۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸

انزجاز از داعش در چت‌روم‌‌های تاجیک‌

اعلام انزجار از طرح ایجاد خلافت اسلامی از سوی نیروهای داعش به موضوع داغ این روزهای اتاق‌های گفت‌وگوی مجازی در جامعه تاجیک‌ها تبدیل شده است.
کد خبر : ۱۸۵۴۴۰
صراط: بحث در خصوص نیروهای داعش و اعلام نفرت بسیاری از مخاطبان اینترنتی در تاجیکستان از سیاست‌های این گروه تروریستی به موضوعی داغ در اتاق‌های گفت‌وگو و چت کاربران فضای مجازی تبدیل شده است.

با نگاهی به کلیت گفت‌وگو‌های مربوط به این مسئله به آسانی می‌توان فهمید که کاربران رسانه‌های اینترنتی به این موضوع تا چه اندازه اهمیت بخشیده و به طرق مختلف مخالفت خود را با رفتارهای سیاسی و دینی این گروه افراطی بیان می‌کنند.

البته قابل ذکر است تعداد معدودی از کاربران نیز با استدلالاتی غیرواقعی و مبتنی بر فضای رسانه‌ای برخی رسانه‌های وابسته به جریان افراط در منطقه، سعی بر القاء فرضیه‌های خود دارند که با پاسخ‌های محکم دیگر کاربران در مخالفت با نظرات خود مواجه می‌شوند.

در یکی از این اتاق‌های گفت‌وگو فردی با نام محی الدین می‌گوید: جدای از عدم استقبال توده مردم از مواضع داعش، افکار عمومی جهانی نیز نخواهند گذاشت گروه واپس‌گرای افراطی رهبریت جوامعی با فرهنگ و تمدن کهن را بر عهده بگیرند.

به گفته وی، با زور و قدرت دیگر نمی‌توان بر مردم حکومت کرد و زمان این گونه رفتارها گذشته و بزودی دودمان این گروه در عراق بر باد خواهد رفت.

به اعتقاد وی، بخش اصلی عرب‌ها نیز نسبت به داعیه تاریخی این گروه ابهامات فراوانی دارند و تنها عده‌ای معدود بدنبال مواضع غیراسلامی و منفعت محور آنها حرکت می‌کنند.

نفر دیگری که خود را «مسلمان» از تاجیکستان معرفی کرده، می‌گوید: این خلافت دروغین جاهلان‌ را با هیچ سابقه‌ای در تاریخ اسلام برابری ندارد و رویکردی خود ساخته را به مردم با عنوان سنت معرفی نموده است.

این کاربر معتقد است: به جز کافر اعلام کردن و کشتن بندگان خدا، هیچ کار دیگری از دست‌ آنها تاکنون برنیامده است.

وی تصریح کرد: هدف این گروه تنها بدنام کردن اهل سنت و تشدید اختلاف بین مذاهب بوده و هیچ معیار و میزانی در نحوه فعالیت آنان نیست.

وی معتقد است: این گمراهان، همانانی هستند که پیامبر بزرگ اسلام (ص) نسبت به ظهور آنان در جوامع اسلامی هشدار داده بود.

وی همچنین دعا می‌کند، خدا امت اسلام‌ را از فتنه این گونه گروه‌ها دور نگاه دارد و هر چه زود نابودشان کند.

فرد دیگری با اسم مخفف «مخلوق خدا» می‌گوید: داعش تجمع افراد طرد شده از جوامع پیرامونی بوده که عده‌ای سودجو آنان را برای رسیدن به مطامع خود تجهیز کرده‌اند.

به نوشته وی، انسان آگاه نباید از اعلام ایجاد خلافت داعش خرسند شده و فریب آنان را بخورد که این اقدام پیامد خوبی برای جامعه مسلمان ندارد.

وی معتقد است: این گروه نیز مانند طالبان، مزدورانی هستند که با جنگ بر علیه دیگر مسلمانان، امرار معاش می‌کنند.

«سلیمان‌اف» نام کاربر دیگری است که با نگرانی از آخرین اوضاع عراق، اعلام رهبری ابوبکر بغدادی بر سرزمین‌ها مسلمانان را فاجعه‌ای بزرگ دانسته که حتی ادعای آن نیز به ضرر مسلمانان خواهد بود.

وی نیز از خداوند می‌خواهد مسلمانان و کشورش را از این جاهلان و سلفی‌های وحشی نجات دهد.

«ابواسماعیل» هم از دیگر کاربران پرشماری است که مواضع تندی نسبت به عملکرد گروه تروریستی داعش دارد.

وی می‌گوید، ابوبکر بغدادی شخصیتی همچون ملاعمر در افغانستان است. این رهبران ترسو و ناآشنا به اصول اسلامی، چنان دم از پایبندی به اعتقادات مذهبی می‌زند که گویی هیچ مسئله‌ای دیگر در اسلام نیست که آنان نسبت به آن اشراف نداشته باشند.

به گفته وی، جامعه غرب، طراحان و کارگردان‌های اصلی اقدامات این گروه بوده و ترس از نفوذ افکار ناب اسلامی، آنان را به ایجاد و تقویت داعش برای تحقیر اسلام تشویق کرده است.


منبع: فارس