۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷

آنتونف‌ها چه زمانی زمین‌گیر شدند؟

با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر زمین‌گیر شدن موقت هشت فروند هواپیمای ایران ۱۴۰ موجود در ناوگان هوایی تا اتمام بررسی‌های تیم بررسی سانحه و با احتساب یک فروند هواپیمایی که روز گذشته سقوط کرد، حدود ۶۰۰ صندلی پروازی از ناوگان هوایی خارج شد.
کد خبر : ۱۹۱۱۵۷
صراط: هواپیمای ایران 140 هواپیمایی است کوچک برای حمل 35 تا 100 نفر مسافر از یک منطقه به منطقه‌ای دیگر که براساس ‌کارایی طراحی می‌شود.


* ادعای سازندگان ایران‌140 مبنی بر طراحی سیستم اتوماتیک در زمان از دست دادن یک موتور‌

این هواپیما قابلیت استفاده به عنوان یک هواپیمای منطقه‌ای، ترابری، امدادی و گشت هوایی را دارد که در ایران ساخته و در واقع مونتاژ شد، کشور اصلی سازنده این هواپیما اوکراین بوده است.

ایران 140 از موتور دو ملخه استفاده می‌کند که قدرت موتور آن، 2500 اسب بخار است؛ در این هواپیما به منظور حفظ فضای ظاهری داخلی، از یک دیواره سبک جداکننده بین قسمت بار و مسافر استفاده شده است.

بارگیری از در بار که در جلوی هواپیما سمت راست قرار دارد، انجام شده و بارها بر روی پلت هایی که کف هواپیما قرار داده شده‌اند، قرار می‌گیرند.

فضای داخلی هواپیمای ایران 140 در مدل‌های صرفا باری-مسافری، در سه مدل با حجم های مختلف حمل بار و مسافر، طراحی شده است؛ در یک مدل، هواپیما قابلیت حمل 1650 کیلوگرم بار و 36 نفر مسافر دارد، در مدل دیگر، هواپیما قابلیت حمل 2650 کیلوگرم بار و 28 نفر مسافر و در مدل دیگر نیز، هواپیما قادر است 3650 کیلوگرم بار و 20 نفر مسافر را حمل کند که در صورت عدم حمل بار، مجموعاً همه مدل ها قابلیت حمل 100 مسافر را دارند.

این هواپیماها از موتور ‌توربوپراپ (Turboprop)‌ استفاده می کنند که دارای دو ملخ است، موتور توربوپراپ یک موتور توربین گاز یا همان جت است که نیروی جلوبرندگی هواپیما را با چرخش پراپ (ملخ) ایجاد می‌کند در صورتی که در موتور جت توربوفن، این نیرو توسط عکس العمل گاز خروجی از موتور و هوای جابجا شده توسط فن تولید می شود.

طبق ادعای سازندگان هواپیما از مصادیق مدرن بودن این نوع موتورها (توربوپراپ) که هواپیمای ایران-140 هم از آن بهره می برد، سیستم کنترل اتوماتیک موتور، سیستم تغییر اتوماتیک گام پروانه (ملخ) و ارائه بهترین نیروی جلو برنده در فازهای مختلف پرواز، سیستم هوشمند مدیریت سامانه سوخت و تنظیم مصرف بهینه سوخت و همچنین سیستم اتوماتیک افزایش توان به هنگام از دست دادن یک موتور به منظور اطمینان از ایمنی پرواز هواپیما است.

البته هواپیمای ایران 140 که روز گذشته در حوالی مهرآباد سقوط کرد، به ادعای برخی از مصدومان پرواز و یکی از دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی کشور، یک موتور خود را از دست داده و پس از انحراف از مسیر سقوط کرده است.

‌این هواپیما ‌‌می‌تواند در فرودگاه‌هایی‌ که امکان نشست و برخاست برای هواپیماهای بزرگ وجود ندارد، پرواز ‌کند.

