۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷

چین کوه‌هایش را صاف می‎کند!+عکس

کارشناسان محیط زیست هشدار دادند تلاش چین برای صاف کردن مناطق کوهستانی با هدف ساختمان‌سازی می‌تواند مشکلات گسترده زیست‌محیطی در پی داشته باشد.
کد خبر : ۱۸۰۶۰۰
صراط: کارشناسان در دانشگاه «چنگان» در چین می‌گویند: تاکنون صاف کردن ده‌ها کوه سبب آلودگی هوا و منابع آب، فرسایش خاک و سیلاب شده است. دانشمندان زیست‌محیطی در مقاله‌ای در نشریه علمی نیچر ابراز نگرانی کرده‌اند که برنامه تخریب مناطق کوهستانی در حال گسترش است.

چین کوه‌هایش را صاف می‎کند!+عکس

«پییو لی»، استاد دانشکده علوم و مهندسی محیط زیست دانشگاه چنگان در این رابطه گفته است که طرح‌های مشابهی در گذشته در هیچ جای دنیا اجرا نشده‌اند. با رشد اقتصاد چین، شهرها در حال توسعه و گسترش هستند و صاف کردن کوه‌ها یک راه افزایش زمین برای ساخت و ساز است. حدود یک پنجم جمعیت چین اکنون در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند.

ده‌ها کوه در حاشیه شهرهایی چون «چونگکوینگ»، «شیان»، «ییچانگ»، «لنژو» و «ینان» در سراسر چین صاف شده‌اند. از خاک و سنگ‌های حاصل از صاف کردن کوه‌ها برای پر کردن دره‌ها استفاده می‌شود و این شیوه تاکنون صدها کیلومتر مربع زمین صاف ایجاد کرده که بر آنها ساختمان‌سازی می‌شود.

کارشناسان می‌گویند که تبدیل تپه‌ها به زمین‌های صاف سبب افزایش ذرات معلق خاک در هوا می شود، آبراه‌ها را آلوده می‌کند، سبب رانش زمین می‌شود و گیاهان و حیات وحش را به خطر می‌اندازد. آنها همچنین تاکید دارند زمینی که به طور مصنوعی صاف شده است برای ساختمان سازی مناسب نیست.

پروفسور لی از دانشگاه چنگان می‌گوید: این گونه زمین‌های نرم، هنگام خیس شدن دچار فرونشینی می‌شوند و این امر سبب رانش زمین و ریزش ساختمان‌های بنا شده روی آنها می‌شود.

وی می‌افزاید: ساختمان سازی روی چنین زمینی خیلی خطرناک است و مدت بسیار زیادی طول می‌کشد تا چنین زمینی باثبات شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان علوم زیست محیطی در دانشگاه چنگان چین می‌گویند: دولت چین باید پیش از ادامه دادن عملیات صاف کردن کوه‌ها با همکاری متخصصان چینی و خارجی خطرات ادامه چنین کاری را به دقت ارزیابی کند.

پروفسور «برایان مکگلین» از دانشگاه «دیوک» در آمریکا نیز خاطر نشان ساخت: گستردگی عملیات در چین در حدی است که هیچ طرح مشابهی در گذشته در آمریکا وجود نداشته است.

«یان زالاسیوویس» از دانشگاه «لستر» در انگلیس در همین رابطه گفت: با این که در گذشته طرح‌های کوچکی برای صاف کردن زمین یا جابه‌جایی خاک در مناطق مختلف زمین اجرا شده اما تجربه جدید چین بسیار گسترده است و به نوعی سبقت گرفتن از طبیعت محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا