۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰

روسیه خواستار واردات دارو از ایران شد

سفیر روسیه در ایران گفت: ایران و روسیه دو کشور مستقل هستند و با وجود اعمال تحریم‌ها، آمریکا هرگز نمی‌تواند مانع از همکاری مسکو ـ تهران شود.
کد خبر : ۱۸۱۰۱۲
صراط: سفیر روسیه در ایران گفت: ایران و روسیه دو کشور مستقل هستند و با وجود اعمال تحریم‌ها، آمریکا هرگز نمی‌تواند مانع از همکاری مسکو ـ تهران شود.


لوان جاگاریان در حاشیه سفر خود به گیلان  همکاری‌های دوجانبه بین ایران و روسیه را در حال گسترش خواند.

وی با بیان اینکه امروز دو هیئت روسی وارد تهران می‌شوند، اظهار کرد: یک هیئت شامل معاون وزیر بهداشت روسیه برای شرکت در جلسه گروه کاری بین وزراتخانه و نیز هیئت دوم مشترک از وزارت نیروی روسیه و مرکزی روسیه است.

سفیر روسیه در ایران سفر معاون وزیر بهداشت به تهران را در راستای همکاری‌های دوجانبه عنوان کرد و گفت: تولید مشترک دارو از اهداف مهم این سفر است.

وی بازار روسیه را بسیار وسیع خواند و تصریح کرد: ایران یکی از تولیدکنندگان مشهور در بخش دارو است و در روسیه به آن نیاز داریم.

روسیه خواستار واردات دارو از ایران است/سفر معاون وزیر بهداشت روسیه به ایران

جاگاریان با بیان اینکه متخصصان هر دو کشور با یکدیگر به گفت‌وگو می‌نشینند، افزود: متخصصان درباره نوع داروی وارداتی از ایران به روسیه گفت‌وگو می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: روسیه بسیار علاقه‌مند به واردات دارو از ایران است و این همکاری جزو خواسته مهم ما محسوب می‌شود.

سفیر روسیه در ایران به سفر هیئت وزارت نیروی این کشور به تهران اشاره کرد و گفت: چند ماه پیش با وزیر نیروی روسیه صحبت‌هایی درباره ادامه همکاری‌های دو جانبه در نیروگاه‌های شهید منتظری اصفهان و اهواز داشتیم که بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: این دو نیروگاه با کمک متخصصان روسیه ساخته شده بود و اکنون زمانی رسیده که فعالیت این نیروگاه‌ها را وسیع‌تر و گسترده‌تر کنیم و توربین‌های جدید نصب شود.

سفیر روسیه در ایران با بیان اینکه در حال انجام مذاکرات مذکور هستیم، اظهار کرد: این مذاکرات ثمربخش است.

وی از همکاری روسیه با ایران در زمینه نیروگاه بوشهر خبر داد و یادآور شد: درباره همکاری‌های دوجانبه پیرامون پروتکل‌های الحاقی و چند قرارداد با ایران مذاکره می‌کنیم و متخصصان در حال انجام کار هستند.

جاگاریان با اشاره به دورنمای وسیعی برای گسترش همکاری‌ها با ایران داریم، تصریح کرد: جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در 17 تا 19 شهریور ماه امسال «8 تا 10 سپتامبر» در تهران به ریاست نواک وزیر نیروی روسیه و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران برگزار می‌شود.

این مقام مسئول افزود: در این نشست نتایج جلسه اخیر بررسی می‌شود و راهکارهایی برای ادامه همکاری‌ها در آینده ارائه می‌شود.

*ضرورت افزایش همکاری تجاری ایران و روسیه

سفیر روسیه در ایران همکاری دو کشور در بعد سیاسی را بالا دانست و خاطرنشان کرد: دیدگاه‌های هر دو کشور نسبت به برخی از مسایل منطقه‌ای به یکدیگر نزدیک است.

وی متذکر شد: در چارچوب مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران به صورت خوب همکاری می‌کنیم اما در بعد اقتصادی ناراضی هستیم.

جاگاریان، حجم تبادلات کالا بین دو کشور ایران و روسیه را در حال کاهش عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل عمده این روند منفی تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران بوده و روسیه ضد این تحریم‌ها است.

