۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
بررسی پدیده ای جالب در دیپلماسی رسانه ای

گردش جالب مشاوران رسانه ای پس از انتخابات! + نمودار

در حالی که هنوز خاطره شعارها و برنامه های تبلیغی کاندیداهای ریاست جمهوری از اذهان پاک نشده است بیشتر مشاوران رسانه ای کاندیدهای اصلی انتخابات نقش خود را عوض کرده و...
کد خبر : ۱۸۲۶۷۸
"گروه سیاسی صراط" - هیوا  زمانی/ امروزه مدیران سیاسی پیشبرد برنامه های خود را در دیپلماسی رسانه ای جستجو می کنند . ایبو این مفهوم را " هرگونه استفاده از رسانه در جهت ترویج و بیان سیاست " تعریف می کند . اما گیلبوآ دیپلماسی رسانه ای را شامل استفاده از رسانه ها توسط مدیران سیاسی به منظور "بیان منافع در مذاکرات ، اعتمادسازی و بسیج حمایت عمومی” بیان می دارد .
معمولا سیاست مداران با وقوف بر اهمیت دیپلماسی رسانه ای ، کارگردانی این بخش را به مشاوران رسانه ای خود می سپارند. مشاوران رسانه ای در واقع اداره کنندگان اتاق فکر ، معماران گفتمان اهالی سیاست و طراحان اصلی ایده های سیاست مداران هستند .

مشاوران رسانه ای با درک عمیق افکار عمومی به دنبال بازمهندسی این افکار در جهت نیل به هدف های سیاسی هستند . این مشاوران عموما درک عمیقی از نقش رسانه ها و وزن آن ها داشته و هنر بهره گیری از رسانه های مختلف را دارا می باشند. هنر مشاوران رسانه ای " نماد شناسی " ،" گفتمان سازی " ،"روانشناسی جامعه " و "توان مدیریت رسانه" است .
در انتخابات ادوار ریاست جمهوری و به ویژه دوره یازدهم ریاست جمهوری نقش مشاوران رسانه ای بسیار پر رنگ و پر جلوه بود.

به هر روی انتخابات ریاست جمهوری خاتمه یافت و همه جهد و غوغای تیم های رسانه ای فروکش کرد. اما در کوتاه زمانی پس از انتخابات اخیر پدیده عجیبی در تیم های رسانه ای کاندیدهای ریاست جمهوری اتفاق افتاد که نیاز به تحلیل جدی دارد.

در حالی که هنوز خاطره شعارها و برنامه های تبلیغی کاندیداهای ریاست جمهوری از اذهان پاک نشده است بیشتر مشاوران رسانه ای کاندیدهای اصلی انتخابات نقش خود را عوض کرده و به اردوگاه رقیب پیوستند . این پارادوکس رسانه ای از آنجا جالب می نماید که گویی کاندیداهای ریاست جمهوری جایگاه انتخاباتی خود را حاصل عملکرد این تیم های رسانه ای دانسته و با ترک یاران خود ، تیم رسانه ای رقیب را جذب نموده اند! البته اگر مشاور رسانه ای را فردی باورمند و معتقد به عقاید و باورهای یک کاندیدا بدانیم این جابه جایی ها محل سوال و تردید است اما بیشتر چنین می نماید که این مشاوران بیش از هر چیز افراد حرفه ای خبر و مسلط به علم ارتباطات هستند که علم خویش را به خواهنده خود عرضه کرده اند و همکاری آن ها با کاندیدا ها نه بر اساس باور و اعتقاد بلکه بر اساس عرضه توان حرفه ای خود به مشتریان سرشناس خود یعنی اهالی سیاست  بوده است و چون مشتری بهتری که درک مناسب تری از علم ارتباطات رسانه دارد بر آن ها وارد شده است متاع خود را به دیگری ارائه کرده اند!

نگاهی به این جا به جایی های منحصر به فرد که از آن به یک پدیده رسانه ای نیز می توان نام برد خالی از لطف نیست .

