۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵

نقش ایران در عراق و سوریه از زبان ولایتی

بسیاری از مردم سوریه بویژه اقلیت‌ها که همواره پشتیبانان بشار اسد بودند، پس از انجام اقدامات وحشیانه توسط تروریست‌ها به صورت روزافزونی بر حمایت خود از وی افزودند.
کد خبر : ۱۹۴۰۲۴
صراط: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نقش ایران در نجات عراق و دموکراسی این کشور و همچنین نجات سوریه و دموکراسی این کشور و حتی حمایت از فلسطین غیر قابل انکار است.

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه جشن نفس با اشاره به کمک‌های ایران، عراق و حزب‌الله لبنان به سوریه در جهت پیروزی بر تروریست‌ها گفت: مردم سوریه پس از دیدن اقدامات وحشیانه تروریست‌ها بیش از پیش به بشار اسد رئیس‌جمهوری کشور کمک کردند و توانستند بر تروریست‌ها پیروز شوند.

وی تصریح کرد: بسیاری از مردم سوریه بویژه اقلیت‌ها که همواره پشتیبانان بشار اسد بودند، پس از انجام اقدامات وحشیانه توسط تروریست‌ها به صورت روزافزونی بر حمایت خود از وی افزودند.

ولایتی داعش را در دسته گروه‌های تروریستی و تکفیری همچون طالبان و القاعده قرار داد و گفت: این گروه نیز همچون طالبان و القاعده دست‌پرورده غرب است چنانکه روزی بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر اسبق پاکستان در گفت‌وگو با یک شبکه انگلیسی زبان گفت تنها پاکستان در رابطه با شکل‌گیری طالبان نباید ملامت شود بلکه آمریکا، عربستان، انگلیس نیز در این زمینه همکاری کرده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک خاطرنشان کرد: طرح ایجاد گروه طالبان توسط انگلستان انجام شد، آمریکا از طالبان حمایت نظامی، عربستان حمایت مالی و پاکستان نیز حمایت لجستیکی کردند و در این راستا اولین مدرسه طالبان با کمک سرکنسول آمریکا در کویته تاسیس شد.

وی گفت: در آن دوره طالبان با کمک افسران پاکستانی تمامی افغانستان را تحت سلطه خود درآوردند مگر دره پنج شیر را که با مقاومت احمد شاه مسعود روبرو شدند که وی نیز با کمک‌های ایران که از طریق تاجیکستان ارسال می‌شد توانست در مقابل طالبان بایستد.

ولایتی خاطرنشان کرد: مقاومت تاجیک‌ها و شیعیان همراه با کمک‌های ایران از تسلط طالبان بر کل افغانستان جلوگیری کرد و به دنبال تسلط احمد شاه مسعود بر دره پنج‌شیر، کشورها در کنفرانس بن شرکت کردند و با همکاری یکدیگر توانستند با آغاز عملیات از دره پنج‌شیر بساط طالبان را برچینند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: شکل‌گیری و حمایت از طالبان و گروه‌های تکفیری با چند هدف آغاز شد که یکی بد جلوه دادن اسلام بود تا بدین وسیله در مقابل اسلام گرایی و رواج اسلام بایستد چرا که طالبان با انجام اقداماتی همچون بستن مدارس دخترانه، ممانعت از حضور زنان به خیابان‌ها و... اسلام را بد جلوه دادند.

وی گفت: غرب با این اقدام کاری کرد که مسلمانان بجای جنگیدن با دشمنان در بین خود و با یکدیگر بجنگند.

ولایتی در ادامه افراطی‌گری و شیعه‌ستیزی با هدف کاهش توان ایران و محور مقاومت در منطقه را از دیگر اهداف حمایت کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی توصیف کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: ایران همراه با لبنان، سوریه، عراق و فلسطین خط مقاومتی تشکیل داده بودند و از این راه اسرائیل را به مخاطره انداخته بودند اما گروه‌هایی همچون طالبان و داعش تلاش کردند این خط مقاومت را بشکنند.

ولایتی خاطرنشان کرد: داعش و گروه‌هایی مانند آن اقدامات خود برای شکستن خط مقاومت را از سوریه آغاز می‌کردند زیرا بر این نظر بودند که شرایط سوریه شکننده است و ظرف چند هفته سقوط خواهد کرد اما همکاری ایران، عراق و حزب الله لبنان مانع از این اتفاق شد.

وی افزود: آنان بر این نظر بودند از آنجا که عراق تحت سلطه نظامیان آمریکا بود پس از شکست سوریه می‌توانند با تحت فشار قراردادن عراق از سوریه خط مقاومت را بشکنند اما با تلاش‌های مردم عراق و نوری المالکی نخست وزیر پیشین این کشور آمریکایی‌ها مجبور به خروج از عراق شدند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح کرد: پس از شکست داعش در سوریه بسیاری از عناصر حزب منحله بعث با ظواهر اسلامی زیر پرچم داعش جمع شدند و این افراد با انجام اقدامات وحشیانه مردم را ترسانده و از خانه و کاشانه خود فراری دادند و توانستند مناطقی از عراق را به تسلط خود درآورند.

ولایتی در رابطه با کمک ایران به عراق در مقابله با داعش گفت: مسعود بارزانی در مصاحبه‌ای مشترک با محمد جواد ظریف عنوان کرده بود زمانی که داعش به عراق حمله کرد از همه کشورها کمک خواستیم ولی در این میان تنها ایران بود که به عراق کمک کرد.

وی تاکید کرد: نقش ایران در نجات عراق و دموکراسی این کشور و همچنین نجات سوریه و دموکراسی این کشور و حتی حمایت از فلسطین غیر قابل انکار است چنانکه جنبش جهاد اسلامی فلسطین و حماس اعلام کردند کمک‌های تسلیحاتی ایران آنها راب رای مقابله با اسرائیل توانا کرده است.
منبع: فارس