۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳

انتقاد خبرگان به کنسرت‌های موسیقی و تئاترها

یک عضو خبرگان در نشست سوم اعضای مجلس خبرگان رهبری در خصوص ظهور فرقه‌های تکفیری و گروههای تروریستی گفت: خاستگاه داعش و گروههای تروریستی مشابه وهابیت و افکار افراطی این فرقه است.
کد خبر : ۱۹۴۴۹۸
صراط: نشست سوم اعضای مجلس خبرگان رهبری در روز دوم اجلاس شانزدهم برگزار شد.

طبق برنامه، ابتدا نطق‌های پیش از دستور نمایندگان این مجلس ایراد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن عاملی نماینده اردبیل در مجلس خبرگان رهبری اولین سخنران پیش از دستور بود که به ایراد نطق پرداخت. این عضو مجلس خبرگان با اشاره اهداف عالی انقلاب اسلامی که شالوده و بن مایه‌اش فرهنگ است، گفت: «ترویج فرهنگ غیر دینی و طرد فرهنگ سنتی و تضعیف جایگاه خانواده و نقش سازنده پدر و مادر در بین جوانان، خطری است که احساس می‌شود. امروزه شبکه‌های ماهواره‌ای مسموم با ترویج بی‌بند و باری استانداردهای فرهنگی جوامع به ویژه جوامع مسلمان و مقید به اصول و ضوابط را به چالش‌ کشیده که هوشیاری بیش از پیش تمام مسؤولین و دلسوزان نظام را می‌طلبد».

وی افزود: «آداب و رسوم غربی و رسوخ فرهنگ بیگانه در تمام رسوم سنتی‌ ما، جنگ آداب و رسوم را کلید زده است.

به عنوان یک نهاد سیاستگذار علی رغم برنامه‌های خوبی که داشتند وظیفه دارد هر چه بیشتر از گذشته در راستای اصلاح برخی ناهنجاری‌ها قدمهای محکم‌تری بر دارد».

وی در ادامه گفت: ضروری است نهادهای فرهنگی به جای اتخاذ سیستم تدافعی، سیاستهای هجومی و تهاجمی در پیش بگیرند».

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در این خصوص پیشنهاد داد نهادهای مسؤول از انجام کارهای فله‌ای و دم‌دستی پرهیز کرده و به ارائه متدها و روشهای مبتنی بر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی اقدام کند.

نماینده اردبیل در مجلس خبرگان، الگوسازی، تربیت نیروی فرهنگی متخصص و همراهی حاکمیت با دست‌اندرکاران و تلاشگران عرصه فرهنگ را از مسائل ضروری جامعه اسلامی و دورنشدن انقلاب از اهداف آرمانی خود دانست.

آیت‌الله نعیم آبادی دومین سخنران قبل از دستور جلسه سوم این اجلاس بود که در خصوص ظهور فرقه‌های تکفیری و گروههای تروریستی و بستر‌های پدید آورنده گروههای افراطی همچون داعش، نکاتی را بیان کرد و تأکید کرد: خاستگاه داعش و گروههای تروریستی مشابه، وهابیت و افکار افراطی این فرقه است که بنیان آن از ده‌ها سال قبل، پایه‌گذاری شده است تا امروز، ظهور و بروز پیدا کرده و اعمال وحشیانه و غیرقابل دفاع نسل کشی و کارهایی از این قبیل را در کشورهایی همچون سوریه و عراق، مرتکب شوند.

مطلب دیگری که از سوی این نماینده مجلس خبرگان به آن پرداخت مسأله اقتصاد مقاومتی بود و نکاتی در این خصوص بود.

آیت‌الله نعیم آبادی در بخش پایانی سخنان خویش پیرامون فرهنگ و القائات دشمنان در این زمینه سخن گفت: برخی تناقض‌گویی‌ها غرب و به‌ویژه آمریکای جنایتکار و متهم کردن دیگر کشورها به نبود آزادی حربه‌ای است که بتوانند کشورهای مستقل و پای‌بند به اصول و مبانی را منکوب و در مقابل خود و سیاستهای استعماری‌اش را به دیگران القاء کند در حالی که خود این مدعیان آزادی، چنان سخت‌گیری‌هایی را در حق مردم خود اعمال می‌کند که قابل اغماض نیست و آنان را دچار تناقض‌گویی می‌‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی نیز در سخنانی درباره فرهنگ و بروز برخی مفاسد در حوزه فرهنگ صحبت و تصریح کرد: از آنجا که اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی بر مقوله فرهنگ و ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با مظاهر فساد و تباهی تأکید کرده، حاکمیت وظیفه دارد بسترهای مناسب را برای رشد معنوی مردم جامعه فراهم آورد.

وی همچنین افزود: به اتفاق نظر فقها امر به معروف و نهی از منکر، سه مرحله دارد که مرحله اول آن لسانی است که شامل راهنمایی، استدلال، موعظه، کار فرهنگی، پاسخگویی به سؤالات، سخنرانی، قلم و... می‌باشد. اما این فریضه یک مرحله یدی و فیزیکی هم دارد که کار حاکمیت است و حکومت اسلامی موظف است برای مبارزه و ریشه‌کن کردن مفاسد و لو با زور و قدرت اقدام کند.

نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه از برگزاری برخی کنسرت‌های موسیقی و تئاترها و چاپ برخی کتابها انتقاد و از مسؤولین و بویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست با تجدیدنظر، نظارت بیشتری در کیفیت برگزاری این گونه برنامه‌ها داشته باشد به گونه‌ای که با ارزش‌های اخلاقی و اصل سوم قانون اساسی همخوانی داشته باشد.
منبع: فارس