۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱

جایزه 2میلیون‌دلاری‌برای‌امیرانتحاریون‌داعش

یکی از فرماندهان ارشد داعش که به امیر انتحاریون این گروه شهرت دارد به سبب اقدامات خود مبلغ دو میلیون دلار از قطری ها دریافت کرده است.
کد خبر : ۱۹۹۵۷۰
صراط: اسناد موجود در وزارت خزانه داری آمریکا ارتباط مستقیم قطری ها را با داعش ثابت می کند. بر پایه همین اسناد یکی از فرماندهان ارشد این گروه به موجب اقدامات خود و همچنین ترتیب دادن حملات گسترده مبلغ دو میلیون دلار از اهدا کنندگان کمک های مالی از کشور قطر دریافت کرده است.

دیلی تلگراف اشاره ای به نام امیر انتحاریون داعش نکرده است. اما برخی منابع دیگر نام این فرد را "طارق بن الطاهر الحرزی" 32 ساله و اهل تونس معرفی کرده اند.

در این اسناد همچنین نام فردی که به عنوان واسطه میان القاعده و قطر فعالیت می کند ذکر شده است. علاوه بر آن فردی دیگری که اخیرا به عنوان یک تروریست بین المللی لقب گرفته نیز در سال 2012 میلادی در حالی که قصد انتقال میلیون ها دلار پول نقد به القاعده را داشت بازداشت شده بود.

حمایت قطر از گروه های افراطی حاضر در سوریه موجب شده تا استراتژی جدید کشورهای غربی برای مقابله با داعش با سیاست های قطر تقابل داشته باشد. قطر گروهی با عنوان "احرار الشام" را گروه مورد نظر خود در سوریه می داند و حتی کمک های این کشور به احرار الشام از کمک های اهدایی به جبهه النصره نیز بیشتر است، اما نگاهی به گذشته نشان می دهد که احرار الشام زمانی که داعش قصد تصرف شهر "رقه" در سوریه را داشت به این گروه کمک کرده و بدین ترتیب پایه های قدرت داعش قوی تر شده است.

علاوه بر کمک های مستقیم حاکمان قطر به گروه های افراطی، افراد حقیقی از این کشور که جزو ثروتمندان آن محسوب می شوند نیز در این امر فعالیت دارند. برای مثال در دسامبر گذشته وزارت خزانه داری آمریکا یک تاجر قطری که از چهره های دانشگاهی این کشور نیز محسوب می شد به نام "رحمان النعیمی" را به عنوان تروریست بین المللی معرفی کرد. نعیمی در آن زمان متهم به ارسال دست کم 366 هزار پوند برای تروریست های حاضر در سوریه بود.

علاوه بر آن نعیمی متهم به ارسال ماهانه دو میلیون دلار برای القاعده در عراق و همچنین پرداخت ماهانه 250 هزار دلار به گروه الشباب در سومالی است.

به گفته یکی از کارشناسان امور نظامی در انگلیس، از آنجا که قطر کشوری کوچک با نیروی نظامی نه چندان کارآمد محسوب می شود تلاش می کند تا با وارد شدن در تمام مناقشات موجود در جهان حتی به صورت منفی، موقعیت خود را در جهان افزایش بدهد.

به گفته این کارشناسان، وقتی سیر کمک های ارسال شده به گروه های افراطی را پیگیری می کنیم به یک نام مشخص می رسیم و آن قطر است. از همین رو مقابله با گروه های افراطی در خاورمیانه و سایر نقاط جهان نیازمند قطع کمک های این کشور به چنین گروه هایی است.


منبع: مهر