۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۲

«جهاد مناكحه» خطرناک‌تر از «جهاد نکاح»

ترویج جهاد مناکحه شیوه‌ و خط مشی است که سازمان ‌های تروریستی برای جذب زنان به خود در پیش می‌ گیرند و از آنها در تربیت کودکان بر خط مشی و دیدگاه‌ های خوارج یا انجام عملیات‌ های تروریستی و انتحاری تکیه می‌ کنند.
کد خبر : ۱۹۹۳۱۱
صراط: دستگاه های مسئول در عربستان سعودی موفق شدند، پس از برملا کردن حقایق جاری در پس فریب دادن های آنها به واسطه گروه های تروریستی مسلح، مانع پیوستن بیش از 210 زن سعودی به این گروه ها شوند، به ویژه آنکه سازمان تروریستی «القاعده» از مدت ها پیش تلاش داشته از زنان به عنوان عاملی برای تحقق اهداف خود بهره برداری کند که عمدتا این بهره برداری ها برای ایفای نقش های لجستیکی از جمع آوری کمک های مالی گرفته تا تشویق مردان به خصوص جوانان عربستانی جهت پیوستن به گروه های وابسته به سازمان القاعده بوده است.

یکی از مهم ترین اقدامات گروه های مسلح تروریستی در میان زنان عربستانی تبلیغ پیوستن آنها به جهاد بوده است، جهادی که این‌ بار از نوع دیگری است و نام «جهاد مناکحه» را بر خود دارد تا بیانگر افکار و اندیشه ‌های پلید این گروه‌ ها و میزان گمراهی باشد که در آن بسر می‌ برند.

به این ترتیب پس از آنکه زنان در بعد لجستیکی و نظامی مانند اداره پایگاه‌ های خبری و صفحات اینترنتی و جمع آوری اطلاعات و کمک‌ های مالی تحت عنوان فعالیت‌ های خیریه بدون نیاز به پیوستن به گروه‌ های تروریستی به ادای نقش و وظیفه پرداختند، این ‌بار نوبت به خدمت گرفتن و یا بازی با برگه کودکان و نوجوانان به خصوص دختران توسط گروه های شیطانی تروریستی، از جمله «داعش» رسید تا این دختران نوجوان به بهانه جهاد نکاح به این گروه‌ ها ملحق شوند، به این بهانه که جهاد نکاح یکی از باب‌ های جهاد است و در آن نیازی به اجازه از غیر نیست.

«جهاد مناكحه» خطرناک‌تر از «جهاد نکاح»

«جهاد مناكحه» خطرناک‌تر از «جهاد نکاح»

روزنامه سعودی «الریاض» در این ارتباط نشستی را با مسئولان امنیتی سعودی برگزار کرده و طی آن به بررسی نحوه حمایت از کودکان و نوجوانان عربستانی از پیوستن به سازمان‌ های مظنون و مشکوک و گروه تروریستی تکفیری «داعش» تحت عنوان جهاد مناکحه پرداخت.

در این ارتباط سرلشکر «منصور الترکی»، از کارشناسان امور امنیتی عربستان تاکید کرد که دستگاه‌ های امنیتی عربستان باید تدابیر مختلفی را با نوجوانان عربستانی اتخاذ کنند و در این میان نوجوانان عربستانی بزهکار باید در مراکز بازپروری نگهداری شوند و احکامی که در خصوص آنها توسط دادگاه صادر می ‌شود، باید منصفانه باشد.

«جهاد مناكحه» خطرناک‌تر از «جهاد نکاح»

سرلشکر الترکی می ‌افزاید: ترویج جهاد مناکحه شیوه‌ و خط مشی است که سازمان ‌های تروریستی برای جذب زنان به خود در پیش می‌ گیرند و از آنها در تربیت کودکان بر خط مشی و دیدگاه‌ های خوارج یا انجام عملیات‌ های تروریستی و انتحاری تکیه می‌ کنند.

وی تاکید می ‌کند: گروه ‌های مسلح تروریستی از هر وسیله ‌ای برای ادامه خط مشی گمراه کننده و اشاعه افکار خود و سوء استفاده از آنها برای اجرای جنایات تروریستی ‌اشان استفاده می ‌کنند و در این میان خانواده می ‌تواند نقشی اساسی را در مقابله با نفوذ این افکار و اندیشه‌ ها و پیوستن این نوجوانان به این گروه ‌ها ایفا می‌ کند.

از سوی رئیس کمپین «السکینه» در وزارت امور اسلامی عربستان می‌ گوید که 90 درصد زنان عربستانی که به گروه‌ های تروریستی ملحق شدند، از طریق اینترنت با این گروه‌ ها و افکار و اندیشه ‌هایشان آشنا شدند.

وی در این زمینه آمار جالبی ارائه می ‌دهد و می ‌گوید: براساس تحقیقات و آمارهای صورت گرفته مشخص شده که 40 درصد پایگاه‌ های خبری و صفحات اینترنتی افراط گرا و تندرو توسط زنانی اداره می ‌شدند که در گروه سنی 18 تا 25 سال قرار داشته و تاثیری بسزا بر بردار یا همسر در دادن انگیزه به وی جهت پیوستن به گروه‌ های تروریستی را داشته‌ اند و بزرگ ‌ترین حامی روحی و معنوی آنها و گروه‌ هایی که به آنها ملحق می شدند، بوده‌ اند.

