستیم که مسائل فقهی و دینی در تمام مصوبات آن رعایت می‌شود و از سوی دیگر تمامی مسئولان از صدر تا ذیل توسط مردم انتخاب می‌شوند.

رهبری نظام که انتخاب او کاملا یک کار تخصصی و دقیق و راهبردی است، توسط نمایندگان مردم در مجلس خبرگان انتخاب و توانائی رهبری او توسط مجلس خبرگان نظارت می‌شود.

رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای شهر و روستا نیز با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.

یعنی به معنای تام کلمه نظام مردم‌سالار است و البته در چهارچوب اسلام. جمهوریت و اسلامیت دو اصل غیرقابل تغییر در قانون اساسی است که ملت ایران در همه پرسی به آن رای داده است.

** مجلس در این حوزه تاکنون نهاد سازی های موثری نیز داشته است.

شیخ الاسلام:بله از ابتدا دوره اول، مجلس با فعالیت های پارلمانی و بین المللی خیلی فعال برخورد کرد چون حرف برای زدن داشت به ویژه در مقابله با استکبار و پشتیبانی از مستضعفین در هر مجمع پارلمانی حضور داشت.

*اگر کاری در ایران با حمایت پارلمان انجام شود از پایداری بیشتری برخوردار است

برای تقویت وحدت اسلامی در صحنه پارلمانی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی را پایه‌گذاری کرد و در مجلس هفتم مجمع مجالس آسیایی توسط ایران ایجاد شد.

در حال حاضر دبیر خانه هر دو اتحادیه و مجمع در تهران مستقر است. ایران دراتحادیه بین‌المجالس جهانی فعال و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و دنیا می‌داند که اگر کاری در ایران با حمایت پارلمان انجام شود از پایداری بیشتری برخوردار است و مجموع این عوامل باعث شده تا دیپلماسی پارلمانی جدیدی بعد از پیروزی انقلاب ایجاد شود.

*اروپایی ها جبران مافات می کنند

** سفر هیات های پارلمانی اتحادیه اروپا نیز رشد چشم گیری در طول چند ماه گذشته داشته است؟

شیخ الاسلام:خوب در گشایشی که در اثر مذاکرات هسته ای با غربی ها ایجاد شده است، اروپایی ها که تحت فشار آمریکا رفت و آمد کمتری داشتند برای جبران مافات فعال شدند، چرا که کار کردن با پارلمانها آسان و راحت‌تر از دولتهاست و پارلمانها قید و بندهای دولت‌ها را ندارند. غربی ها با اغتنام از فرصت تقاضای بیشتری برای سفر به تهران را دارند.

** آیا به صورت مصداقی مشکلی بوده تا در جریان سفر هیأت‌های پارلمانی حل و فصل شده باشد؟

شیخ‌الاسلام: اصولا در سفرهای رئیس مجلس این گونه است و البته این به معنای دخالت مجلس در امور اجرایی نیست بلکه این اقدامات در راستای کمک به قوه مجریه به شمار می‌رود.

*دلیل تاخیر سفر لاریجانی به چین

این روش ما با سایر کشورهاست که زمانی که رئیس مجلس ما به کشور مقصد سفر می‌کند با رؤسای قوای آن کشور دیدار داشته و از قبل هماهنگی لازم برای این دیدارها انجام شود و در غیر این صورت سفر انجام نمی پذیرد و به همین خاطر سفر رئیس مجلس به چین با یک سال تأخیر انجام شد اما به هنگام سفر استقبال خوبی از تیم ایرانی به عمل آمد و سفری پر نتیجه بود.

*ارائه گزارش سفرهای لاریجانیبه مقامات عالیه

** قاعدتا این سفرها در هماهنگی با سایر قوا انجام می شود.

شیخ الاسلام:دفتر ریاست مجلس، قبل از سفر با ساختار اجرائی و دولت هماهنگی های لازم را انجام می دهد و رئیس مجلس با مقامات عالیه کشور هماهنگی های لازم را به جا می آورد و پس از سفر نیز گزارش سفر را به ایشان ارائه می‌کند و گاهی حتی اگر گزارش کامل سفر هم آماده نباشد.

