۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵

دلیل موضع اصلاح‌طلبان درباره ابوطالبی

دوباره موضوع اعزام جایگزین ابوطالبی به نیویورک از سوی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود؛ تا شاید فرصت دیداری که این روزها شایعه‌اش مطرح است از دست نرود.
کد خبر : ۱۹۴۹۶۲
صراط:  با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل دوباره موضوعش داغ شده است؛ اما این‌بار با تکرار یک پیشنهاد از سوی رسانه های اصلاح طلب.
 
پیشنهاد اصلاح طلبان به روحانی روشن است؛ «فرد دیگری به جای ابوطالبی به نیویورک اعزام شود.»
 
اما مسیر 6 ماهه پس از معرفی ابوطالبی و عدم صدور ویزا برای وی از سوی دولت آمریکا، پر است از تاکیدهای مقامات دولت مبنی بر اینکه «ابوطالبی سفیر معرفی شده ایران خواهد ماند» اما اصلاح طلبان تاکید دارند که بگویند دولت تحت فشار آنچه آنها تندرو داخلی می‌خوانند، نمی تواند سفیر جدیدی را معرفی کند.
 
فشار به دولت برای معرفی سفیر جدید
 
سرگه بارسقیان یادداشتی نوشته با عنوان «سفیری که باید به نیویورک برود» و روزنامه اعتماد نیز آنرا منتشر کرده است. انتشار این یادداشت البته در ماه شهریور که ایام حضور احتمالی روحانی در سازمان ملل است، حساسیت آنرا را دو چندان می کند.
 
چند سطر ابتدای این یادداشت به بررسی نقش و جایگاه سفیر ایران در سازمان ملل در دوره های مختلف پرداخته است اما در قسمت های پایانی این مطلب، با اشاره به موضوع عدم صدور ویزا برای ابوطالبی و همچنین اظهارات روز چهارشنبه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت مبنی بر اینکه «ما همچنان بر حقوق خود پافشاری می‌کنیم و هر زمانی که صلاح دیده شد تصمیم متناسب با حقوق ما گرفته خواهد شد و آن را انجام می‌دهیم» آمده است: «معرفی سفیری دیگر به غیر از ابوطالبی نه عقب نشینی خواهد بود و نه تسلیم شدن در برابر آمریکا، بلکه اولویت دادن به منافع ملی خود و استفاده از ظرفیتی مهم در دستگاه سیاست خارجی است.»
 
البته این مطلب در ادامه، گروه های سیاسی خاصی را مورد انتقاد قرار می دهد که موضوع اعزام ابوطالبی را برای دولت «حیثیتی» کرده اند و می نویسد: «این گروه ها چه پاسخی برای این سوال خواهند داشت که خالی ماندن کرسی نماینده دائم در سازمان ملل بیشتر به سود ایران و ضرر آمریکاست یا فرستادن سفیری کاردان که در این دوره بتواند همچون ظریف در دوران سفارتش، به ارایه تصویری واقع بینانه از ایران و آمریکا و تبدیل ظرفیت دفتر نمایندگی به محل پیگیری ایده روحانی برای جهانی عاری از خشونت و نیز تنظیم ملاقات های مهم با رهبران جهان کمک کند؟»
 
البته این اولین بار نیست که رسانه ها و چهره های اصلاح طلب سعی می کنند دولت را برای اعزام فرد جایگزین ابوطالبی به نیویورک تحت فشار قرار دهند.
 
اواخر فروردین ماه سال جاری، در ایامی که موضوع معرفی ابوطالبی و کارشکنی آمریکا از صدور ویزا برای وی تیتر یک بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی بود، برخی چهره های اصلاح طلب پیشهادی منفعلانه را به دولت ارائه دادند.
 
صادق زیباکلام چهره شناخته شده اصلاح طلب در همین زمینه در سرمقاله روزنامه شرق در 24 فروردین سال جاری نوشت: «روحانی باید اصراری بر اینکه حتما ابوطالبی به نیویورک بروند، نشان ندهد»
 
زیباکلام در سرمقاله خود تصریح کرده بود: «صرف‌نظر از آنکه حمید ابوطالی چقدر در اشغال سفارت و گروگانگیری نقش داشته یا نداشته، کل ماجرای سفارت و گروگانگیری همان‌قدر برای آمریکایی‌ها دردناک است که تراژدی کودتای 28مرداد برای ایرانیان!»
 
همچنین مهدی مطهرنیا هم در مطلبی در روزنامه قانون و در همان روز، ضمن پیشنهاد به روحانی برای تغییر گزینه پیشنهادی ایران نوشت: «امروز باید بپذیریم که مقر سازمان ملل در نیویورک قرار دارد؛ آمریکا نیز خود را زخم خورده بحران سفارت آمریکا در ایران می‌داند»
 
وی در مطلبش ادامه داد: «ایران از دیپلمات‌های برجسته تهی نیست. در وزارت امور خارجه ایران دیپلمات‌های برجسته‌ای وجود دارند که به سان آقای ابوطالبی دارای تبحر و جایگاه تعریف شده هستند»
 
اما در میان این دو بازه حدودا 6 ماهه فشار بر دولت برای اعزام فرد دیگری به جای ابوطالبی به سازمان ملل متحد از سوی اصلاح طلبان، اظهارنظرهای صریحی چهره های دولتی نشان می دهد که آنها نه تنها تحت فشار جریان های منتقد، بلکه بر اساس تصمیم دولت بر اعزام ابوطالبی تاکید دارند.
 
