۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴

نوع و منشأ زمین‌لرزه امروز چه بود؟

یک کارشناس زمین‌شناسی گفت: زلزله اخیر در ایلام از نوع "تکنوتکنیکی" بوده است.
کد خبر : ۱۹۱۸۶۹
صراط: یک کارشناس زمین‌شناسی گفت: زلزله اخیر در ایلام از نوع "تکنوتکنیکی" بوده است.

زلزله‌های روی داده در جنوب استان ایلام ناشی از حرکات صفحات زمین است که در آن شکستگی و نقاط ضعف وجود دارد.

در استان ایلام به ویژه در قسمت جنوبی آن یک خط سراسری و یک نوار گسل مانندی وجود دارد که معمولا فعال و زلزله‌خیز است.

اگر بخواهیم یک تقسیم‌بندی از گسل‌ها داشته باشیم می‌توان اعلام کرد که برخی از گسل‌ها غیرفعال و برخی فعال هستند و هر از چندگاهی باید منتظر زلزله‌های آنان باشیم.

یک کارشناس زمین‌شناسی در این رابطه معتقد است: زلزله اخیر در استان ایلام نیز یکی از این نوع زلزله‌ها بوده که ناشی از گسل " دهلران - آبدانان " بوده که در این ناحیه طی سال گذشته و امسال نیز فعالیت‌هایی دیده شده است.

حاجی کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: این گسل " دهلران - آبدانان" از گسل‌های فعال کشور بوده که هر از چند گاهی در استان ایلام فعال شده و مشکلاتی پدید می‌آورد. این فعالیت از حوالی آبدانان و موسیان و از شمال دهلران تا شمال مهران و صالح آباد ادامه دارد و فعال است.

وی ادامه داد: البته باید در استان آمادگی فعالیت دیگر بخش‌های این گسل در استان ایلام نیز باشیم. در واقع زلزله‌ها انواع مختلفی دارند که در استان ایلام از نوع "تکنوتکنیکی "است.

این کارشناس زمین‌شناسی گفت: رعایت استانداردها تضمین کننده سلامت ساختمان‌ها و افرادی است که در این ساختمان‌ها زندگی می‌کنند. باید تاکید شود که در این راستا توجه و عنایت ویژه‌ای شود.

وی ادامه داد: کیفیت اجرای استانداردها در ساخت و سازها امری لازم و ضروری است و باید با نظارت کافی در این راستا دقت لازم انجام شود.

این کارشناس اضافه کرد: متاسفانه 70 درصد ساختمان مخابرات آبدانان در زلزله اخیر تخریب شده که انتظار می‌رفت ساختمان اداری حداقل استانداردها را رعایت می‌کرد.
منبع: فارس