جهت تسریع محورهای کلی و توافقاتی که در جریان سفر انجام شده به صورت دست‌نویس تهیه می شود که در اولین فرصت ممکن گزارش شود.

*اقتصاد محور اصلی سفرهای خارجی لاریجانی

* مهمترین موضوعات و پرونده‌هایی که در دوره مجلس نهم در عرصه خارجی پیگیری آنها به رئیس مجلس شورای اسلامی واگذار شده چه بوده است؟

شیخ‌الاسلام: اصولا با توجه به جایگاه رئیس مجلس و سطح ملاقاتهای ایشان موضوعات مهم کشور که نیاز به کار بیشتر دارد توسط ایشان در سفرها پیگیری می شود که عمدتا در حوزه امنیت ملی و منطقه‌ای، مسائل پولی و مالی، مشکلات بانک مرکزی و پیگیری حل مشکلات فروش و قراردادهای نفتی و تجاری، توسعه بازرگانی و خدمات فنی مهندسی، تبادلات علمی و فنی و خلاصه هرکاری که در نظر مسئولین کشور باشد از آن جمله مسئله هسته‌ای و مشکلاتی که به دنبال تحریم ها ایجاد شده است.

*رییس مجلس در جریان کامل مذاکرات هسته‌ای است

** در حوزه مذاکرات هسته ای چه طور قاعدتا رییس مجلس در جریان ریز مذاکرات است؟

شیخ الاسلام:بله، آقای لاریجانی در جریان کامل مذاکرات هسته‌ای است و البتهاقدامات وی در پرونده هسته‌ای در خصوص تیم مذاکره‌کننده جنبه حمایتی دارد.

*طرح اقدام مشترک ژنو نیازی به تصویب مجلس نداشت

* اگر اجازه دهید به سراغ مذاکرات هسته ای برویم .به نظر شما آیا توافقنامه ژنو نیاز به تصویب مجلس داشت یا نه؟

شیخ‌الاسلام: بر اساس قانون اساسی هر توافقنامه‌ای که توسط دولت امضاء می‌شود باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد ولی نام و عنوان این توافقنامه‌ها نیست که تعیین می‌کند که این توافق نیاز به تصویب مجلس دارد یا نه، بلکه محتوای آن است که مهم است.

اگر محتوای آن طوری باشد که تعهدی طولانی‌ مدت را برای کشور ایجاد کند باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد اما به نظر من طرح اقدام مشترک ژنو نیازی به تصویب مجلس نداشت چرا که این یک توافق موقت و دارای محدودیت زمانی6 ماهه است و دائمی نیست و چنانچه توافق نهایی میان ایران و گروه 5‌+‌1 به امضاء برسد این توافقنامه باید به تصویب مجلس برسد و تصویب کل متن توافقنامه شرط اجرایی شدن آن است.

** خب برخی مفاد این توافق نامه همچون بازرسی ها بیش از تعهدات پروتکل الحاقی است.

شیخ الاسلام: در حال حاضر بازرسی هایی که توسط بازرسان آژانس از مراکز هسته‌ای ایران انجام می‌شود یک به یک به توافق طرفین می‌رسد.

اما اگر این بازرسی‌ها ماهیت درازمدت پیدا کند در واقع همان پروتکل الحاقی اجرایی شده است و باید به تصویب مجلس برسد.

** شما به عنوان یک دیپلمات توافق نامه ژنو را تامین کننده منافع کشور می دانید؟

شیخ الاسلام:در حال حاضر کار مهمی در حال انجام است. در واقع جنگ در روی میز مذاکره است.

جنگ با همه قدرت‌ها در یک طرف میز و ایران در طرف دیگر برای احقاق حقوق حقه ملت ایران در زمینه فناوری و صنعت هسته‌ای است.

پس از جنگ جهانی دوم استکبار جهانی ساختارهای پولی، مالی و حقوقی را در جهان ایجاد کرد که این ساختارها اسباب آقایی آنان بر جهان است و انتقال پایه پولی از طلا به دلار یکی از مهم ترین اقدامات آنان در این راستا است.

