۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳

شرط منتفی شدن جیره بندی آب

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو گفت: برای آبرسانی به چند کلان‌شهر کشور اقدام‌های اضطراری به‌موقع انجام شده و بخش عمده‌ای از مسایل حل شده است و با ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب از سوی مردم، هیچ جیره‌بندی صورت نخواهد گرفت.
کد خبر : ۱۸۲۵۱۹
صراط: معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو گفت: برای آبرسانی به چند کلان‌شهر کشور اقدام‌های اضطراری به‌موقع انجام شده و بخش عمده‌ای از مسایل حل شده است و با ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب از سوی مردم، هیچ جیره‌بندی صورت نخواهد گرفت.


به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، رحیم میدانی با بیان اینکه بحث جداسازی آب و شرب و بهداشتی در زمان حاضر در مرحله مطالعه است، گفت: قرار است نیمه دوم مهرماه همایشی در دانشگاه تهران در این‌باره برگزار و تمام جوانب موضوع توسط متخصصان داخلی و خارجی سنجیده شود.

وی افزود: باید مطالعه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این طرح به‌دقت انجام شود زیرا تاکنون کار اجرایی جدی در این حوضه انجام نشده است و تازه می‌خواهیم به‌طور جدی وارد این موضوع شویم.

میدانی تصریح کرد: جداسازی شبکه آب شرب از بهداشتی پروژه کوتاه‌مدتی نیست و نباید به آرامش مصرف‌کنندگان آسیب بزند.

وی ادامه داد: دو شبکه‌ای کردن آب کار آسانی نیست و باید تامین منابع مالی و آسایش مردم درنظر گرفته شود.

میدانی سپس با بیان اینکه رویکرد وزارت نیرو مدیریت یکپارچه منابع آب است و این وزارت‌خانه با فعالیت‌های سدسازی مخالف نیست، گفت: مدیریت منابع آب شامل فعالیت‌های وسیع و گسترده‌ای است.

وی ادامه داد: شناخت صحیح از بیلان آبی کشور بسیار مهم است زیرا در 15 سال گذشته با توجه به تغییر اقلیم، حجم منابع تجدیدپذیر کم شده است و حالت ایستایی ندارد و این سیر نزولی منابع آب سطحی مستلزم دریافت بیلان جدیدی از منابع آبی کشور است.

وی افزود: مطالعه‌هایی در موسسه تحقیقات آب در حال انجام است که تاثیر تغییر اقلیم بر منابع آب کشور و ارتقای ظرفیت سازگاری با تغییر اقلیم را بررسی می‌کند.

میدانی با بیان اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک جهان قرار دارد و تنها 15 درصد از وسعت ایران در مناطق مرطوب و 85 درصد در سه اقلیم فراخشک، خشک بیابانی و نیمه‌خشک است، گفت: این اقلیم مدیریت ویژه و کارآمدی را ایجاب می‌کند.

* طرح جامع حفاظت از منابع آبی کشور قرار است در شورای‌عالی آب ارایه شود

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: همچنین طرحی با عنوان طرح جامع حفاظت از منابع آبی کشور قرار است در شورای‌عالی آب ارایه شود زیرا وزارت نیرو به‌تنهایی قادر به حفاظت از منابع آبی کشور نیست و همه مصرف‌کنندگان از مردم گرفته تا بهره‌برداران باید در آن مشارکت کنند.

وی از تدوین طرح استاندارد ملی برای آب بهداشتی و نصب ادوات اندازه‌گیری مصرف در منابع آب سطحی و زیرزمینی برای اطلاع سریع و صحیح از منابع آب به‌عنوان برنامه دیگر معاونت آب و آبفا یاد کرد.

میدانی افزود: اقدام‌های سرمایه‌گذاری در بخش آب شهری و روستایی، جمع‌آوری فاضلاب، ایجاد تصفیه‌خانه آب و فاضلاب و ... با سرمایه‌گذاری دولت 50 سال طول می‌کشد و استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب "BOO" و "BOT" موجب تحرک در ایجاد اشتغال و تامین آب شرب شهری و روستایی خواهد شد.

* در انتقال حوضه ای آب اولویت با آب شرب است

میدانی درباره بحث انتقال آب بین حوضه‌ای، گفت: با توجه به تمرکز جمعیت و منابع غیریکسان توزیع آب، هیچ متخصصی مخالف انتقال آب بین حوضه‌ای نیست اما در انتقال بین حوضه‌ای آب، اولویت برای مصارف شرب است.

وی افزود: برای انتقال بین حوضه‌ای، باید مطالعه‌های ارزیابی زیست‌محیطی انجام شود.

وی تصریح کرد: انتقال آب خزر به ارومیه در زمان حاضر در مرحله مطالعه مفهومی پروژه است و تا زمانی که مجوز زیست‌محیطی آن داده نشود، اجرای این طرح آغاز نمی‌شود.

* آب رودخانه های جدا شده از دریاچه ارومیه با کانال بازگردانده می شود

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا درباره آخرین فعالیت‌های صورت‌گرفته برای علاج‌بخشی دریاچه ارومیه، گفت: 19 راهکار ارایه‌شده برای اجرا اولویت‌بندی شده و قرار است گزارش نهایی آن توسط کمیته راهبری در دانشگاه شریف در خدمت رییس‌جمهوری مطرح شود.

