۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵

داستان نامه شهید تندگویان به روایت پدرش

فرزند شهید محمدجواد تندگویان گفت: برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه محتاج برگزاری مراسم‌ها و یادواره‌ها با این کیفیت نیستیم، بلکه بیشتر به خلق و تولید کتاب و فیلم نیازمند هستیم تا بتوانیم این ارزش‌ها را به جوانان انتقال بدهیم.
کد خبر : ۱۹۹۵۸۲
صراط: محمدمهدی تندگویان فرزند شهید تندگویان عضو شورای اسلامی شهر تهران در مراسم تجلیل از رزمندگان شهرداری قزوین که در سالن اجتماعات سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین برگزار شد،اظهار کرد: مراسم‌هایی که با موضوع‌های ارزشمندی مانند دفاع مقدس برگزار می‌شود، یادآور رشادت‌ها و جانفشانی رزمندگان در جنگ تحمیلی‌ است و موجب حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌شود.

وی افزود: این مراسم‌ها نباید به صورت مناسبتی برگزار شود بلکه باید در طی سال، با انجام اقدامات فرهنگی با کیفیت مطلوبی اجرا شود تا تاثیرگذاری عمیقی در حفظ ارزش‌های دفاع مقدس داشته باشد.

تندگویان گفت: همچنین در هفته دفاع مقدس مسئولان اقدامات فرهنگی خود را نباید فقط با برگزاری چند مراسم تجلیل از ایثارگران منحصر کنند، بلکه باید در این هفته جمع‌بندی عملکردهایی که در خصوص حفظ ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه دادند، ارائه دهند.

این مسئول با اشاره به برگزاری یادواره‌های شهدا خاطرنشان کرد: این یادواره‌ها باید با کیفیت خوبی برگزار شود به طوری که هر شرکت‌کننده‌ای با حضور خود بتواند با نام و سیره شهدا آشنا شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود برپایی یادواره‌های مختلف، هنوز برخی از جوانان ما شهدایی مانند کلاهدوز را نمی‌شناسند که این درد بزرگی برای جامعه ماست.

تندگویان با اشاره به اینکه رهبر فرزانه انقلاب به سرداران و فرماندهان فرمودند که خاطرات خود را بنویسند، خاطرنشان کرد: ایشان در خصوص حفظ خاطرات هشت سال دفاع مقدس احساس خطر کردند که این سخن را بیان کردند.

این مسئول با بیان اینکه والدین شهدا و جانبازان، به ویژه شیمیایی‌ها فوت و یا شهید می‌شوند در حالی که سینه‌هایشان پر از خاطرات است، افزود: مسئولان مرتبط با حوزه دفاع مقدس در خصوص ثبت خاطرات و آگاهی‌دهی مشخصات ظاهری شهدا بعد از گذشت بیش از 30 سال هنوز نتوانستند اقدام مطلوبی انجام بدهند، چه برسد که اقدامات فرهنگی عمیقی انجام داده باشند.

وی گفت: مسئولان ما باید بعد از پیروزی ایران در جنگ تحمیلی اقداماتی انجام می‌دادند که نسل‌های امروز بهتر از نسل گذشته شهدا را می‌شناختند ولی متاسفانه جوانان ما شناخت خوبی ندارند و با این وضعیت برای نسل‌های آینده نیز جایگاهی وجود ندارد که ارزش‌های دفاع مقدس انتقال یابد.

تندگویان گفت: ما در هفته دفاع مقدس از یک فرهنگی یاد می‌کنیم که وابسته به هیچ جناح سیاسی چپ و راست نبود، فرهنگی بود که تعدادی از مردان ایران با نیت خالص در جنگ تحمیلی حضور یافتند و در مقابل تمام دنیای باطل ایستادند.

وی با اشاره به اینکه ما در جنگ تحمیلی فقط با صدام یا یک لشگر روبرو نبودیم، افزود: ما در این جنگ در مقابل تمام دنیای کفر ایستادیم به همین دلیل جنگ ما هشت سال طول کشید.

این مسئول با بیان اینکه عراق با شروع جنگ تحمیلی فکر می‌کرد که ایران را در چند روز تصرف می‌کند، گفت: رزمندگان ما با ایستادگی و مقاومت در این جنگ، دشمنان را در دنیا به زانو درآوردند.

تندگویان یادآور شد: ما برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس محتاج برگزاری مراسم‌ها و یادواره‌ها با این کیفیت نیستیم، بلکه بیشتر به تولید کتاب و فیلم نیازمند هستیم تا بتوانیم این ارزش‌ها را به جوانان انتقال بدهیم تا انجام این اقدامات اثرات ماندگاری در جامعه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در کتب درسی دانش‌آموزان عنوانی به نام زندگی‌نامه شهدا تدوین شده بود تا آنان با سیره شهدا آشنا بشوند، یادآور شد: متاسفانه این فصل از کتاب‌های درسی حذف شده و تاکنون نیز دلیل قانع‌کننده آن را نفهمیدیم و به نظرم فهمش غیرقابل درک است و دلیل قانع‌کننده‌ای ندارد.