تعهدی که امریکا با حضور همه جهان پذیرفت که در مقابل هر 36 دلار یک انس طلا و بالعکس بدهد، تعهدی که در کمال ناباوری همه جهان در اوت 1971نیکسون رئیس جمهور وقت امریکا یکجانبه با یک بیانیه آن را ملغی کرد. اینکه دلار ملک من است مهمترین ابراز قلدری و زورگویی آمریکا در جهان است. آمریکا بدین وسیله تمام ساختار مالی و پولی جهان را در اختیار گرفته تا مصوبات کنگره و تصمیمات رئیس جمهور امریکا را یکجانبه به کل کشورهای جهان تحمیل کند.

زورگوئی از این بیشتر؟! تازه اگر غارت آشکاری را که از همه مردم جهان به خاطر تورم دلار مورد مطالبه قرار ندهیم چون یک انس طلا امروز حدود 1300دلار است یعنی اینکه هر کس که دلار داشته 40 برابر ضرر کرده است.

*قطعنامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل در خارج از این سازمان توسط جمهوری اسلامی ایران باطل می‌شود

همین ساختار ظالمانه است که تحریم های غربی‌ها را بر اساس سیاست های استکباری آنها برای تسلیم و خاضع کردن دیگران به کار می گیرد.

سیاست و راهبرد نظام جمهوری اسلامی مقابله با ساختار کنونی تحمیل شده نظام سلطه گر بین‌الملل است که متضمن آقایی قدرت‌های بزرگ در جهان است و شورای به اصطلاح امنیت سازمان به اصطلاح ملل یک ساختار حقوقی بین المللی ظالمانه است که تحمیل اراده قدرت های دارای ناحق وتو بر جهان است. به اسم حفاظت از صلح و امنیت بین المللی ولی در واقع قانون جنگل، که چون بمب اتمی دارد هر آنچه او می‌خواهد روی میز مذاکره به او می‌دهیم تا بمب خود را استفاده نکند، شکستن این ساختار یک راهبرد مهم برای جمهوری اسلامی است آنچه در طرح اقدام مشترک مهم است این است که قطعنامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل در خارج از این سازمان توسط جمهوری اسلامی ایران باطل می‌شود.

** مصداق شما در توافق نامه ژنو در این رابطه چیست؟

شیخ الاسلام:ببینید به عنوان نمونه در طرح اقدام مشترک آمده است که ایران دارای برنامه غنی سازی خواهد بود و این در حالیست که طبق مصوبه صریح شورای امنیت ذیل فصل هفتم که الزام‌آور است ایران حق غنی سازی ندارد. این موضوع بسیار مهمی است که اهمیت آن برای مردم ما درست تشریح نشده است.

*مشخص نبودن موضع رهبری در مورد توافقنامه ژنو نکته مثبتی است

* تحلیلتان از موضع مقام معظم رهبری در ارتباط با توافقنامه ژنو چیست؟

شیخ‌الاسلام: اینکه موضع رهبری در مورد توافقنامه ژنو مشخص نیست نکته مثبتی است و این مشخص نبودن موضع به رهبری این اجازه را می‌دهد که بر اساس نتیجه مذاکرات بهترین و مناسب ترین تصمیم را اتخاذ کنند.ولی بلاشک هرآنچه متضمن حقوق ملت و ایران نباشد نخواهند پذیرفت.

** پس صفر تا صد مذاکرات تحت نظر ایشان بوده است؟

شیخ الاسلام: آنچه در مورد پرونده هسته‌ای ایران از ابتدا تا کنون اتفاق افتاده منطبق با راهبردی خردمندانه و دوراندیشانه و ثمربخش در مقابله با این ساختار زورگویانه بین‌المللی با کمال عقلانیت و درایت بوده است.

این روند توسط مقام معظم رهبری اداره شده است. روزی ایران یک سانتریفیوژ هم نداشت اما امروز مذاکره‌کنندگان ما در حالی پای میز مذاکره می‌نشینند که ایران دارای 19 هزار سانتریفیوژ است و خود اوباما در پاسخ به نتانیاهو می گوید که من هم میخواهم که ایران هیچ توانایی نداشته باشد ولی نمیشود و باید پذیرفت که نمی شود.

