۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
با انتقاد استیضاح وزیر علوم

رفسنجانی: افراطی‌ها انگیزه خدمت را می‌گیرند!

وی ادامه داد: افراطی‌ها وزیری را که تازه بر اداره امور مسلط شده است، استیضاح می‌کنند و با این کار انگیزه خدمت گرفته می‌شود در حالیکه باید بگذارند شرایط کشور به پیش برود و این امر آرزوی درازی نیست و به زودی محقق خواهد شد.
کد خبر : ۱۹۲۷۳۷
صراط: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت حوزه آموزش و پرورش گفت: رسالت بزرگی بر دوش معلمان قرار دارد که باید به آن توجه کنیم.

هاشمی رفسنجانی در همایش تحول در آموزش و پرورش بر مدار تدبیر و امید که صبح امروز یکشنبه دوم شهریور در سالن همایش‌های رازی برگزار شد با اشاره به عرصه آموزش و پرورش در کشورمان گفت: بی‌شک کار آموزش و پرورش یکی از ویژگی‌های انبیاء بوده است که در قرآن بر آن تأکید شده است.

وی در ادامه سخنان خود ضمن تسلیت شهادت امام صادق(ع) و شهدای هفته دولت خاطرنشان کرد: اکنون در هفته‌ دولت قرار داریم و افرادی در این هفته شهید شدند که بنیانگذار آموزش و پرورش نوین بودند و کارشان قبل از انقلاب تدریس در مدارس بود که خوشبختانه امروز مدیریت آموزش و پرورش به دست یکی از دست‌پروردگان شهید بهشتی، باهنر و رجایی افتاده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تدوین سندی در حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همانطوری که وزیر آموزش و پرورش بر این امر اشاره کردند وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه اجرایی در میان وزارتخانه‌هایی است که به همین دلیل مشکلات بزرگی بر دوش این وزارتخانه وجود دارد.

وی ادامه داد: همواره این وزارتخانه در تخصیص بودجه با مشکلات بسیاری همراه بوده و کسری بودجه داشته است، اشکال دیگری که در این وزارتخانه وجود دارد و اکنون بدتر شده است آن است که نیروهای مؤثر تعلیم و تربیت نتوانستند موفقیتی را که در دانشگاه‌ها برای اساتید تأمین شده است از لحاظ حقوق برای معلمان فراهم کنند البته تفاوتی بین سطح معلومات و سطح مقام علمی انسان‌ها وجود دارد اما مشکلات حقوقی و مزایا امری است که در وزارت آموزش و پرورش با آن روبرو هستیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه کودکان به عنوان اولین خشت‌های نسل فردا باید با برنامه‌های تخصصی آموزش ببینند، تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که نیروهای مستعد افتخار کنند که در این حوزه فعالیت می‌کنند و همه معلمی را شغل انبیاء می‌دانند اما باید این امر با کرامت واقعی و تأمین معاش آنان همراه باشد تا در این زمینه دغدغه‌ای نداشته باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه در زمان ریاست‌جمهوری خود در زمینه بودجه این وزارتخانه مباحث زیادی مطرح بود، تصریح کرد: آقای نجفی که اکنون به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب شده است، راهکاری را در سیستم جدیدی طراحی کردند که به دنبال این بودیم که این مشکل به طور اصولی حل کنیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به خلقت انسان و داستان سجده ملائک بر انسان تصریح کرد: خلقت انسان با علم و تعلیم همراه بوده است و اگر شروع اسلام را نیز بنگریم خواهیم دید که این امر با علم و دانش همراه بوده است که در کنار هم قرار دادن این دو در کنار یکدیگر نشان می‌دهد که آموزش و پرورش جزو ضرورت انسان‌ها بوده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آیات ابتدایی سوره علق که بر خلقت انسان اشاره می‌کند خاطرنشان کرد: خلقت انسان همواره با نمایش عظمت علم همراه بوده است که اگر میان این دو امر به خوبی دقت کنیم خواهیم دید که رسالت عظیمی بر دوش انسان‌ها وجود دارد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه معلمان رسالت بزرگی را بر دوش دارند خاطرنشان کرد: خداوند شما را بسیار دوست دارد و اکنون برای هر دو جنس بشر اعم از زن و مرد، زنان و مردانی مسلط به علم وجود دارند که این امر یکی از افتخارات دوران انقلاب است که مدارس توانسته‌اند آموزش لازم را به دانش‌آموزان به صورت جدا بدهند.

