۲۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۹

هنر ما در برابر حقيقت انقلاب جامانده است

عضو هيئت علمي دانشگاه هنر با بيان اين كه تاكنون عرصه هنر از انقلاب اسلامي عقب مانده است، گفت: شهيد آويني به دليل اطاعت از امر ولايت و مولاي خود به درجه شهادت نائل آمد.
کد خبر : ۱۹۳۱۷

به گزارش  فارس، حجت‌الاسلام و المسلمين عليرضا پناهيان، استاد دانشگاه و عضو هيئت علمي دانشگاه هنر در نخستين همايش «هنر ولايي» كه شب گذشته در فرهنگسراي ولاء شهر ري برگزار شد، اظهار داشت: امكان اين كه اشتباه، انحراف و خطا در زندگي هر فردي پيش آيد وجود دارد، مبارزه با خطا هميشه مبارزه منفي نيست چرا كه در بسياري از اوقات ما مأمور به خطا پوشي ديگران هستيم.
وي اضافه كرد: ظاهرأ خطا و گناه به طور مطلق چيز بدي نيست؛ در برخي از روايت آمده است كه گناه باعث به بهشت رفتن يك انسان شده است يعني وقتي كسي گناهي انجام مي‌دهد تازه متوجه مي‌شود كه چه استعداد گناه‌كارانه در وجودش وجود دارد و سعي بر جبران آن داشته و به بهشت مي‌رود.
حجت‌الاسلام پناهيان ادامه داد: انحراف فكري و روحي بسياري اوقات بستري براي تكاپوي انسان براي جستجوي كمال هستند؛ مقوله خطا، مقوله بسيار خطرناكي نيست بلكه يك مقوله منفي است، اما آنقدر بار منفي ندارد؛ انسان جايزالخطاء است كه اين امر انگار از مطلق‌ها و منفي نگاه كردن به خطا ، گناه و اشتباه مي‌كاهد.

* براي جلوگيري از فريب‌كاري بايد با هم با صراحت سخن گوئيم
وي بيان كرد: در كنار خطا مفهوم ديگري وجود دارد كه خطرناك‌ترين آن فريب است، فريب به هيچ صورتي قابل تأمل نيست فريبي كه انسان بخواهد با فريب دادن، حقيقتي را خراب كند؛ آنجا جاي اقماض ندارد؛ خداوند متعال رحمت خود را از چنين افرادي دريغ كرده است حتي خداوند به پيامبر خود فرمودند: «كه اگر شما هم فريب كنندگان را مورد استغفار قرار دهيد، آنها را نخواهم بخشيد».
حجت‌الاسلام پناهيان اضافه كرد: دوران ما دوراني است كه هر چه بيشتر از فريب كاسته مي‌شود امتحانات الهي در آخرالزمان فلسفه‌اش از فريب‌كاران و هر نوع فريبي است كه در حيات انسان در حال حركت بوده و حيات دارد.
وي ادامه داد: اوضاع منطقه را وقتي مشاهده مي‌كنيم هيچ فلسفه‌اي جز اين ندارد كه فريب كاران مستكبر عالم از پشت پرده فريب بيرون بيايند، اينها اوج تاريخي چند دهه‌اي است كه لااقل يك قرن را پشت سر گذاشتند و به طريقي مردم را فريب داد‌ه‌اند.
حجت‌الاسلام پناهيان افزود: براي مقدمه سازي ظهور حضرت هيچ كاري واجب‌تر از اين نيست و اين كار هم خيلي واجب است كه انسان در مقابل اين فريب كاري‌‌ها قيام كند؛ اما آنقدر نياز نيست كه در برابر جرم، خطا و جنايت، قيام كند كه در مقابل فريب كاري قيام مي‌كند.