*مشکل ایران و آمریکا در تعریف «نیاز عملی» ایران است

** روابط ایران و آمریکا چه نقشی در این میان تعریف می شود؟

شیخ الاسلام:مشکل ایران و آمریکا در ارتباط با مسئله هسته‌ای در تعریف نیاز عملی ایران است. آمریکا برای رضایت اربابان صهیونیست خود، نیاز عملی ما را بسیار محدود تعریف می‌کند و ما باید بدون اینکه انتظار خود را از تیم مذاکره کننده بالا ببریم باید این پیام را به طرف مقابل منتقل کنیم که نیاز عملی ما از صنعت غنی سازی و چرخه سوخت هسته‌ای بسیار بالاست و نه تنها طبق قانون مجلس کشورمان ،ما باید 20 هزارمگاوات برق هسته‌ای در کشور تولید کنیم بلکه سرمایه گذاری عظیم مادی، معنوی، سیاسی، علمی، فنی، اجتماعی، فرهنگی و مقاومتی و خون شهیدان هسته‌ای ما در صنعت اتمی برای ما یک امر راهبردی و اقتصادی است مثل هر سرمایه گذاری دیگری ما هدف تجاری و بازرگانی داریم.

چرا ما نباید با وارد کردن اورانیوم خام و غنی سازی و تبدیل آن به میله و صفحه سوخت در بازار راهبردی انرژی در آینده جهان نقش برجسته داشته باشیم.

** پس شما موضوع نیاز عملی را یک مسئله انحرافی می دانید؟

شیخ الاسلام: این موضوعی است که در نیاز عملی ما در مذاکرات باید تعریف شود و باید تعریف شود که این کشور براساس فروش انرژی که در حال حاضر نفت و گاز و انرژی فسیلی است اداره می شود و جایگزین آن در آینده باید سوخت اتمی باشد. چرا که نه؟ مگر این خلاف ان پی تی است؟ وقتی آنها همه جور نظارتی را اعمال می‌کنند چرا که نه؟

*می خواهیم صادر کننده سوخت هسته‌ای شویم

آیا بر اساس ان پی تی این جزء حقوق ما نیست که همه ما تاکید می کنیم از حقوقمان کوتاه نمی آییم؟ هدف شعار ملت ایران که "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" فقط در نیروگاه بوشهر خلاصه می شود؟! این امر در موضوع فرآوری نیز صادق است. بله فرآوری برای بمب را نمی‌خواهیم چون اصلا بمب را نمی خواهیم ولی فرآوری درواقع یک موضوع اقتصادی است. برای تولید سوخت از مواد هسته ای با غنای بالاست و این موضوع نیز باید در مذاکرات مد نظر باشد.

*لغو مصوبات تحریمی کنگره در توان اوباما نیست

** شما مهم ترین مانعدر توافق جامع را چه می دانید؟

شیخ الاسلام: یکی از مهم ترین مشکلات در مذاکرات این است که اوباما نمی‌تواند تحریم‌های ایران را به طور قطعی لغو کند و لغو کلی مصوبه کنگره را می خواهد که در توان او نیست او فقط می تواند اجرای آنان را در مدت زمان 6 ماه به 6ماه به تاخیر بیندازد.

چه تضمینی دارد که رئیس جمهور بعدی آمریکا از این حزب باشد یا اصلا این حرفها را قبول داشته باشد که در مقابل کنگره آمریکا که همواره در سیطره گروه فشار صهیونیستی قرار دارد تسلیم نشود. کار تیم مذاکره کننده بسیار سخت است. باید آنها را پشتیبانی کرد و برای موفقیت آنها دعا کرد.

نتیجه این مذاکرات به ویژه در شرایط کنونی جهانی بر چگونگی ساختار و معنی و مفهوم روابط بین الملل آینده تاثیر جدی خواهد داشت.

* رئیس مجلسنیز قاعدتا حمایت صدر در صدی از این مذاکرات دارند؟

شیخ‌الاسلام: با توجه به حضور آقای لاریجانی در جلسات شورای عالی امنیت ملی به عنوان رئیس یکی از قوای سه‌گانه در جریان کامل این موضوعات قرار دارد و از تیم مذاکره‌کننده حمایت می‌کند.