وی با بیان اینکه در این 19 راهکار همه جوانب درنظر گرفته شده است، افزود: یکی از این پروژه‌ها، ایجاد کانالی است که آب رودخانه‌های جدا شده از دریاچه را به دریاچه برگرداند.

وی افزود: کارگروه تاکید دارد که باید با مدیریت مصرف بدون اینکه خدشه‌ای به معیشت مردم وارد شود و با انتخاب الگوی کشت صحیح و انتخاب گونه گیاهی مناسب عمل شود.

وی ادامه داد: پس از این نشست با رییس‌جمهوری، خیلی زود مرحله عملیاتی آغاز می‌شود و من به‌عنوان یک کارشناس و نه یک مدیر می‌گویم که به آینده احیای دریاچه ارومیه امیدوارم.

وی با بیان اینکه وضع کنونی دریچه ارومیه طی 10 تا 15 سال رخ داده است، گفت: 10 تا 15 سال هم طول می‌کشد تا این دریاچه به وضع پیشین خود بازگردد.

وی افزود: رییس‌جمهوری به جد از ما می‌خواهد تا با کمک متخصصان داخلی و خارجی، راهکارهای احیای دریاچه ارومیه را عملیاتی کنیم.

* بازنگری طرح های سدسازی در سه حوضه کرخه، سفیدرود و کارون

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه بازنگری در طرح‌ها، آینده سد‌سازی در کشور را ترسیم می‌کند، گفت: برخی سدها مانند سدهای حوضه دریاچه ارومیه باید در قالب پروژه‌هایی بازنگری شده و متوقف شوند.

وی ادامه داد: در برخی مناطق طرح‌ها باید تعدیل شود و یا سدها با حجم مخزن کوچک‌تری ساخته شود.

وی گفت: در برخی مناطق که تا تراز تاج سد ساخته شده است، نیز باید با بررسی‌های دیگر ساخت شبکه در ابعاد کوچک‌تری صورت بگیرد.

میدانی با بیان اینکه پروژه‌های بازنگری با جدیت و دقت در حال پیشرفت است، گفت: بازنگری طرح‌ها به عنوان یک پروژه در جریان است و اگر سدی به اشتباه ساخته شود، آسیب جدی به پایین‌دست وارد می‌شود.

به‌گفته میدانی، در زمان کنونی بازنگری‌هایی در حوضه‌های کرخه، سفیدرود و کارون در حال انجام است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه با بیان اینکه بارش‌های کشور درمقایسه با درازمدت هشت درصد و درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته پنج درصد منفی است، گفت: ذخیره سدهای کشور نسبت به اهداف اولیه سدها در وضعیت نامناسبی است.

* مردم 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند

وی در پاسخ به این پرسش که "برای جلوگیری از قطعی آب در تابستان و هدایت مردم به صرفه‌جویی در مصرف آب چه کارهایی انجام شده است؟"، گفت: برای آبرسانی به چند کلان‌شهر کشور اقدام‌های اضطراری مانند ایجاد خط انتقال، حفر چاه و ... به‌موقع انجام شده و بخش عمده‌ای از مسایل حل شده است و با 20 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب از سوی مردم، هیچ جیره‌بندی صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: صرفه‌جویی در مصرف آب استحمام، کاهش حجم فلاش تانک، خودداری از شستن خودرو با آب شبکه و ... مواردی است که امکان صرفه‌جویی 20 درصد به‌راحتی فراهم می‌کند.

* نیاز 400 میلیارد تومانی برای کاهش یک درصدی پرت شبکه آب

میدانی با بیان اینکه در زمان کنونی 23 درصد پرت شبکه آب در کشور وجود دارد که همه این آب نشت فیزیک شبکه نیست، گفت: کارشناسان معتقدند 15 درصد از این آب ناشی از نشت سامانه است و از این 23 درصد درآمدی کسب نمی‌شود.

وی افزود: برای کاهش یک درصدی پرت شبکه، 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که ما با محدودیت منابع مواجه هستیم زیرا درآمدهای بخش آب بسیار پایین است و اگر چرخه اقتصادی آب در کشور اصلاح شود، می‌توانیم سالانه کیلومترها شبکه فرسوده را اصلاح کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که "چه ابزارهای قانونی برای برخورد با مشترکان پرمصرف وجود دارد؟"، گفت: در زمان کنونی ما مجوزی برای برخورد با مشترکان پرمصرف نداریم اما درخواست شده است تا این مجوزها گرفته شود و پس از دو تا سه هشدار، آب مشترکان پرمصرف قطع شود.

میدانی با بیان اینکه برنامه داریم تا با کسب مجوزی قطعه‌های کاهنده مصرف را در خانه‌ها وصل کنیم، گفت: می‌توان پس از کسب مجوز قانونی، لوازم کاهنده مصرف را در شبکه آب خانگی نصب و هزینه آن را در 10 تا 12 قسط از مشترکان دریافت کرد.

وی با بیان اینکه کیفیت آب آشامیدنی همواره خط قرمز ما بوده است و نه‌تنها توسط وزارت نیرو بلکه توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلفی کنترل می‌شود، گفت: در تمام مناطق کشور،  استانداردهای کیفی آب رعایت می‌شود.