* پشت صحنه سخناني همچون قانون، معنويت، مظلوم و كارگر فريب‌هايي نهفته است
عضو هيئت علمي دانشگاه هنر گفت: ما به انسان به صورت سوء‌ظن نگاه مي‌كنيم؛ در عصري كه با اوضاع اومانيسم آنقدر جنايت در حق بشريت كرده‌اند اگر كسي بگويد انسانيت، سوءظن ما بر انگيخته مي‌شود و مي‌گوئيم اين كه چون صد آمد نود پيش ماست، دين و ديانت را چرا نگفتي كه هم انسانيت و هم الوهيت پروردگار را در بر مي‌گيرد و هم آن را نيز انكار نمي‌كند و انسان را در اوج مي‌خواهد، مي‌برد و مي‌رساند.
وي با بيان اين كه زماني برخي‌ها مي‌گفتند حق مظلوم و كارگر ، اما ما مي‌دانستيم پشت سر اين سخن، فريبي وجود دارد، اضافه كرد: دين جامعه انسان، خدا و همه حقايق است، اگر كسي گفت معنويت، بايد ديد كه چه فريبي پشت سر اين حرف وجود دارد و بايد از او پرسيد كه منظور از معنويت چيست، چرا كه برخي از آنها نيمي از دين را درك و اجرا و نصف ديگر را اهميت نمي‌دهند.
حجت‌الاسلام پناهيان ادامه داد: بايد به فريب‌ها توجه داشته باشيم، چراكه فريب‌ها واجب‌تر از اشتباهات هستند، اگر كسي گفت دين به جاي معنويت باز هم فوق‌العاده امكان فريب وجود دارد چرا كه از فريب دادن مردم به اين روش چند دهه تاريخي گذشته است.
وي افزود: اگر كسي گفت، قانون بايد به او گفت كه قانون چيز خوبي است اما چه فريبي پشت آن وجود دارد نكند او با اين امر مي‌خواهد اخلاق را نابود كند و زيراب قانون را بزند همانند حقوق‌داناني كه با وضع قوانين و حقوقي اضافي ريشه اخلاق را در جامعه مي‌سوزانند.

* دولت اصلاحات جامعه بي‌بند و بار و بي‌اخلاق را رواج داده و طلب مي‌كرد
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه برخي‌ها در عرصه سياسي مي‌گفتند قانون، اما قصدشان اين بود كه ولايت را محدود كنند؛ اخيرأ مفهوم ديگري نيز به بازار آمده است، گفت: در عرصه دولت اصلاحات، سروش معتقد بود كه پيامبر (ص) يك دروغگو است و قرآن از جانب خدا نيست و تصورات خود پيامبر (ص) است در صورتي كه در قرآن كريم آمده است كه «اين وحي است كه از جانب پروردگار به پيامبر نائل شده».
وي اضافه كرد: سروش در سال‌هاي آخر دولت پرفريب اصلاحات مي‌گفت: كه بايد به سراغ يك جامعه اخلاقي برويم و يكدفعه به اين امر توجه كردند كه چه چيري رخ داده كه همه توجهاتشان به سمت اخلاق جلب شده و با كمي دقت مشاهده كرديم كه جامعه به سمت معنويت ناب ولايي مي‌رود و سروش در مي‌يابد كه اين جامعه را بايد با اخلاق كنترل كرد و با اخلاق بايد به سمت آن رفت.
حجت‌السلام پناهيان ادامه داد: اوايل دولت اصلاحات آنها جامعه بي‌بند و بار و بي‌اخلاق را رواج داده و طلب مي‌كردند و وقتي متوجه شدند كه اين تفكر آنها نگرفت و مسجدها شلوغ‌تر شد و به نوعي اين حركت مردم به ضرر آنها تمام مي‌شود به سراغ جامعه اخلاقي رفتند كه اين جامعه اخلاقي فريبي بود كه آن جامعه معنوي را كنترل كند.
وي با بيان اين كه پشت كلمه اخلاق، قانون، انسان، كارگر، حقوق بشر چقدر فريب در طول تاريخ وجود داشته است، افزود: اگر دست فريب‌كاران از همه جا كوتاه شود پشت كلمه ارزش‌ها و ارزش‌هاي مقدس ديني، دين قيامت و شريعت مي‌ايستند و مردم را فريب مي‌دهند.