*متن نطق‌های رئیس مجلس شورای اسلامی را تماما خود ایشان می‌نویسند

* شما به عنوان مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه در نوشتن متن نطق‌ها و یا موضع‌گیری‌های ایشان نقش دارید؟

شیخ‌الاسلام: متن نطق‌های رئیس مجلس شورای اسلامی را تماما خود ایشان می‌نویسند و بنده کوچکترین نقشی در این باره ندارم.

اما اگر کسی پیشنهاد بدهد اگر مفید و سازنده باشد طبیعی است که بپذیرند، اما متن نطق‌ها توسط خود وی نوشته می‌شود و همه امتیاز این متون فاخر و عمیقا سیاسی از آن خود رئیس محترم مجلس است. زمانی هم که هیأت‌های خارجی قرار است با وی دیدار داشته باشند سابقه و محورهای مذاکرات پیشنهادی را مطالعه و بررسی می‌کنند و مهم این است که هرچه برای او آماده می شود مطالعه می کند و بعد تصمیم نهایی را میگیرد و اقدام می کند.

*وساطت لاریجانی بین ترکیه و عراق

** اگر اجازه دهید کمی هم به سراغ مسائل منطقه برویم مشکل خاصی را به خاطر می آورید که با وساطت شخص آقای لاریجانی حل شده یاشد.

شیخ الاسلام:در سفر آخرین سفر رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان به ترکیه برای حل اختلافات میان نوری المالکی نخست وزیر عراق و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در موضوعیوساطت کرد که منجر به مذاکرات تلفنی دو طرف شد.

همچنین در ماجرای استان الانبار نیز با درخواست اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق برای حل مشکلات سیاسی در این کشور ریاست مجلس کشورمان وارد عمل شد ودر آن برهه نیز دیپلماسی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران برای تلطیف فضای سیاسی عراق وارد عمل شد.

** این کار بنا به سابقه قبلی صورت گرفت؟

شیخ الاسلام: النجیفی با علم به جایگاه مجلس در جمهوری اسلامی با همتای ایرانی‌اش تماس گرفت و النجیفی و المالکی هریک با توجه به جایگاهی که داشتند به مشکلات سیاسی می‌نگریستند و دیپلماسی پارلمانی ایران در آن برهه زمانی هم موفق عمل کرد و توانست دیدگاه‌های طرفین را نزدیک کند.

*اختلافات در شورای عالی امنیت ملی حل می شود

** این مسئله سبب موازی کاری و اختلاف با سایر دستگاه های مسئول نمی شود.

شیخ الاسلام:خوب هماهنگی میان دستگاه‌های متولی سیاست خارجی در کشور صورت می گیرد که اگر اختلافاتی هم در حین انجام مسئولیت‌های ایجاد شود این اختلافات در شورای عالی امنیت ملی حل شدنی است.

** آینده بحرانسوریه را چگونه می بینید.

شیخ الاسلام:بحران در این کشور بحرانی عبری،‌غربی و عربی است که هدفش ضربه زدن به جریان مقاومت است.

جبهه مقاومت جبهه‌ای است که طی سال‌های اخیر به خوبی پیشرفت زیادی کرده و ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را متوقف کرد به طوری که قدرت نظامی متعارف اسرائیل از سال 2006 به بعد مقابل مقاومت ناتوان بوده و حالا این مقاومت است که می‌تواند دشمن صهیونیست را با خاک یکسان کند.

اسرائیلی‌ها در جنگ 8 روزه گمان نمی‌کردند که مقاومت چنین موشک‌هایی در باریکه غزه در اختیار داشته باشد به طوری که بتواند قلب تل‌آویو و نزدیک کاخ نخست وزیری را هدف قرار دهد درحالی که غزه را به طور همه جانبه محاصره کرده بود.

*تمام توطئه‌هایی علیه مقاومت ناشی از وحشت صهیونیست‌هاست

** پس جنگ در سوریه ادامه همان جنگ طلبی های جبهه استکبار است؟

تمام توطئه‌هایی که اکنون علیه مقاومت در جریان است ناشی از وحشت صهیونیست‌ها از توان مقاومت است.

اسرائیلی‌ها پس از ناکامی در حنگ با حزب الله و مقاومت فلسطینی می‌خواستند در سوریه به جریان مقاومت ضربه بزنند.