این مسئول با اشاره به نام‌گذاری کوچه‌ها به نام شهدا گفت: این اقدام با هدف حفظ یاد شهدا خوب است ولی موقعی مدیری با اجرای این اقدام موفق است که دیگر با اجرای این اقدام رفتار و اخلاق غیرانسانی در کوچه وجود نداشته باشد و گرنه صرف نصب یک تندیس و اسم‌گذاری دردی را از کشور دعوا نمی‌کند.

فرزند شهید تندگویان گفت: به نظرم مسئولان برای انجام اقدامات فرهنگی باید از خودشان شروع کنند و در ابتدا نیز باید باور داشته باشند که شهدای ما از شجاعان و دلیران کشور بودند، نسلی نبودند که در یک برهه از زمان در جنگ حضور داشتند و رفتند، بلکه نسلی بودند که باید مدام تکرار شود و همیشه وجود داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه برخی از مسئولان هنوز به این باور نرسیدند و نمی‎دانند که باید در این راستا یک بازنگری شود.

این مسئول با اشاره به اینکه فرهنگ دفاع مقدس خود به خود به نسل جوانان انتقال پیدا نمی‌کند، توضیح داد: امروز عملکرد مدیران بیش از هر چیز دیگر برای جوانان گویا است، به همین دلیل ما با شعار نمی‌توانیم مردم را به سمت فرهنگ دفاع مقدس حرکت دهیم بلکه باید با عمل و مدل رفتاری خودمان این فرهنگ را نشان بدهیم.

تندگویان خاطرنشان کرد: ایثار و ایثارگری در یک هفته دفاع مقدس جمع نمی‌شود براین اساس باید با این موضوع مناسبتی برخورد نکنیم و برای اینکه بتوانیم این فرهنگ را بدرستی در جامعه ترویج بدهیم باید طی سال برنامه‌های ما تداوم داشته باشد.

وی اضافه کرد: ما باید برای ماندگار شدن فرهنگ دفاع مقدس ایده بدهیم و بازنگری به عملکرد خودمان داشته باشیم تا بفمیم که در کجاها اشتباه و غفلت کردیم تا با ریشه‌یابی آن، با انجام برنامه‌ریزی و تدوین مسایلی در کشور، این فرهنگ ماندگار شود.

این مسئول گفت: غفلت‌های مدیران نسبت به رزمندگان، عدم پرداخت به فرهنگ ایثارگری، بهره‌برداری نکردن از توانمندی‌های فرزندان ایثارگران، از جمله عواملی است که به خوبی این فرهنگ انتقال نیابد.

تندگویان به وظایف رزمندگان برای ماندگار شدن فرهنگ دفاع مقدس در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: ما امروز هر طرحی را اجرا می‌کنیم نباید منتظر پاداش و یا جایگاهی از طرف مسئولان باشیم، مگر رزمندگان در مبارزه با دشمن در هشت سال دفاع مقدس منتظر دریافت هدایایی بودند که امروز برای ترویج فرهنگ آن پاداش بخواهند.

وی افزود: ما باید کاری بکنیم که همانند شهید باکری و همت، ناممان در اسلام ماندگار شود، چراکه ما تا آخر عمرمان بدهکار مردم هستیم و اگر در این بین کسانی این موضوع را نفهمند، ما باید کار خودمان را انجام بدهیم.

این مسئول با اشاره به اینکه رزمندگان برای انجام کاری نیازی به تقدیر و اهدای لوح ندارند و این موضوع اصلا در شأن‌شان نیست، اظهار کرد: رزمندگان ما همان جوانانی هستند که بدون هیچ چشمداشتی جانشان را در کف دستشان گذاشتند و در راه حفظ ارزش‌های اسلامی، جهاد کردند.

تندگویان گفت: ما رزمندگان باید در هشت سال دفاع مقدس می‌ماندیم تا واسطه بین نسل امروز و گذشته باشیم تا بتوانیم فرهنگ را انتقال بدهیم.

وی با اشاره به نامه پدرش گفت: این شهید یک نامه‌ای به معاونت گاز می‌دهند که در پایان این نامه بیان کرده وقتی مسئولان می‌خواهند گزارش بدهند باید بگویند قرار بوده برای مردم چه بکنیم و الان کجاییم و باید برای رسیدن به هدف چه اقدامات دیگری انجام بدهیم؟، بر این اساس اگر مسئولان ما اینگونه فکر کنند، خودشان را همیشه بدهکار و مدیون مردم می‌دانند.

فرزند شهید تندگویان خاطرنشان کرد:رزمندگان میراث خواه نیستند بلکه میراث دارند و باید ارزش‌های دفاع مقدس را به نسل امروز و آینده انتقال بدهند.

وی به مسئولان شهری توصیه کرد:باید در انجام اقدامات فرهنگی برنامه‌های بلند مدت را برنامه‌ریزی کنند تا اقدامات فرهنگی آنان در جامعه ماندگار باشد.

تندگویان با اشاره به اینکه ما بسیجی‌ها خوب عمل نکردیم و نیامدیم بین مردم و مسئولان آشتی بدهیم، افزود وظیفه ما بسیجی‌ها ساختن جامعه برای رسیدن به اهداف متعالی در دین اسلام است،ولی برآیند فعالیت‌های بسیج در شهر اینگونه نیست و باید اقدامات اساسی در این زمینه صورت بگیرد.

منبع: ایسنا