وی تصریح کرد: برخی از بانک‌های روسیه نمی‌توانند همکاری کنند زیرا محدودیت‌هایی مانند استفاده نکردن از دلارهای آمریکایی وجود دارد و ما در جستجوی راه‌های دیگر برای گسترش حجم تبادلات تجاری با ایران هستیم و این کار به ما کمک می‌کند مشکلاتی که به وجود آمده است برطرف شود.

این مقام روسی درباره مذاکرات وین گفت: این مذاکرات در سطح متخصصان انجام شد و پیشرفت‌هایی داشتیم و سخت جلو می‌رود زیرا قبل از امضای قرارداد ژنو آسان‌تر بود و بعد وارد مرحله جدی و پیچیده‌تر شده است.

وی ادامه داد: غیر از این مذاکرات که در چارچوب 1+5 ادامه پیدا می‌کند، شاهد مذاکرات دوجانبه هستیم و به طور مثال معاون وزیر امور خارجه ایران به‌زودی با همتای آمریکایی خود در ژنو ملاقات می‌کند و پس از این مذاکرات با همتای روسی خود در ایتالیا ملاقات خواهد داشت و این دیدار دو جانبه قبل از دور عادی مذاکرات که قرار است در وین انجام شود بسیار مهم است.

جاگاریان با اشاره به اینکه فرصت زیادی تا 20 جولای نیست و باید به نتیجه برسیم، گفت: تصور ما بر این است با تلاش تمام کشورها از جمله ایران و 1+5 می‌توانیم به یک نتیجه برسیم و روسیه در این راستا تلاش زیادی انجام می‌دهد.

*پیچیدگی تحریم علیه روسیه توسط آمریکا بدون پاسخ نمی‌ماند

وی با اشاره به تحریم روسیه افزود: اگر چه این تحریم‌ها ضررآور است اما این تحریم آمریکا بر ضد روسیه وارد مرحله پیچیده نشده و امیدواریم نشود زیرا آمریکا می‌داند اگر این مسئله پیچیده‌تر شود روسیه حتما پاسخ می‌دهد.

سفیر روسیه در ایران خاطرنشان کرد: ما از این تحریم یک‌جانبه ضرر می‌بینیم اما اروپایی‌ها بیشتر متضرر می‌شوند زیرا حجم تبادل کالا بین روسیه و آمریکا و کشورهای اروپایی قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به اینکه به آمریکا نشان داده‌ایم که ما می‌توانیم مقاومت کنیم، اظهار کرد: روسیه کشوری بزرگ است و می‌دانیم سیاست خارجی روسیه مستقل است و آمریکا از این وضعیت خوشش نمی‌آید.

جاگاریان تصریح کرد: روسیه در مسئله تحریم علیه ایران به دنبال راهکار برای افزایش تبادل تجاری بوده و آمریکا از این موضوع نگران و ناراحت است اما روسیه و ایران کشورهای مستقل هستند و آنچه به نفع هر دو کشور است هیچ‌کس نمی‌تواند مانع این همکاری شود حتی ایالات متحده آمریکا.

وی به تحولات اوکراین و جدایی شبه‌جزیره کریمه اشاره کرد و متذکر شد: در جلسه سازمان همکاری و امنیت اروپا در هلسینکی تأکید شد که مرزهای پس از جنگ جهانی دوم تغییرناپذیر است.

سفیر روسیه در ایران با بیان اینکه کریمه از 60 سال پیش قسمتی از روسیه بود، گفت: به صورت غیر قانونی به اوکراین هدیه داده شده بود.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله از نظر ما تمام شده و ادامه پیدا نمی‌کند زیرا کریمه بخشی از روسیه است و هر گونه بحث در این زمینه برای طرف مقابل بی‌فایده است و این مسئله باید برای همه مشخص و واضح باشد.

*احتمال دیدار روحانی با پوتین در آستراخان

جاگاریان از احتمال دیدار آینده روحانی رئیس جمهوری ایران با پوتین در حاشیه نشست سران دریای خزر در آستراخان روسیه خبر داد.

منبع: فارس