۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶

تعرفه کامیون های ترانزیت ایران و ترکیه

رئیس اتحادیه بین المللی شرکت های حمل و نقل ترکیه گفت کامیون های ترک بابت اختلاف قیمت سوخت در ایران و ترکیه طی ۱۰ سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار به دولت ایران پرداخت کرده اند.
کد خبر : ۲۰۳۳۵۰
صراط: رئیس اتحادیه بین المللی شرکت های حمل و نقل ترکیه در کنفرانسی خبری اعلام کرد کامیون های ترک بابت اختلاف قیمت سوخت در ایران و ترکیه، تاکنون بیش از یک میلیارد دلار به دولت ایران پرداخت کرده اند.

به نقل از پایگاه اینترنتی حریت دیلی نیوز وی ادامه داد: «ما به عنوان شرکت های حمل و نقل ترکیه متاسفانه با یک وضعیت ناعادلانه در ارتباط با ایران مواجه هستیم. ما تعرفه های سوخت بالاتری را پرداخت می کنیم، زیرا سوخت در ترکیه گرانتر از ایران است و ما این اختلاف قیمت را به ایران پرداخت می کنیم. شرایط برای کامیون های ایرانی بهتر از کامیون های ترک است، و بنابراین آنها هزینه حمل و نقل کمتری را از مشتریان احتمالی خود در منطقه درخواست می کنند.»

شنر افزود: «کامیون های ترک در طی 10 سال گذشته، از بابت اختلاف قیمت سوخت بین دو کشور بیش از یک میلیارد دلار به دولت ایران پرداخت کرده اند و بر اساس برآوردهای ما این رقم در طی یک دهه آینده به 2.5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.»

بحران به وجود آمده بین ایران و ترکیه بر سر تعرفه عبور کامیون های دو کشور از مرز، اخیرا به دلیل افزایش تعرفه از سوی دو کشور بالا گرفته است.

داوود کشاورزیان، معاون وزیر حمل و نقل ایران هفته گذشته گفت: «ایران و ترکیه یک موافقتنامه در زمینه حمل و نقل جاده ای در سال 1994 به امضا رسانده اند. ترکیه با دو برابر کردن تعرفه عبور از مرز برای کامیون های ایرانی این موافقتنامه را نقض کرده است.»

شنر افزود: «این قطعا یک رقابت ناعادلانه است. کامیون های ایرانی با هزینه ای کمتر حمل بار می کنند. آنها با باک هایی پر از بنزین به ترکیه می آیند که با سوخت 0.18 دلار در هر لیتر پر شده است و بارگیری می کنند. کامیون های ترکیه به شدت سهم خود از بازار را از دست داده اند. به دلیل هزینه های بالای سوخت، آنها نمی توانند در ترکیه یا ایران مشتری پیدا کنند.»
منبع: تسنیم