هنگاهی که هاشمی رفسنجانی به ناگهان در وزارت کشور حضور یافت تا به نقش آفرینی در انتخابات بپردازد حضور مردی با محاسن جوگندمی در کنار او مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفت .محمدرضا صادق که سال ها در خبرگزاری ایرنا و مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می کرد با حذف هاشمی از انتخابات به ناگهان در قامت مشاور ارشد رسانه ای حسن روحانی ظاهر شد . این جابه جایی البته از نگاه فعالین رسانه ای که از ارتباطات عمیق روحانی و هاشمی مطلع بودند چندان عجیب تلقی نشد .اما پس از انتخابات این جابه جایی چنان دامنه ای یافت که شگفتی محافل رسانه ای و فرهنگی را در پی داشت. در این فضا بود که شهرام گیل آبادی که پله های ترقی را در صدا و سیما گذرانده و در جایگاه معاون اطلاع رسانی محسن رضایی فعالیت می کرد به ناگهان به اردوگاه محمدباقر قالیباف پیوست و به عنوان معاون اطلاع رسانی تشکیلات قالیباف مشغول به فعالیت شد .این در حالی است که اهالی رسانه مناظره تند و تیز گیل آبادی علیه قالیباف را به خاطر داشتند .

اما این انتقال معنادار پایان ماجرا نبود و چندی بعد سخنگوی ستاد قالیباف و مدیرعامل اسبق خبرگزاری مهر یعنی پرویز اسماعیلی نیز جابه جا شده و به عنوان معاون ارتباطات  دفتر حسن روحانی یعنی اصلی ترین رقیب قالیباف در انتخابات مشغول به فعالیت شد ، در تغییری دیگر پیش از آن سخنگوی رسانه ای علی اکبر ولایتی یعنی حسین انتظامی نیز به تیم رسانه ای دولت یازدهم پیوسته و به عنوان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد مشغول به فعالیت شده بود .انتظامی که سابقه همکاری با افرادی نظیر لاریجانی ، ولایتی و روحانی را در کارنامه دارد در چندین دوره نمایندگی مدیران مسیول را در هیات نظارت به عهده داشته است.

در تغییری دیگر ساسان والی زاده مدیرکل امور رسانه ای ریاست جمهوری در دولت نهم و کارمند ارشد رسانه ای در دولت یازدهم به عنوان مدیرکل ارتباطات محسن رضایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به فعالیت شد .والی زاده البته در انتخابات یازدهم عملکرد قابل قبولی را در نقش مدیرعاملی خبرگزاری ایسنا به جا گذاشت و از رویکرد های سیاسی در مدیریت رسانه پرهیز کرد. اگرچه خود قربانی این بی طرفی شد و به طور شبانه از طریق پیامک از سوی مدیریت جناحی جهاد دانشگاهی در آن زمان برکنار شد .

وجه مشترک این جا به جایی ها آن است که هر کدام از کاندیدهای ریاست جمهوری در واقع به محور رسانه ای رقیب اعتماد کرده و از تیم قبلی خود بری جسته است . همچنین سوابق  همه این افراد که از چهره های معتدل و معقول رسانه هستند نشان می دهدکه همواره سعی در عملکرد حرفه ای در رسانه داشته اند . و نکته قابل تامل دیگر آن است که به غیر از گیل آبادی که سابقه زیادی در رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها ندارد و بیشتر در رسانه های شنیداری فعالیت داشته است چهار چهره دیگر پیش از این از گردانندگان خبرگزاری های مطرح کشور بوده اند .

نکته دیگر که جالب می نماید آن است که تیم رسانه ای حسن روحانی را در دولت یازدهم عمدتا فعالین رسانه ای کاندیداهای رقیب تشکیل داده اند و اسماعیلی ، صادق و انتظامی از اردوگاه هاشمی ، قالیباف و ولایتی  نبض رسانه ای دفتر رئیس جمهور را به دست گرفته اند .به این جمع باید علیرضا معزی از مشاوران رسانه ای اردوگاه ولایتی را باید افزود که هم اکنون در مقام دبیر شورای اطلاع رسانی دولت یازدهم فعالیت دارد .
 
نمودار گردش جالب توجه مشاوران رسانه ای !

جابجایی مشاوران رسانه ای پس از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری + نمودار


نام
سمت انتخاباتی
سمت فعلی
محمد رضا صادق
مشاور رسانه ای هاشمی رفسنجانی
مشاور رسانه ای حسن روحانی
حسین انتظامی
سخنگوی ستاد ولایتی
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد
پرویز اسماعیلی
سخنگوی ستاد قالی باف
معاون اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور
شهرام گیل آبادی
مشاور رسانه ای محسن رضایی
مدیر مرکز روابط عمومی شهرداری تهران
ساسان والی زاده
مدیر عامل سابق ایسنا/احمدی نژادی
مدیر ارتباطات دبیرخانه مجمع تشخیص