تاکید دولتی‌ها؛ فقط ابوطالبی
 
پس از مسجل شدن کارشکنی آمریکا در عدم صدور ویزا برای ابوطالبی، مقامات وزارت خارجه اولین کسانی بودند که در برابر این مساله موضع گرفتند.
 
در این میان اولین فردی که موضوع عدم انتخاب گزینه جایگزین را مطرح کرد عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای بود.
 
عراقچی در گفت و گو با خبرگزاری رسمی دولت و در واکنش به سوالی درباره درباره احتمال اعزام  فرد دیگری و یا حتی خودش به جای ابوطالبی به نیویورک، این شایعه را شدیدا تکذیب کرد.
 
معاون وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به مکانیزم های حقوقی سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران بطور مشخص چه اقدام یا اقداماتی در این زمینه انجام خواهد داد؟ صرفا به این جمله بسنده کرد که «از طریق مکانیزم های حقوقی پیش بینی شده سازمان ملل در حال پیگیری موضوع هستیم.»
 
پیش از عراقچی البته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه نیز لزوم پایبندی آمریکا به مقررات میزبانی مقر سازمان ملل تاکید کرده بودند.
 
پس از این اظهارنظر، دولتی ها وقتی در برابر سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین اقدامات دولت برای اعزام ابوطالبی به نیویورک قرار می گرفتند، بر روی یک نکته مشترک تاکید داشتند که «ابوطالبی همچنان گزینه ایران برای اعزام به سازمان ملل است»
 
در همین حال در روز 9 اردیبهشت روزنامه اعتماد به نقل از یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه نوشت: «موضوع شکایت ایران از امریکا در سازمان ملل همچنان در حال پیگیری است و هیچ گزینه‌ای به جای حمید ابوطالبی انتخاب نشده است.»
 
در ادامه نیز شایعاتی مبنی بر احتمال جایگزینی محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور به جای حمید ابوطالبی در محافل خبری رسانه ای مطرح شد اما این بار خود نهاوندیان بود که شایعه را تکذیب کرد. رئیس دفتر رئیس جمهوری رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه نشست خبری رئیس جمهور در خرداد ماه سال جاری و در پاسخ به سوالی درباره شایعه جایگزینی وی به جای حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرد، این موضوع تنها یک شایعه است.
 
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز به عنوان بیان کننده موضع رسمی دولت در زمینه های مختلف در حاشیه جلسه هیات دولت در روز 18 تیرماه سال جاری در در پاسخ به سوالی پیرامون انتخاب نماینده جدید از سوی دولت برای سازمان ملل متحد و اینکه قرار است حمید ابوطالبی تغییر کند، پاسخ داد: «ابوطالبی همچنان نماینده معرفی شده از سوی دولت برای حضور در سازمان ملل است و ما امیدواریم پیگیری‌های دولت در زمینه اقدام‌های غیرمنطقی و غیرحقوقی دولت آمریکا اثربخش باشد.»
 
این تاکیدات دولتی‌ها حکایت از آن داشت که دولت قصد ندارد از موضع خود برای اعزام ابوطالبی کوتاه بیاید.
 
سفیر جدید؛ در راه نیویورک؟!
 
اولین بار روزنامه الشرق الاوسط خبری در این باره منتشر کرد؛ خبری که فروردین ماه سال جاری و بحبوحه ماجرای ابوطالبی منتشر و پس از آن نیز شدیدا تکذیب شد.
 
خبر این بود «روحانی در حال بررسی گزینه جایگزین به جای ابوطالبی است» خبری که آنقدر تکذیب شد که کسی دیگر به راست بودن آن فکر نمی کرد.
 
اما نزدیک به شدن به موعد سفر احتمالی رئیس جمهور به نیویورک شاید دولت را به تصمیم دیگری نزدیک کند، تصمیمی که بی ارتباط با فشارهای رسانه ای جریان اصلاح طلب نیست.
 
در همین حال اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه «هنوز سفرم به نیویورک قطعی نشده» این گمانه زنی را تقویت کرده که شاید روحانی به دلیل عدم حضور سفیر ایران در سازمان ملل، امسال به نیویورک نرود.
 
رسانه های اصلاح طلب با استفاده از این  فضا و البته بالا گرفتن تب مذاکرات و حتی شایعاتی درباره برنامه چینی برای دیدار روحانی و اوباما، سعی دارند دولت را به سمتی سوق دهند که اولا سفیر جدیدی را به سازمان ملل معرفی کند و در مرحله دوم آنچنان که در مطلب روزنامه اعتماد آمده «نیز تنظیم ملاقات های مهم با رهبران جهان» از سوی سفیر جدید صورت گیرد؛ دیدارهای مهمی که شاید از نظر این جریان دیدار با رئیس جمهور آمریکا را نیز در برگیرد.
منبع: فارس