۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶

تصمیم آموزش و پرورش برای واگذاری مدارس

اجاره مدارس دولتی به بخش خصوصی چالشی شده است تا در روزهای ابتدایی سال تحصیلی، وضعیت اداره این گونه مدارس بررسی شود اما در این بین اظهار نظر مسئولان نیز جالب توجه است.
کد خبر : ۲۰۰۲۴۸
صراط: اجاره مدارس دولتی به بخش خصوصی چالشی شده است تا در روزهای ابتدایی سال تحصیلی، وضعیت اداره این گونه مدارس بررسی شود اما در این بین اظهار نظر مسئولان نیز جالب توجه است.

در آستانه سال تحصیلی جدید، موضوع اجاره مدارس دولتی به بخش غیردولتی یا بخش خصوصی، از موضوعاتی بود که برخی از اولیا و معلمان را آزرده خاطر کرد.
 
در گزارشی که 30 شهریورماه با موضوع «ماجرای اجاره برخی مدارس دولتی به بخش خصوصی» منتشر شد ابعاد مختلف این طرح را بررسی و جزئیات آن را مورد کنکاش قرار داد و نظرات برخی مسئولان را هم در این باره جویا شد.
 
اما این موضوع باز هم از مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش پیگیری شد تا ماجرای واگذاری و یا اجاره مدارس دولتی به بخش خصوصی واضح‌تر و روشن‌تر برای اولیا، معلمان و مخاطبان تبیین شود.
 
*فانی:ساختمان خالی را واگذار می‌کنیم در غیر این صورت خلاف قانون است
 
علی‌اصغر فانی،‌ وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که یک روز قبل از آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «دلیل واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی چیست و این کار مشکلات بسیاری فراهم کرده است»، اظهار داشت: مدارسی که دانش‌آموز دارد، واگذار نمی‌شود و مدرسه خالی برای بهره‌وری از فضا به مؤسسات غیردولتی واگذار می‌شود.
 
وی افزود: ساختمان خالی را واگذار می‌کنیم و وقتی می‌توانیم آن را اجاره بدهیم، این کار انجام می‌شود و اگر غیر از این است، خلاف قانون است و آن را پیگیری می‌کنیم.
 
اما مدرسه‌ای که مخصوصاً در گزارش 30 شهریورماه خبرگزاری فارس از آن نام برده شده بود و حتی با یکی از معلمان همان مدرسه گفت‌وگویی انجام شده بود، به همراه تمام دانش‌آموزان و تجهیزات و امکاناتی که مدرسه دولتی داشت به یک موسس غیردولتی اجاره داده شده است و سال تحصیلی هم با همین شرایط آغاز و ادامه دارد.
 
*زینی‌وند: جلسه‌ای برگزار و امیدواریم مشکلات حل شود
 
مجتبی زینی‌وند، مدیر کل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «در خصوص واگذاری مدارس دولتی به بخش غیردولتی مشکلاتی برای اولیا و معلمان به وجود آمده است، این موضوع در چه مرحله‌ای قرار دارد؟»، اظهار داشت: جلسه‌ای مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با روسای مناطق داشت و این موضوع بررسی شد و امیدواریم مشکلات حل شود.
 
وی در خصوص اینکه «آیا مؤسسان خودشان می‌توانند در استفاده از معلمان گزینش شخصی انجام دهند»، خاطرنشان کرد: بله، مؤسس که معمولاً می‌تواند معلم خودش را انتخاب کند و بحث این است که مؤسس از بهترین معلمان استفاده کند، اما چون سال اول شروع طرح است قطعاً باید با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش باشد.
 
زینی‌وند افزود: مؤسسان در گزینش و استفاده از نیروها با اداره کل آموزش و پرورش هماهنگی دارند و معلم تا زمانی که گزینش نشود قطعاً اجازه تدریس نخواهد داشت.
 
مدیر کل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «نمونه‌هایی وجود دارد که مؤسس با پرداخت 400 هزار تومان به معلم، آنها را برای تدریس در مدرسه خودش آورده است، اینها از نظر شما اشکالی ندارد؟»، گفت: خیر، تمام این موارد بر اساس دستورالعمل پرداخت حقوق و مزایا است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا شما تمام این اتفاقاتی که در خصوص واگذاری مدارس دولتی افتاده است را قبول ندارید؟»، تصریح کرد: نگفتم قبول ندارم؛ آن مواردی که وجود دارد هم‌اکنون پیگیری کردیم و اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفته است جلسه‌ای با مدیران مناطق دارد و این موضوع را بررسی می‌کنند و اگر مشکلی وجود دارد برطرف شود.
 
زینی‌وند در پایان گفت: می‌خواهیم یک تفاهمی بین مؤسس و مجموعه معلمان به وجود بیاوریم و حتماً مشکلات حل خواهد شد.
منبع: فارس