نظرات بینندگان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۴
۱
حالم به هم میخوره ازت صراط بی .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۲
۲
یک چیای صراط ننویس. اینا تف سربالاست. اینکه از طیف های مختلف کنار روحانی هستن یعنی چی؟ خودت معنیش کن ببینم این یکیو متوجه میشی یا نه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۲
۳
این یعنی روحانی اعتدال رو رعایت کرده واز همه طیفها پذیرفته افراد رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۲
۲
این نشونه دولت فرا گیر روحانی
مرسی روحانی
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۲
۰
مطلب جالبیه، البته این افراد خیلی با هم متفاوتند مثلا والی زاده اصلا سیاسی نیست و بیشتر اهل رسانه است. اسماعیلی هم آدم معتدلیه در رسانه ها ، انتظامی هم به لحاظ حرفه ای سابقه اش از همه بیشتره هم فعالیت های سیاسی اش بیشتره. گیل آبادی رو زیاد نمی شناسم. صادق هم چه عرض کنم!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۱
۰
همه این ها که اسم برده اید آدم های معتدلی هستند انتظامی ، اسماعیلی ، صادق ، والی زاده و گیل آبادی به نظرم بیشتر رسانه ای هستند تا سیاسی
امیر
|
United States of America
|
۱۶:۳۵ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۰
۱
این روزها همه به فکر مافع خودشون هستن هرجا نان ابی باشه به سوی ان میرن
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۱
۱
حکایت ملا نصرالدین هست و پسرش و الاغش و حرف های مردم فضول!!!
اگه همه رو از جناح خودش بذاره میگید داس داره نه کلید اگه هم فراجناحی کار کنه که اینطور می گید. خوبی اش اینه که روحانی اصلا کاری به حرفهای شما نداره و کار خودشو میکنه!
روحانی مچکریم.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۲ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
۲
۰
صراط دیگه حرفت پیش مردم ارزش نداره چرا الکی زور میزنی ؟؟
دست بردارید از این چرندیات
حق جو
|
Netherlands
|
۰۸:۵۱ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
۱
۰
سلام دوستان چن بار این نظر رو دادم اما صراط پخشش نکرد متاسفم براشون خندم میگیره یادم میاد چن ماه پیش گفتن صراط را بی رحمانه نقدر کنین ما نقدر کردیم گفتیم نظرات دیر منتشر میشه الان بعد از گذشن چند ماه نه تنها نظر ها دیر تر منتشر میشه بلکه شاید منتشر هم نشه اونوقت به رئیس جمهورمون حمله میکنین یگین جنبه انتقاد نداره خودتون اول عمل کنین بعد اون کار هم فقط نمایشی بوده همین که بگین ما انتقاد پذیریم این جمله رو میگم یادتون بمونه شما و تفکرتون هیچ جایی در بین مردم ندارین تو سایت تون نوشتین تواضع زیاد خاتمی فتنه گر که نظر من رو هم پخش نکردین و لی تو نظرات پخش شده اکثرا دارن جناب اقای خاتمی رو حمایت میکنن فقط چن تا نظر کم نظر شما رو تایید میکنه که اونم ی عالمه منفی گرفته از مثبت منفی ها به خبر ها میشه نتیجه گرفت چقدر شما ر بین مردم جایگاه دارین تازه این که سایت شما صراط هست که مثلا اصلگراست ساینجوریه کسی شمارو تو سایت خودتون قبول نداره تو سایت های اصلاح طلب که جای خود دارد بد نیست ی سری مثل سایت افتاب بزنین ببینین چقدر مورد حمایت بازدید کنندگان هستند
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
۰
۱
ای وای جلیلی چقدر مظلوم و بدون اسپانسر بود یکه و تنهاو همه رقبا با هم اشک از چشمانم سرازیر شد.
الان آقای ناشناس همیشه عصبانی با صد تا اسم میاد جواب میده که اولیش و آخریش رو من راحت میتونم حدس بزنم
اول با سرباز ولایت یه نظر مودبانه میده و آخر هم با اسم علی اصغر میگه اسحاق بن الیاس طرفدار رژیم جعلی اسراییل خخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
۰
۰
با مروری کوتاه به نوشته‌های شریعتی، می‌توان فهمید که او به خوبی از توانمندی «پیشرو بودن» برخوردار بوده است. خوب می توانسته برای خود در گوشه‌ای بنشیند و با واژه‌ها، جمله سازی و فلسفه‌بافی کند. اما شریعتی، ساده حرف زد و ساده نوشت. او در جلوی کاروان مردم راه نرفت. او سالهای پنجاه، در کلاس تاریخ تمدن، زمانی که دانشجویان با فریاد کلاس او را قطع می‌کردند و می‌گفتند که نباید فرصت نبرد مسلحانه را با مرور داستان های خاک خورده تاریخ تمدن، هدر داد، لبخندی می‌زد و به هزار زبان می‌گفت: اینکه بدانیم چه نمی خواهیم کافی نیست. باید ببینیم چه می‌خواهیم و چه چیزی بهتر از مرور مسیر تاریخ، خواسته‌ی تاریخی ما را مشخص خواهد کرد؟