به این ترتیب این کارشناسان تاکید می ‌کنند که برگه «جهاد نکاح» پس از آن مطرح شد که مشارکت لجستیکی زنان در گروه‌ های تروریستی مسلح و فعالیت آنها در این گروه‌ های با مشکل و مانع مواجه شد.

این در حالی است که این گروه‌ ها به این نیاز پیدا کردند تا عملیات‌ های تروریستی و انتحاری آنها با جنجال‌ های تبلیغاتی و رسانه ‌ای همراه باشد، به ویژه آن که در این مرحله این گروه‌ ها با خشک شدن منابع انسانی مواجه بودند و به این نیاز داشتند با ایجاد ضجه ‌ای رسانه ‌ای و تبلیغاتی به این منابع در حال خشک شدن با بازی با برگه زنان روحی مجدد بدمند، چون روح انتقام گیری در زنان بسیار قوی ‌تر از مردان است، به ویژه اگر در این بین یکی از بستگان این زنان مانند پدر یا برادر یا همسر یا فرزند آنها در این گروه ‌ها کشته شده باشد، همان گونه که اجرای عملیات ‌های انتحاری و تروریستی به واسطه زنان بسیار آسان‌ تر و راحت ‌تر از مردان از حیث عبور از موانع امنیتی و ایست و بازرسی و رسیدن به هدف است، به ویژه اگر مجری عملیات دختری نوجوان یا زنی‌ باردار باشد که در این حالت رسیدن به هدف بسیار آسان می‌ شود.

این تحقیقات نشان می ‌دهد که سازمان تروریستی القاعده با استفاده از زنان اقدام به انجام ده ‌ها عملیات انتحاری زده که در آن هزاران عراقی جان خود را از دست داده ‌اند.

«جهاد مناكحه» خطرناک‌تر از «جهاد نکاح»
این در حالی است که قاضی «عیسی الغیث»، عضو مجلس شورای عربستان با بیان این که چیزی تحت عنوان جهاد نکاح در دنیای واقعیت که برخی از گروه‌ های تروریستی منادی آن هستند، وجود ندارد، گفت: داعش دارای افکار و اندیشه‌هایی نزدیک به القاعده است، به همین دلیل جوانانی که به این گروه تروریستی ملحق می‌ شوند، دارای آمادگی ذهنی و روحی برای انجام عملیات‌ های تروریستی و انتحاری هستند و در این میان توئیتر دارای نقشی اساسی در تحریک و دادن انگیزه به این جوانان هستند.

وی ادامه می ‌دهد: پس از آن نوبت به جماعت اخوان المسلمین جهت جذب این جوانان می‌ رسد و نمونه این امر را در زمان ریاست جمهوری «محمد مرسی» شاهد بودیم که با گروه‌ های تروریستی مسلح فعال در سوریه اعلام همبستگی کرد و از جوانان مصر از جمله اعضای جماعت خواست به این گروه‌ ها ملحق شوند.

اما درباره نقش رسانه‌ ها جهت تبلیغ برای این گروه‌ های تروریستی مسلح «سلطان الحمزی»، کارشناس امور اطلاع رسانی و مشاور تبلیغاتی می‌ گوید: رسانه از جمله ابزارهایی است که همه توان استفاده و به کار بردن آن برای تحقق اهداف مورد نظر و اشاعه افکارشان را دارند و از آنجا گروه‌ های تروریستی تندرو دارای چنان امکانات و توانایی مالی نیستند که چنین شبکه‌ هایی را راه اندازی کنند، بنابراین فعالیت رسانه ‌ای و تبلیغاتی خود را بر صفحات اینترنتی و پایگاه‌ های خبری اینترنتی گذاشتند که مهمترین ویژگی آنها کم هزینه بودن و سریع در دسترس قرار گرفتن و ارتباط با مردم است.

وی می ‌افزاید: آنچه به این گروه ‌ها کمک کرده که در این امر موفق باشند، وجود کاربران بی ‌شمار در جهان عرب است، به گونه ‌ای که آمارها نشان می‌ دهد، کابران اینترنتی در جهان عرب به فراتر از 86.1 میلیون نفر رسیده ‌اند و این بدین معناست که امکان ارتباط و جذب جوانان جهان عرب از طریق این شبکه عنکبوتی بسیار بالاست، به ویژه اگر توجه داشته باشیم که 70 درصد این کاربران افرادی هستند که در گروه ستی 15 تا 29 سال قرار دارند.

«جهاد مناكحه» خطرناک‌تر از «جهاد نکاح»

براساس اعلام وزارت کشور عربستان سعودی، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور اخیرا 62 تروریست را در این کشور بازداشت کرده‌اند که در گروهی فعالیت داشتند که اقدام به جذب زنان و اعزام آنها به آن سوی مرزها از طریق مرزهای جنوبی عربستان می ‌کرد تا پس از ملحق شدن به گروه‌ های تروریستی مسلح فعال در سوریه یا عراق عملیات‌ های تروریستی و انتحاری را علیه تاسیسات و مراکز حکومتی این کشورها به اجرا بگذارند.
منبع: مشرق