۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶

اسطوره جام‌جهانی که از سیاست فراری بود +عکس

اولدریش نیدلی (Oldřich Nejedlý) روز 26 دسامبر 1909 به دنیا آمد و به سال 1990 در سن 80 سالگی درگذشت، او را با لباس اسپارتا پراگ می شناسند اما در تیم راکوونیک نیز درخشید و برای تیم ملی چکسلواکی در 44 بازی رسمی 29 گل به ثمر رساند.
کد خبر : ۱۸۷۰۹۱
صراط: مسابقات سال 1934، در کشور ایتالیا برگزار شد، جایی که برای اولین بار مسابقات دارای مرحله گروهی شد. 16 تیم در این دوره حضور داشتند که تا سال 1982 این تعداد تغییری نکرد.

نقل قولی از ژول ریمه، رئیس وقت فیفا، وجود دارد به این مضمون که:" جام جهانی 1934 را فیفا برگزار نکرد؛ این جام، جام موسولینی بود." چه این نقل قول متعلق به ژول ریمه باشد یا نه، در اینکه ستاره اصلی دومین دوره جام جهانی، دیکتاتور فاشیست ایتالیا بود، تردیدی نیست. اما در این جام جهانی تمام سیاسی یک بازیکن خوش درخشید و او کسی نبود جز اولدریش نیدلی.

اسطوره جام‌جهانی که از سیاست فراری بود +عکس

اولدریش نیدلی (Oldřich Nejedlý) روز 26 دسامبر 1909 به دنیا آمد و به سال 1990 در سن 80 سالگی درگذشت، او را با لباس اسپارتا پراگ می شناسند اما در تیم راکوونیک نیز درخشید و برای تیم ملی چکسلواکی در 44 بازی رسمی 29 گل به ثمر رساند و در قلب مردم سرزمینش جای گرفت.

اولدریش در بخشی از خاطرات خود از جام جهانی 1934 آورده است: فوتبال برای همه ما راهی روشن بود تا تمرین شادی و آرامش کنیم، انسان باشیم و به همدیگر احترام بگذاریم، آن را هم تخریب کردند و اجازه ندادند پاک و عاری از سیاست باقی بماند.

شکستگی پای او در آستانه جام جهانی 1938 باعث شد پس از درخشش نصفه و نیمه (2 گل زده) در آن جام از فوتبال ملی خداحافظی کند و برای همیشه کنار برود اما همواره به عنوان یک مشاور در کنار فوتبال کشورش باقی ماند.