۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹

مهمانسرا در ادبیات مسئولین یعنی سالن تلویزیون!

ما دانشجویان فکر می‌کردیم که منظور از مهمانسرا مکانی مناسب برای استراحت است، اما غافل از آنکه مهمانسرا در ادبیات مسئولین یعنی «سالن تلویزیون»!
کد خبر : ۲۰۱۹۱۵

صراط: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر دانشجوی غیر بومی مسئله اسکان است و دانشگاه (خصوصاً دانشگاه‌های بر‌تر) موظف هستند این مشکل را برای دانشجویان غیر بومی حل کنند تا دانشجویان با فراغ بال به تحصیل علم و دانش بپردازند.


اما دردمندانه هر ساله تعدادی از دانشجویان جدید الورود و گاهاً دانشجویان ترم بالایی برای گرفتن سرپناهی به نام «خوابگاه» با انواع مشکلات مواجه می‌شوند.


امسال با توجه به مستندات و مصوبات «برنامه پنجم توسعه» و در راستای تحقق «عدالت آموزشی» با تغییراتی که در سهمیه مناطق بوجود آمد امکان پذیرفته شدن داوطلبان شهرستانی در دانشگاه‌های تهران به مراتب نسبت به سال‌های پیشین افزایش یافت.


این خود خبر خوشی بود، اما این افزایش یکباره پذیرفته شدگان غیر بومی مشکلاتی را در امر اعطای خوابگاه به متفاضیانِ دانشگاه‌های تهران به خصوص معاونت دانشجویی وزارت علوم و امور دانشجویی دانشگاه‌ها بوجود آورد.


در همین راستا و در پی تماس‌های مکرری که دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با «خبرگزاری دانشجو» برقرار کردند؛ در تاریخ ۸ مهرماه تهرانچی، رییس دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه‌ای با «خبرگزاری دانشجو» گفت: «دانشگاه به هیچ وجه پیش بینی این را نمی‌کرد که ۱۲۰ نفر به ظرفیت خوابگاهی به یکباره افزایش پیدا کند، به هر حال دوستان سهمیه مناطق که با این تغییرات نفع بردند و در یکی از دانشگاه‌های تهران پذیرفته شدند باید تحمل این سختی را داشته باشند تا مشکل اختصاص خوابگاه برطرف شود.»


در زیر متن درد نامهٔ جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی را می‌خوانید که در تماس تلفنی با «خبرگزاری دانشجو» بیان کردند؛


زمانی که فهمیدم در یکی از دانشگاه‌های مطرح تهران اون هم روزانه قبول شدم اصلاً فکرش هم نمی‌کردم اینگونه پذیرای من باشند!


من چون توانایی اجاره کردن خانه نداشتم به این نکته که در دفترچه کنکور دانشگاه‌های مختلف در خصوص خوابگاه چه اطلاعاتی قید کردند توجه کردم؛ دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در دفترچه نوشته تعهدی در قبال خوابگاه ندارد؛ اما دانشگاه شهید بهشتی یا دانشگاه شریف چیزی در خصوص عدم واگذاری خوابگاه ننوشتند.


در سایت دانشگاه درج شده بود برای تهیه خوابگاه ۳۰ شهریور مراجعه حضوری کنید، اما زمانی که برای ثبت نام آمدم به تمامی دانشجویان جدیدالورود گفتند خوابگاه حاضر نیست و فعلاً محدودیت داریم!


اما می‌توانید از مهمانسرا دانشگاه استفاده کنید،

 

این منبع آگاه اضافه کرد: ما دانشجویان فکر می‌کردیم که منظور از مهمانسرا مکانی مناسب برای استراحت است، اما غافل از آنکه مهمانسرا در ادبیات مسئولین یعنی «سالن تلویزیون»!


دانشجوی دیگری در تکمیل حرف دوستش می‌گوید:


شما در نظر بگیرید بخاطر جدایی از خانواده درگیر مسائل عاطفی هستید و مشکلات بی‌سرپناهی نیز اضافه شود، که در ‌‌نهایت تاثیرات بسیار مخربی در ابتدای حضور در دانشگاه بر روحیه دانشجو می‌گذارد.


دانشجوی دیگری که از خرم آباد آمده است، گفت: سالنی که به بچه‌ها دادند تقریباً ۱۳۰ متری بود و تعداد بچه‌ها ۴۰ تا ۴۵ نفر و هر کدام نیز چندین ساک به همراه داشتند، حال شما تصور کنید چه وضعی پیش می‌آید!


به ما غذای دانشگاه را می‌دادند و مشکلی برای غذا نداشتیم؛ اما یک یخچال کوچک بود برای تمام دانشجویان! و علاوه بر این نیز کمدی در کار نبود، در واقع یعنی امنیتی در کار نبود!


دانشجویان اضافه می‌کنند: کسانی که خوابگاه به آن‌ها تعلق نگرفته بود طوماری جمع آوری کردند و به امور خوابگاه تحویل دادند.


در پی پیگیری‌های "خبرگزاری دانشجو" به همراه دانشجویان، دانشگاه در اطلاعیه‌ای روز دوشنبه در برد دانشگاه نصب شد مبنی بر اینکه مشکل خوابگاه حل شده و دانشجویان با واریز کردن شهریه می‌توانند اتاق تحویل بگیرند.


در پایان دانشجویان جدید الورود دانشگاه شهید بهشتی از «خبرگزاری دانشجو» بخاطر پیگیری و انعکاس مشکلاتشان تشکر کردند.