۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶

انتقاد یکی از مراجع از وضعیت کتاب

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: کتاب گران است و جوانان نمی‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کنند، کتابخانه‌های عمومی هم کفاف متقاضیان را نمی‌دهد، لازم است در این موارد اقدامات موثری صورت گیرد.
کد خبر : ۲۰۰۱۱۴
صراط: آیت‌الله محسن مجتهد شبستری بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز تصریح کرد: اهمیت کتاب به قدری است که خداوند در نخستین آیه نازله قرآن به آن یاد می‌کند و به حرمت آن قسم می‌خورد و آنچه به قلم آید اگر مفید باشد بهترین میراث است برای آیندگان.

وی ادامه داد: گرچه در مقطع کنونی وسائل دیگری برای انتقال مفاهیم وجود دارد اما  هیچ‌یک نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد به طوریکه حضرت علی (ع) کتاب را بهترین انیس انسان‌ها تعبیر کرده و می‌فرمایند،" کسی که با کتاب آرامش می‌یابد هرگز از او آسایش سلب نمی‌شود".

امام جمعه تبریز یادآور شد: البته باید کتاب‌های خوب، مفید و ارزشمند مطالعه شوند و جوانان لازم نیست هر کتابی که به دستشان رسید بخوانند چرا که کتاب‌هایی مثل آثار داروین، کتاب‌های مارکس و ... نه تنها مفید نیست بلکه افکار جوانان را هم مسموم می‌کند.

آیت‌الله مجتهد شبستری اظهار کرد: تالیف و نظارت بر تالیف باید تقویت شده و ممیزی قوی اعمال شود تا از انتشار کتاب‌های مضر جلوگیری به عمل آید و از طرف دیگر کتاب‌های مفید با قیمت ارزان‌تری در اختیار جوانان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کتاب گران است و جوانان نمی‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کنند،گفت: کتابخانه‌های عمومی هم کفاف دانشجویان و متقاضیان حاضر را نمی‌دهد و لازم است در این موارد اقدامات موثرتری صورت پذیرد.

امام جمعه تبریز افزود: از دولت انتظار می‌رود همان طور که برای نان و سایر کالاهای اساسی مردم سوبسید در نظر می‌گیرد برای تامین کتاب‌های مفید جوانان نیز تسهیلاتی قائل شود تا ایشان به راحتی غذای روح خود را تهیه کنند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که رواج کتابخوانی را یک وظیفه ملی و واجب دینی عنوان کردند، اذعان داشت: نمایشگاه کتاب که سالی یکبار برگزار می‌شود و معمولاً مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد اقدام ارزشمندی است که به توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی کمک شایانی می‌کند.

آیت‌الله شبستری اضافه کرد: باید انتشار کتاب‌های مفید به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود و در متن جامعه قرار گیرد نه در حاشیه آن؛ انتظار داریم نمایشگاه کتاب هر سال پربارتر از سال قبل باشد و کتاب‌های متنوع‌تر، بهتر و جالب‌تر برای نسل جوان ارائه کند.
منبع: فارس