۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲

واکنش غرب به تحریم‌های جدید چه بود؟

باید توجه داشت آیا در برابر لحن گستاخانه‌ی آمریکایی‌ها و تکرار تهدیدهای بی اساس آنان، دیپلماسی لبخند و تأکید بر روح توافق و نه متن متعهد شده، کافی است؟
کد خبر : ۱۹۳۷۲۸
صراط: مرور سخنان مقامات آمریکایی پس از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران اسلامی، نشان می‌دهد توافق ژنو آنچنان که ادعا می‌شد نه‌تنها شکست تحریم‌های ناروا را در پی نداشت بلکه طوری نگاشته شده که طرف غربی به راحتی با استناد به متن توافق، تحریم‌های جدید را قانونی می‌پندارد. دکتر حسن روحانی دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا در قبال ایران، آن را با "روح توافق ژنو" و مسیر اعتمادسازی مغایر دانست، اما باید توجه داشت آیا در برابر لحن گستاخانه‌ی آمریکایی‌ها و تکرار تهدیدهای بی اساس آنان، دیپلماسی لبخند و تأکید بر روح توافق و نه متن متعهد شده، کافی است؟ در ادامه برخی از اظهارات مقامات آمریکایی در رسانه های غربی آورده شده است؛

وال استریت ژورنال: تحریم های جدید در چارچوب توافق ژنو صورت گرفته است/ سکوت نماینده ایران

به گزارش وال استریت ژورنال، روز جمعه تحریم های جدیدی علیه ایران وضع شد که نشان دهنده افزایش نگرانی دولت اوباما از عدم امتیازدهی لازم ایران برای حل و فصل موضوع هسته‌ای است.

مقامات آمریکایی معتقدند تحریم های جدید به منظور ممانعت ایران و شرکای آن از دور زدن تحریم ها و حمایت از تروریست ها و رژیم اسد است. آمریکایی ها مدعی شده اند که این تحریم در قالب توافق ژنو با ایران اعمال شده است.

این در شرایطی است که نماینده ایران در سازمان ملل، موضع فوری در قبال اعمال تحریم های اخیر اتخاذ نکرده است.

بر اساس این گزارش برخی شرکت‌های آلمانی، مصری، ایتالیایی و اماراتی که رابطه دیرینه تجاری با ایران داشته اند، در فهرست این تحریم ها جای دارند.

یو اس ای تودی: تحریم‌های جدید آمریکا در برزخ مذاکرات هسته‌ای

یو اس ای تودی در گزارشی پیرامون تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران می نویسد: ایالات متحده آمریکا به بهانه حمایت برخی شرکت ها از تروریسم، دور زدن تحریم ها و کمک به ایران در ساخت برنامه هسته ای اقدام به تحریم آن ها کرد.

تحریم های جدید در حالی تصویب می شود که دیپلمات های غربی می گویند: در مذاکرات هسته ای پیشرفت خوبی داشته ایم و حتی برخی تحریم های اقتصادی علیه ایران کاهش یافته است.

کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای اظهار کرده است اقدامات آمریکا منطبق با تعهداتی است که این کشور نوامبر گذشته، در چارچوب توافق ژنو، برای فراهم کردن شرایط مذاکرات هسته ای فراهم کرد.

در 20 جولای جان کری اعلام کرد، آمریکا مذاکرات با ایران را چهار ماه تمدید می کند. بدین ترتیب ایران متعهد شد تا در ازای بازگرداندن 2.8 بیلیون دلار از دارایی های بلوکه شده خود در بانک های غربی، کار بر روی برنامه هسته ای خود را متوقف نماید.

دیوید کوهن، معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه داری آمریکا، اعلام کرد: همانطور که ما متعهد به کاهش تحریم ها هستیم، بر سر اجرای تحریم های موجود نیز متعهدیم.

بر اساس گزارش یو اس ای تودی، شرکت‌های ترکیه ای، تایلندی و اماراتی که هواپیمایی ماهان را در تهیه موتور، لاستیک و سایر قطعات هواپیما یاری می کردند، شامل تحریم جدید می باشند. 8 فرد، 6 کشتی و 5 بانک به همراه 15 سازمان دیگر در فهرست تحریم‌های جدید قرار دارند.

بی بی سی: آمریکا شرکت های مرتبط با موضوع هسته ای ایران را هدف قرار می‌دهد

به گزارش بی بی سی، ایالات متحده آمریکا تحریم های جدیدی را علیه شرکت ها و افراد مرتبط با برنامه هسته ای ایران وضع کرد.

بر اساس این گزارش، 25 شرکت و شخصیت که مظنون به یاری برنامه هسته‌ای ایران بوده، یا تحریم های قبلی را دور زده‌اند و یا از تروریسم حمایت کرده اند، هدف تحریم های جدید آمریکا قرار دارند. اما واشنگتن اعلام کرد، علی رغم تعهد آمریکا به کاهش تحریم‌ها در قبال گام های عملی در متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، ساختار تحریم ها همچنان به قوت خود باقی است.

در بیانیه‌ی معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه داری آمریکا، دیوید کوهن، آمده است: تحریم‌های جدید نشان از عزم راسخ آمریکا برای مقابله با هر فرد، در هر موقعیتی است که تحریم های ما را نقض کند.

مسئولین آمریکایی معتقدند تحریم های اخیر علیه بانک آسیایی-روسی است که به ادعای واشنگتن عهده دار تبدیل و مبادله دلار آمریکا بوده است.

آمریکایی‌ها مدعی هستند که شرکت هایی که با ایران در یاری رساندن به دولت بشار اسد همکاری کرده اند، بخش دیگری از این تحریم را شامل می شوند. این در حالی است که ایران و 1+5 خود را ملزم کرده اند تا 24 نوامبر به توافق جامع هسته ای دست یابند.

منبع: تسنیم