۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۸

زندگی سیاسی رهبر شیعیان عربستان

دادگاه عربستان در حالی امروز حکم اعدام مبارز شجاع آیت الله شیخ نمر باقر النمر را صادر کرد که اوضاع این کشور به سمت نامعلومی در حرکت است.
کد خبر : ۲۰۳۰۳۴
صراط: آیت الله شیم نمر باقر النمر شخصیت مذهبی و سیاسی عربستانی است که به تکاپوی مسالمت آمیز و جرأت نه گفتن به دیکتاتوری و به حاشیه راندن، مشهور است و مواضع شجاعانه وی منجر به تیراندازی به وی و دستگیری او و در نهایت صدور حکم اعدام علیه او شد و  به این ترتیب به نظر می رسد روند اوضاع عربستان به سمت نامعلومی در حرکت است.

تحصیلات

آیت الله شیخ النمر در سال 1379 هـ در منطقه العوامیه از توابع استان القطیف در منطقه الشرقیه متولد شد و تحصیلات خود را در همین شهر آغاز کرده و تا دبیرستان ادامه داد.

وی پس از آن به منظور تحصیل  علوم مذهبی در سال 1399-1400 هـ به ایران آمد و به حوزه علمیه امام القائم (عج) که در همان سال در تهران تاسیس شده بود، پیوست و تقریبا ده سال بعد به منطقه زینبیه به سوریه رفت.

وی در نزد استادان سرشناسی مانند سید محمد تقی مدرسی و سید عباس مدرسی و نیز شیخ خاقانی در سوریه شاگردی کرد و در تهران نیز در محضر استاد شیخ صاحب صادق و شیخ وحید افغانی درس فرا گرفت.

آیت الله شیخ النمر پس از رسیدن به مرحله اجتهاد، تدریس علوم دینی را آغاز کرد و یک سوم بزرگانی که در جوامع خود نقش مذهبی و اجتماعی برجسته ای ایفا کرده و می کنند از شاگردان او هستند.

مواضع سیاسی و شکست تحریم سخنرانی

در سال 2011 با فروپاشی نظام های دیکتاتوری در تونس و مصر و آغاز جنب و جوش مردمی در بحرین، آیت الله النمر با استفاده از بهار عربی، ممنوعیت سخنرانی و تدریس را که مسئولان سعودی از اوت 2008 بر او تحمیل کرده بودند، شکست و آزادی سیاسی و تغییر سیاسی را سرلوحه سخنان خود قرار داد.

همزمان با ورود نیروهای موسوم به سپر جزیره و بیش از همه نیروهای عربستان به بحرین، دایره تکاپوی مردمی و اعتراض ها در قطیف شدت یافت و تظاهرات کنندگان، نارضایتی خود را از دخالت نظامی در قبال اعتراض های مردمی و مسالمت آمیز در بحرین ابراز داشتند.

مسئولان سعودی در پاسخ به این اعتراض ها صدها نفر از جوانان را به دلیل شرکت در اعتراض ها دستگیر کردند، در نتیجه آیت الله شیخ النمر با تمام توان به دفاع از حق اعتراض مردم و آزادی بیان آنان برخاست.

تاکید شیخ النمر بر تکاپوی مسالمت آمیز جوانان

در شرایطی که منطقه الشرقیه به سمت خشونت پیش می رفت و نیروهای امنیتی در برنامه ای از قبل طراحی شده خود را برای سرکوب جوانان العوامیه آماده می کردند، حرف اول را آیت الله النمر می زد.

وی جوانان را به خودداری از تظاهرات فراخوانده و تاکید کرد که هرگونه تکاپوی آنان باید مسالمت آمیز باشد و در آن زمان این سخنان معروف را به زبان آورد: « نفیرکلام کوبنده‌تر از صفیرگلوله است».

با پافشاری مسئولان امنیتی سعودی بر استفاده از سلاح در مقابله با اعتراض های مسالمت آمیز که موجب جان باختن بسیاری از اهالی العوامیه شد، شیخ النمر مواضع خود را شدت بخشیده و لحن سخنرانی های خود را نیز کوبنده تر کرده و به  صراحت در برابر مصادره آزادی ها و به غارت بردن ثروت ها و مناصب زبان به اعتراض گشود.

دستگیری و محاکمه آیت الله النمر

در هشتم ژوئیه 2012 مسئولان سعودی آیت الله شیخ النمر را در حالی که سرنشین خودرو بود، هدف تیراندازی قرار داده و به پای راست او از چهار ناحیه آسیب رسانده و سپس او را بازداشت کردند و در حالی که بیهوش شده بود او را به بیمارستان نظامی در الظهران و از آنجا به بیمارستان نیروهای امنیتی در ریاض منتقل و در نهایت ایشان را راهی زندان الحائر کردند.

اما در مارس 2013 دولت عربستان نخستین جلسه محاکمه شیخ النمر را در حالی آغاز کرد که در این خصوص به خانواده او هیچ اطلاعی نداده بود.

به گفته وکیل و خانواده آیت الله النمر، دادستان کل در نخستین جلسه محاکمه، اتهامات ساختگی را علیه او عنوان کرده و خواستار مرگ (اعدام) او شد.

در نهایت امروز دادگاه کیفری ریاض پس از رد درخواست دادستان کل به اجرای حکم حد محاربه، حکم اعدام تعزیری آیت الله النمر را صادر کرد.

منبع: تسنیم