وی با بیان اینکه باید شرایطی را به وجود بیاوریم که مدیران علمی از معیشت خوبی برخوردار باشند تصریح کرد: ما در شرایطی در گذشته بودیم که با 20 میلیون دانش‌آموز همراه بودیم و اکنون به 12 میلیون رسیده‌ایم بنابراین برای حل این مسئله باید به گونه‌ای عمل شود که فشار بر روی معلم وارد نشود. فضای آموزش و پرورش باید بتواند نیازهای این حوزه را برطرف کند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در دوره‌ای درآمدهای کشور در زمینه نفتی بالا رفت اما مدیریت درستی بر روی این امر صورت نگرفت و این پول‌ها ضایع شد و به هدر رفت که باید در این زمینه تدبیر جدی اندیشیده شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا مشارکت مردم را در آموزش و هزینه‌ها افزایش دهیم تصریح کرد: دلیلی ندارد که دولت همه هزینه‌ها را بپردازد و اگر مردم در این اقیانوس شریک باشند می‌توانیم به دستاوردهای عمده‌ای در این حوزه برسیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در گذشته سیستمی برای آموزش و پرورش طراحی شده بود که قرار بود 10درصد هزینه‌ها به عهده بخش خصوصی باشد، تصریح کرد: اکنون سال‌ها از آن می‌گذرد و این امر به 7.5درصد رسیده است در حالیکه باید بسیار بیشتر از این باشد و بسیاری دستگاه‌های دولتی باید در این امر مشارکت عملی کنند چرا که نونهالان کپسول‌های استعدادی هستند که باید از آنان استفاده شود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به گسترش مدارس غیرانتفاعی تصریح کرد: اکنون مدارس غیرانتفاعی بسیاری در کشور به وجود آمده است که ما می‌توانیم با حمایت از آنان و استفاده از معلمان بازنشسته امری را که در دانشگاه‌ها اتفاق افتاد به پیش ببریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: مدارس غیرانتفاقی که می‌شود با نیروهای مازاد آموزش و پرورش آن را تدمین کرد تا خودشان تأسیس و اداره کنند امری است که می‌توان آن را ادامه داد چرا که همچون دانشگاه آزاد اسلامی که امام آن را تقویت کرد و راه را پیش برد می‌توان مدارس غیرانتفاعی را هم اداره کرد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در این 35 سال اعتبارات کافی به مدارس آموزش و پرورش داده می‌شد تصریح کرد: باید به گونه‌ای رفتار کنیم که در آموزش و پرورش تعلیم حرف اول را بزند چرا که بر اساس آیات قرآن هدف از خلقت انسان پرورش انسان عالم و مؤمن بوده است.