** بالاخره خود بشار اسد نیز اشتباهاتی در این بین داشته است؟

شیخ الاسلام:بله در ابتدای بحران سوریه اشتباهاتی رخ داد که باعث شد شرایط به سمت مورد دلخواه دشمنان مقاومت برود.

شکل گیری تکفیری‌ها و القاعده به ایده انگلیسی‌های صهیونیست‌ در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی برای مقابله با گفتمان مردمان سالاری دینی مطرح شده توسط انقلاب اسلامی باز می‌گردد و حالا همین تروریست‌ها در سوریه در مقابل مقاومت قرار گرفته اند. البته شجاعت بشار اسد در مقابل بحران قابل تقدیر است.

*بشار اسد گفت من می مانم و می‌جنگم

بشار اسد در اوج بحران و زمانی که همه از نزدیک بودن پیروزی مخالفان سخن می‌گفتندمی گفت:«من اینجا می‌مانم و می‌جنگم یا پیروز می‌شوم یا شکست می‌خورم و کشته می‌شوم که وی به واقع تاکنون به این حرف خودش عمل کرده و بارها پیشنهادهای ده‌های میلیارد دلاری کشورهای عربی برای کناره گیری و یا اختفا در جایی امن را رد کرده است

*اسد به خاطر صدای توپ ها از هیأت ایرانی عذرخواهی کرد

** خاطره ای از جنگ های داخلی با سوریه دارید.

شیخ الاسلام:در زمان اوج گیری تحرکات مخالفان در اطراف پایتخت سوریه، در جلسه‌ای در کاخ ریاست جمهوری سوریه بودیم که از بیرون صدا خمپاره و توپ می‌آمد که اسد با خنده و شوخی به هیئت مهمان ایرانی گفت، «اینجا کمی سر و صدا هست من از شما عذر می‌خواهم».

** سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری سوریه به کجا می انجامد؟

شیخ الاسلام: ببینید.تمام تلاش غربی‌ها این است که انتخابات در سوریه برگزار نشود.

طرف آمریکایی که رئیس جمهور سوریه و قانون اساسی در سوریه را قبول نداشت اکنون حاضر است به استناد یکی از بندهای قانون اساسی که به رئیس جمهور اجازه می‌دهد دو سال در شرایط ویژه در سمتش ابقا شود، استناد کند و بشار اسد دو سال دیگر در سمت فعلی بماند ولی انتخابات برگزار نشود.

عقب نشینی طرف غربی به معنی رسمیت شناختن قانون اساسی و رئیس جمهوری بشار اسد است.

در مقابل دولت سوریه این پیشنهاد را قبول نکرده و تاکید دارد که باید انتخابات در زمان مقرر برگزار شود.

** تاثیر نتیجه این انتخابات در جریان روند امور چیست؟

شیخ الاسلام:با مشخص شدن نتیجه انتخابات دیگر ابهامی نخواهد بود که افراد مسلح در مناطقی که انتخابات برگزار شده در واقع در حال جنگ با مردم سوریه هستند، ابراز داشت که شاید انتخابات در برخی مناطق برگزار نشود و یا سوری‌هایی که در خارج هستند نتوانند آرا خود را به صندوق بیاندازند ولی افرادی که در مناطق تحت سیطره دولت دمشق در انتخابات شرکت می‌کنند با حضورشان نشان می دهند که جنگیدن کاملاً غیرقانونی و غیر مشروع است.

* پس غربی ها باز هم در خاورمیانه به راه خطا رفتند؟

شیخ الاسلام:اتفاقات اخیر در سوریه ناشی از اشتباه محاسباتی مخالفان بشار اسد بود و آنها در سطح رئیس کشور و وزیر امور خارجه این را می‌گفتند بشار اسد دو ماه دیگر سقوط می‌کند و حالا همان افراد در منطقه اذعان دارند که آن ارزیابی اشتباه بود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
محمد از قائمشهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
۰
۰
اینکه شما صراطیها ظریف را کار کشته خطاب کردید باعث تعجب ما شد (اندکی البته)!امیدوارم این رویه مثبت را ادامه دهید