شریعتی خوب می‌دانست و می‌فهمید که رشد یک جامعه، در گروه رشد میانگین اندیشه و نگرش در آن جامعه است و کمتر فضایی را می‌توان یافت که روشنفکران پیشرو و دور از مردم، توانسته باشند تغییری جدی را در فضای جامعه خود ایجاد کنند. فهرست روشنفکرانی که او می‌شناخت و نام می‌برد، عمدتاً کسانی بودند که با داستان و رمان و نمایشنامه و سخنرانی، عامه مردم را هدف قرار داده بودند. او خود نیز چنین بود.

شریعتی، در تمام سالهای تاریک و غبارآلود، قلمش را همچون توتمی مقدس، در دست داشت و نوشت. از آزادی گفت و عدالت. از برابری و برادری. او در پس کاروان مردم روان بود و می‌کوشید کسی از این کاروان جا نماند. تلخی روزگار اینکه، آنکس که زخمی و خسته، کاروان اندیشه بخش بزرگی از جوانان این خاک را به جلو می‌کشید، در میانه راه، به خاک افتاد. ما رد شدیم و جلوتر رفتیم. دوراهی‌های زیادی را دیدیم و انتخاب‌های زیادی را انجام دادیم. امروز در نقطه‌ای از کوه ایستاده‌ایم که نه قله است و نه کوهپایه. راه به گذشته بسته است و نگاهمان در جستجوی آینده. می پنداریم که راه‌ها را به تلاش خود آمده‌ایم و بیراهه‌ها را به هدایت او!


ما امروز چراغ به دستانی هستیم که ده‌ها پیچ بزرگ این مسیر را جلوتر آمده‌ایم و راه‌ها و چاه‌ها را بهتر دیده‌ایم. امروز، از نقطه‌ی بلندتر، بر محلی که او به خاک افتاد می‌نگریم و سخن گفتن و راه رفتنش را نقد می‌کنیم. نقطه‌ی آغاز مسیری که او طی کرد و سرانجام مسیری که او می رفت، بیشتر از گذشته معلوم است. راحت‌تر می‌توان به او خندید. راحت‌تر می‌توان او را نقد کرد. همچون کسی که دهانش را چهل سال بسته باشی و هنوز، سرسخت و بیرحمانه، آخرین جملاتی را که چهار دهه پیش گفته است نقد کنی.
بربادرفته سرمایه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
۰
۰
ای کاش که این دولت کمی به فکر سرمایه های مردمی که با تبلیغ سرمایه هاشون رو به بورس کشوند می بود. از شش ماه پیش تا الان سرمایه خیلی از کسانی که با تبلیغ مسئولین و دولتمردان از طریق تلویزیون از سر مهربانی سرمایشون رو به جای اینکه وارد بازار کذب دلار و دلالی وارد کنند، در شرکتهای تولیدی کشور از طریق بورس سرمایه گذاری کردن حتی کمتر از نصف شده ولی دولت نمیخواد به روی خودش بیاره. آقای روحانی اصلا توجه میکنی به بورس مملکت؟ توجه میکنی به سرمایه های مردم بیچاره ای که با وام بازنشستگی و سنوات بازنشستگی با هزارویک درد و چاله چوله به بورس آوردن و توی این شش ماه گذشته که بورس مملکت نابود شده ، سرمایه های بعضیهاشون از نصف هم کمتر شده و جالبتر اینکه هنوز هم در حال منفی خوردن و کم شدن سرمایه هاشون حتی در این قیمتهای مفت هستند. این بود شعارهای تبلیغاتی شما؟ این بود صحبتهای شما به ترغیب کردن مردم به سرمایه گذاری در بورس؟؟؟ صراط عزیز خواهشمندم بیشتر دراین مورد مطلب بزنید شاید مرحمی بر درد دل ما بیچاره ها باشه
سیّد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۳
۱
۱
مشاور مطبوعاتی آقای احمدی نژاد آقای جوانفکر بوده اند. حالا باید دید این آقا هم مثل خیلی هایی بود که به احمدی نژاد خنجر زدند و نمکدان شکستند یا نه!

با این کارها نمی توانید محبوبیت احمدی نژاد را خدشه دار کنید و تنها بر آن می افزایید!

زنده باد احمدی نژاد!