وی با بیان اینکه سه امتیاز، علم جهاد و تقوا به انسان‌ها داده شده است، خاطرنشان کرد: پیام سوره علق روشن است که خداوند پرورش انسان هدف بالایی را در نظر داشته است و ما باید حرکت خود را در این سمت به پیش ببریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این حوزه کارهای بسیاری صورت گرفته است اما باید اقداماتی انجام دهیم که بتوانیم کار را به پیش ببریم چرا که مسائل فراوانی در این زمینه وجود دارد که باید به آن توجه شود کل نظام شامل مجلس، دولت، قوه قضائیه و نهادهایی که در حکومت شکل گرفته‌اند وظیفه دارند که در این زمینه تلاش کنند و همه بتوانیم ناب محمدی را به گونه‌ای رقم بزنیم که پایه تمدن اسلامی باشد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه گسترش اسلام در مکه صورت گرفت که آنان دختران خود را زنده به گور می‌کردند و افتخارشان بر این بود، تصریح کرد: اسلام توانست در چنین محیطی شاکله حکومت بگیرد و بزرگترین تمدن اسلامی را خلق کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به قرون وسطی و استفاده اروپایی‌ها از مبانی اسلام خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا به جای علم القائی علم تفکری را در جامعه پرورش دهیم چرا که متأسفانه شاهد هستیم به جای اینکه دانشجویان را به فکر وادارند به آنان گفته می‌شود که از حافظه‌شان استفاده کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید تلاش کنیم که دانش‌آموزانمان را به تفکر واداریم خاطرنشان کرد: وقتی اسلام اوج گرفت اروپایی‌ها از این امر استفاده کردند و متون اسلامی را ترجمه کرده و توانستند از این امر استفاده کنند، ما انتظار داشتیم وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد این امر صورت بگیرد اما اینگونه نشد چرا که افراطی‌ها از ابتدای انقلاب کار را خراب می‌کردند اجازه روابط ما را با جهان نمی‌دادند و نگذاشتند فضای جهان اسلام باز شود و هنوز هم با این مشکل روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: کاری که داعش انجام می‌دهد که خبرنگاری را در محیط جنگ می‌کشد، آن خبرنگار چه جرمی را مرتکب شده است که اینگونه با او برخورد می‌شود و امپراطوری خبری و رسانه‌ای غربی قصد دارند چهره اسلام را تخریب کنند در حالیکه ما باید تلاش کنیم تا اسلامی را که با علم، تقوا، عدالت همراه است در جهان اشاعه دهیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آماری از صندوق پول بین‌المللی خاطرنشان کرد: در آماری منتشر شده بود که ایران سالی 180هزار تحصیل‌کرده خود را در فرار مغزها به خارج از دست می‌دهد در حالیکه ما برای این افراد هزینه‌های بسیاری را انجام داده‌ایم و این صندوق بین‌المللی پول این رقم از دست دادن این سرمایه‌های انسانی را چیزی معادل 50میلیارد دلار محاسبه کرده بود که اگر من درباره صدق این آمار سخنی نمی‌گویم اما باید بپذیریم که ما هزینه‌های بسیاری را در این زمینه مواجه هستیم و باید تلاش کنیم تا از این سرمایه انسانی به خوبی استفاده کنیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه باید با برنامه و کنترل شده افراد را برای ادامه تحصیل به خارج بفرستیم تصریح کرد: این امر موجب می‌شود که ادامه تحصیلات برای آنان در خارج از کشور سرمایه‌های مضاعفی را برای کشور به همراه داشته باشد و آنان را در بازگشت به کشور به وجد بیاورد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آموزش و پرورش بنیانگذار یک جامعه خوب است، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا بتوانیم شرایطی را در آموزش و پرورش به وجود بیاوریم که از همه استعدادها در این زمینه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: افراطی‌ها وزیری را که تازه بر اداره امور مسلط شده است، استیضاح می‌کنند و با این کار انگیزه خدمت گرفته می‌شود در حالیکه باید بگذارند شرایط کشور به پیش برود و این امر آرزوی درازی نیست و به زودی محقق خواهد شد.

هاشمی‌رفسنجانی در بخش پایانی سخنان خود، گفت: رهبر معظم انقلاب دو جمله گفته‌اند یکی اینکه رأی مردم حق‌الناس است و کسی نمی‌تواند آن را بگیرد و دوم آنکه من عمیقاً به اعتدال عقیده دارم که اگر این دو جمله رهبری به خوبی توجه کنیم و به آن پایبند باشیم انتخابات همان رأی مردم را متبلور خواهد ساخت چرا که افکار عمومی نسبت به افکار شخصی کمتر اشتباه می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رأی مردم حق‌الناس است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت خاطرنشان کرد: خداوند نیز نمی‌گذارد حقی ضایع شود بنابراین اگر به رأی مردم پایبند باشیم و روش اعتدال را در پیش بگیریم اختلافات سیاسی چه معنایی دارد چرا که فرایندی است که دنیا روی آن کار کرده و خوب جواب داده است.
منبع: فارس