از دیگر مشخصات فنی این هواپیما می‌توان به مواردی نظیر ‌حداکثر وزن برخاست 21.5 تن، حداکثر بار 6 تن، ظرفیت مسافر ‌52 تا حداکثر 100 نفر، خدمه پروازی 2 نفر، حداکثر سرعت کروز 535 کیلومتر بر ساعت، ارتفاع کروز 600-7200 متر و طول باند مورد نیاز 1925 متر، اشاره کرد.

 

*‌ آغاز ساخت هواپیمای ایران 140 از دولت سازندگی

در دوران سازندگی به دلایل زیر دولت تصمیم به ساخت هواپیمای مسافربری در ایران گرفت:

1- تقویت ناوگان حمل و نقل هوایی کشور

2- انتقال تکنولوژی ساخت هواپیما

3- تربیت نیروهای متخصص در صنعت هوایی

4- ایجاد اشتغال برای افراد باتخصص بالا(جلوگیری از فرار مغزها)

5- پشتیبانی نیروهای مسلح

برای رسیدن به این هدف‌ برنامه ریزی صورت گرفت که در مرحله اول تصمیم گرفته شد هواپیمای منطقه‌ای در داخل کشور ساخته شود و با توجه به زیرساخت‌های موجود در اصفهان، اجرای این پروژه به شرکت هسا محول شد.

پس از بررسی‌های علمی و در نظر گرفتن شرایط موجود (تحریم حمل و نقل هوایی) پروژه ساخت هواپیمای آنتونوف 140 مورد قبول همگان قرار گرفت‌ و در سال 1374 قرارداد ساخت آن امضاء شد.

بعد از آموزش پرسنل، اولین فروند با مشارکت کارشناسان اوکراینی مونتاژ شد و از فروند دوم کارشناسان هسا (تحت نظارت کارشناسان شرکت آنتونوف) به تنهایی موفق به ساخت و مونتاژ و تست این وسیله پرنده شدند.

سازندگان هواپیما مدعی هستند همه مراحل تولید و بهره‌برداری هواپیمای ایران-140 تحت نظارت دقیق کارشناسان خبره سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است و هر نوع فعالیتی اعم از خرید قطعات هوایی، تست مجموعه‌ها، نصب روی هواپیما، تست‌های زمینی و پروازی و پروسه های رفع عیب مطابق استانداردهای هوایی و با اخذ مجوزهای لازم انجام می‌شود‌؛ همچنین صنعت ساخت هواپیمای مسافربری به صورت منظم از سوی نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری ممیزی شده و آخرین قوانین و مقررات جاری هوایی به این صنعت جهت اجراء در پروسه های تولید ابلاغ می‌شود.

در وبگاه هواپیمایی سپاهان در این‌باره آمده است: ‌این شرکت در سال 1389 با هدف توسعه صنعت هوایی و  فعال کردن فرودگاه‌های محروم کشور و افزایش حمل و نقل هوایی هواپیمایی هسا (هواپیمایی سپاهان) تشکیل و با موفقیت گواهینامه AOC را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرد.مرکز این شرکت در شهر اصفهان واقع شده است.

 

* زمین‌گیری موقت ایران‌140ها تا اتمام بررسی‌ها درباره سانحه هوایی دیروز ‌‌

بنابراین گزارش در جلسه روز گذشته هیئت دولت، رئیس‌جمهور از وزیر راه و شهرسازی خواست گزارش کاملی از چگونگی وقوع سانحه و علل آن ارایه کند و تا رسیدگی کامل، از ادامه پرواز این نوع هواپیما (ایران 140) ممانعت به عمل آمده و رعایت کامل استانداردهای فنی در همه پروازها مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد. ‌

  با در نظر گرفتن متوسط 52 صندلی پرواز در این هواپیما، پس از دستور روز گذشته رئیس‌جمهور مبنی بر زمین‌گیری‌ ایران ‌140ها، 468 صندلی پروازی از ناوگان هوایی کشور خارج شد.
منبع: فارس