* ولايت تنها مفهومي است كه كمترين فريب پشت سر آن جاي مي‌گيرد
عضو هيئت علمي دانشگاه هنر گفت: بعضي‌ها چرا مي‌گويند قانون، براي اينكه اخلاق را نفي كنند و برخي‌‌ها مي‌روند سراغ اخلاق تا دين را نفي كنند و با رفتن و سخن گفتن درباره انسان، خدا را نفي مي‌كنند و با معنويت، شريعت را نفي مي‌كنند.
وي با بيان اينكه برخي‌ها مي‌گويند دين تا ولايت را نفي كنند و ولايت تنها مفهومي است كه كمترين فريب پشت سر آن جاي مي‌گيرد به همين دليل ولايت مفهوم مركزي دين ما بشمار مي‌رود، اضافه كرد: ولايت‌مداران درباره مفهوم ولايت نبايد با هم تعارف داشته باشند اگر كمي تعارف كنيم با هزاران كلمات خوب يك سونامي به وجود مي‌آورند.
حجت‌الاسلام پناهيان ادامه داد: هنرمندي كه ولايت‌مدار نباشد نه دين، انسانيت، عقل، وجدان و قانون ندارد و به نوعي هيچ فضيلت ديگري را نمي‌توان براي او تصور كرد، همچنين كلمات فريبنده را بايد كنار بگذاريم و كمي صريح‌تر با هم صحبت كنيم.
وي افزود: در اينجا اين سؤال مطرح است كه آيا پشت سر ولايت، فريب قرار نخواهد گرفت؟ كه لازم است بگويم بله چراكه برخي‌ها با مطرح كردن ولايت امام زمان (عج) مي‌خواهند به ولايت فقيه خدشه وارد كنند تا كسي هم دستش به امام زمان (عج) هم نرسد چرا كه با كلمه ولايت، خط و مرز مشخصي براي عقايد و راه انسان نشان داده مي‌شود.

* براي اينكه در قلعه و دژ محكم دين قرار گيريم بايد به قلعه ولايت بپيونديم
اين استاد دانشگاه گفت: در اينجا اين سؤال مطرح است كساني كه ولايت‌مداري را ادا مي‌كنند انسان‌هاي منزه، پاك و بي‌انحرافي هستند؟ كه بايد بگويم نه لزومأ چرا كه ما ولايت‌مداران نيز در معرض خطر و خطا هستيم و دليلي ندارد كه كسي ولايت‌مدار باشد و هيچ خطايي نداشته باشد، راه ولايت صحيح است اما درست گام بر نمي‌دارد و اين امر اشكالي ندارد و اين امر دليلي نمي‌شود كه ما از ولايت‌مداري كوتاه بياييم.
وي اضافه كرد: ما خود را مفتخر به ولايت‌مداري مي‌دانيم اما خود را محترم نمي‌دانيم كه هيچ انتقادي به ما نشود و هيچ خطايي بر ما سر نخواهد زد چراكه راه ما مطلق است اما خودمان مطلق نيستيم، چرا كه ولايت آن حقيقتي است كه كمتر از مفاهيم ديگر پشت سر آن فريب است.
وي با اشاره به اين سخن كه براي اينكه در قلعه و دژ محكم دين قرار بگيريم بايد به قلعه ولايت بپيونديم، افزود: حدود يك دهه پيش عده‌اي به ديدار مقام معظم رهبري رفتند و گفتند كه برخي‌ها به ما مي‌گويند ضد ولايت فقيه؛ چرا اين را مي‌گويند، آقا فرمودند: كه «شما بگوئيد كه ولايت فقيه را قبول داريد تا كسي به شما نگويد ضد ولايت فقيه» اما آنها حاضر نبودند كه بگويند ما ولايت فقيه را قبول داريم.

* عرصه هنر از انقلاب اسلامي عقب مانده است
حجت‌الاسلام پناهيان با بيان اين كه اگر كسي ولايت‌مدار است بايد آن را با صراحت بيان كند، اضافه كرد: ولايت مفهومي است كه كمترين فريب، پشت سر آن قرار مي‌گيرد البته ما امتحاناتي هم براي ولايت‌مداران در پيش داريم اما اميدواريم همه ما بتوانيم جزو ولايت‌مداران حقيقي قرار گيريم.
وي اضافه كرد: در اينجا اين سؤال مطرح است كه اگر كسي فيلمي براي مفهوم ارزش‌هاي اخلاقي ساخت آيا از نظر شما اين فيلمساز واقعأ ارزش اخلاق را در يافته است؛ بايد گفت كه بايد بي‌فريب سخن بگوئيم اگر فيلمي به مسائل اخلاقي منتهي شود و به سرچشمه ولايت‌مداري تزريق شده باشد قطعأ كار او ارزشمند است اما اگر فريبي پشت سر او باشد نه تنها ارزشمند نيست بلكه ضرر آن نيز از فيلم‌هاي بد نيز بيشتر است و اين قصه آخرالزمان است.
حجت‌الاسلام پناهيان ادامه داد: ما در برابر حقيقت انقلاب جا مانده‌ايم اما اين حقيقت با سرعت جهان را مي‌گيرد؛ هنر ما اسلامي است اما كشور از اين امر عقب مانده است؛ اين عقب ماندگي كاملأ حس مي‌شود اگر ما در هنر كار لازم را انجام داده بوديم امروزه اين تحرك‌ها و بيداري اسلامي در منطقه زودتر، مؤفق‌تر و مستحكم‌تر به وجود مي‌آمد.

