۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵

بانفوذترین کشور در عراق از نگاه نیوزویک

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی اعلام کرد ایران با نفوذترین کشور در عراق است.
کد خبر : ۲۲۴۵۴۳
صراط: نیوزویک نوشت: ایران به خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کمک به نیروهای عراقی در نبرد با داعش به‌ویژه در منطقه «دیاله» نقش عمده‌ای دارد. ایران اکنون با نفوذترین بازیگر خارجی در عراق است.
 
نیوزویک افزود: «قاسم سلیمانی» نه تنها به ارتش و شبه‌نظامیان عراق مشاوره می‌دهد بلکه از خطوط مقدم نیز بازدید می‌کند و اجازه می‌دهند که از آنها در نزدیکی مناطق جنگی عکس گرفته شود. ایران نمی‌خواهد داعش یا گروه‌های افراطی برعراق مسلط شوند.
 
نیوزویک می‌نویسد: تمامیت ارضی عراق و امنیت اماکن مقدس شیعه در شهرهای نجف،‌ کربلا و سامرا برای ایران بسیار مهم است «اندکی بعد از تصرف بخش‌های مهمی از شمال عراق از سوی داعش، «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران، به «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، اطمینان داد که ایران، امنیت و ثبات عراق را امنیت و ثبات خود می‌داند.» قدرت گرفتن داعش به ایران فرصت داده است تا به عراقی‌ها، جهان عرب و آمریکا نشان دهد که قدرت مهم خاورمیانه است و باید با این جایگاه به رسمیت شناخته شود و متناسب آن با تهران رفتار شود.
 
تحلیلگر نیوزویک درباره تفاوت نقش کنونی ایران در عراق با سال 1382 شمسی (2003 میلادی) که آمریکا به این کشور حمله کرد، نوشت: «بعد از سال 2003، ایران نقش عمده‌ای در عراق ایفا کرد اما اکثرا پشت پرده حضور داشت و به آموزش گروه‌های متعددی از شبه‌نظامیان شیعه و برخی گروه‌های سنی مشغول بود.
منبع: کیهان
برچسب ها: ایران آمریکا امام