* دانشگاه‌هاي كشور در توليد دانش انقلاب اسلامي از واقعيت انقلاب جا مانده‌اند
عضو هيئت علمي دانشگاه هنر با بيان اينكه اگر هنر ما يك هنر ولايي باشد خود را به سهولت نشان خواهد داد، گفت: هنر ما از انقلاب اسلامي همچنان عقب بوده و همچنان حوزه علميه هم نمي‌تواند ادعا كند كه ما تمام نيازهايي كه امروزه انقلاب اسلامي در ايران و جهان پديدآورده مي‌توانيم پاسخ دهيم همچنان كه دانشگاه‌هاي ما در توليد دانش انقلاب اسلامي از واقعيت انقلاب جا مانده‌اند.
وي اضافه كرد: كجاست دل پاك و نوراني هنرمندي كه در غم هر يك از بحريني مظلومي كه در خون غوطه‌ور مي‌شود بسوزد و آتش بگيرد، مقصر ما هستيم كه امروزه او به خاك و خون كشيده مي‌شود به طور مثال ما دفاع مقدس داشتيم سلحشوران دفاع مقدس كه موضوع كار شهيد آويني بودند موجودات ناشناخته و آسماني بوده كه لازم بود ما آنها را به اهل عالم بشناسانيم، اگر آنها به صورت جهاني معرفي شده بودند دشمنان ما نمي‌توانستند براي رزمندگان ما بدل خلق كنند و كلمه الله اكبر را بر زبان طالباني‌ها قرار داده و با آنها سر بيگناهان را ببرند و در جهان غرب آنقدر فيلم ساختند كه وقتي در جهان غرب مي‌گويند الله اكبر آن فرد تصور مي‌كند او مي‌خواهد كسي را ترور كند به دليل اينكه ما شهدايمان و دفاع مقدس را به جهانيان معرفي نكرده‌‌ايم.
حجت‌الاسلام پناهيان ادامه داد: همان بدل‌هاي دفاع مقدس امروز بحريني‌ها را به قتل مي‌رسانند، اگر ما در خدمت رزمندگان در آمده بوديم به قوت مي‌توانستيم در سطح بين‌الملل آثاري را خلق كنيم و مي‌دانستيم اين كار چه ارزش بالايي دارد و هم‌اكنون مردم مظلوم منطقه اين مشكلات را نداشتند چرا كه قزافي پشت بلندگو مي‌گويد كه طالبان مردم را مي‌كشند اين حربه را كساني دست قزافي دادند كه براي شناخت او اثري را توليد و خلق نكردند.

* شهيد آويني به دليل اطاعت از امر ولايت و مولاي خود به درجه شهادت نائل آمد
وي با بيان اينكه شهيد آويني براي امر رهبري و ولايت فقيه به شهادت رسيد اين شهيد به دليل فرمايش ولايت و مولاي خود جان خود را فداي امر ولايت كرد، عنوان كرد: كار انجام نداده در عرصه هنر بسيار است، ما امروز با اسلحه و پول نمي‌توانيم كتك خورده‌هاي بحرين، يمن، مصر، ليبي و تونس را نجات دهيم چرا كه تنها با ابزار هنرمندان مي‌توان آنها را نجات داد.
حجت‌الاسلام پناهيان ادامه داد: حتي با علم و انديشه هم نمي‌توان مردم بي‌گناه منطقه را نجات داد بلكه اين هنر است كه مرزي براي آن قائل نيست، همچنين هنرمندان زماني مي‌توانند مردم بي‌گناه منطقه را نجات دهند كه ولايت‌مدار باشند و بر طبل ولايت بكوبند و حقيقتأ‌ در اين راه گام برداشته و به ولايت عنايت كنند.