۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱

اصرار وزارت صنعت به اعطای مجوز به شرکت خاص +سند

طبق سندی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است، وزارت صنعت به دنبال واردات سیگار مارلبرو و اعطای مجوز این واردات به یک شرکت تولیدکننده محصولات سلولزی است.
کد خبر : ۲۰۶۸۵۰
صراط: جنجال بر سر واردات سیگار مارلبرو یکی از مهمترین خبرها در صنعت دخانیات طی سال‌های گذشته بوده است و در این خصوص کار به جایی رسید که قرار بود وزارت خارجه و برخی دستگاه‌های امنیتی کشور راجع به صهیونیستی بودن یا نبودن شرکت فیلیپ موریس (تولیدکننده سیگار مارلبرو) و قابلیت واردات این نوع سیگار اظهار نظر کنند.
 
در این شرایط و در حالی که تا کنون هیچ استعلامی در این مورد به صورت علنی منتشر نشده است، برخی مسئولان وزارت صنعت به دنبال صدور مجوز برای واردات محصولات فیلیپ موریس برای یک شرکت تولیدکننده محصولات سلولزی هستند.
 
به این ترتیب شرکتی که تولیدکننده محصولات بهداشتی است، برای واردات سیگار که یک کالای متضاد با سلامت و بهداشت افراد است، اقدام خواهد کرد.
 
در سندی که در این مورد در اختیار خبرگزاری فارس قرار دارد، با استناد به مصوبه 12 اسفند 92 مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور آمده است:
 
اجرای مصوبات جلسه 92.12.12 مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور شامل موارد ذیل است:
 
بند 2- شرکت زرین تجارت خاورمیانه متعهد گردید در اجرای تبصره (3) ماده (102) قانون برنامه پنجم توسعه از کمپانی تولید کننده و مالک برند، برنامه و تعهد تولید در ایران ظرف دو سال از آغاز واردات را اخذ و به مرکز ارائه نماید.
 
بند 3- شرکت زرین تجارت خاورمیانه اعلام نمود که نماینده انحصاری شرکت Philip Morris از تاریخ 15 فوریه 2007 تاکنون می‌باشد و چنانچه خلاف آن ثابت شود این مرکز نسبت به ابطال مجوزهای صادره اقدام خواهد نمود.
 
بند 4- شرکت زرین تجارت خاورمیانه پیشنهاد نمود که بنا بر روال و پذیرش قبلی معادل مبلغ شانزده میلیون (16.000.000) دلار آمریکا به نرخ رسمی بانک مرکزی ج.ا.ا روز پرداخت طی هفت قسط به حساب رابط خزانه که به طور رسمی از سوی مرکز به ایشان معرفی خواهد شد، پرداخت نماید. قسط اول قبل از صدور اولین مجوز ترخیص و به مبلغ یک میلیون و پانصد هزار (1.500.000) دلار آمریکا بوده و بقیه اقساط ماهانه پرداخت خواهد شد. در صورت عدم یا تأخیر در واریز، مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور رأساً و بدون اخطار قبلی نسبت به ابطال مجوز اقدام خواهد نمود.
 
8.1 - کلیه ابلاغ‌ها و مکاتبات به محل اعلامی در صدر مجوز به عنوان نشانی شرکت مندرج در روزنامه رسمی، ارسال خواهد شد مگر اینکه تغییر نشانی وارد کننده کتباً به مرکز اعلام شده باشد.
 
8.2 - وارد کننده می‌بایست رأساً برای واردات موضوع مجوز اقدام نماید. واگذاری امتیاز و حقوق این مجوز به شخص ثالث در طول مدت مجوز، تحت هیچ عنوانی اعم از واگذاری، انتقال، صلح، شراکت ، وکالت و غیره (غیر از حق‌العمل کاری در ترخیص کالا از گمرک) کلاً یا جزئاً، در داخل یا خارج کشور، به طور موقت یا دائمی ممنوع است.
 
8.3 - مرکز می‌تواند در صورت تقاضای وارد کننده نسبت به افزایش یا کاهش میزان کالای مندرج در مجوز اقدام نماید.
 
8.4 - بر اساس بند (3) مصوبه مورخ 1393.1.31 کمیته برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور چنانچه ضوابط، قوانین و مقررات موجود متناسب با سیاست‌ گذاری‌های وزارت متبوع تغییر نماید و یا به صورت جدیدی تصویب شود، دارنده جواز می‌بایست اقدامات خود را با این قوانین تطبیق داده و در غیر اینصورت مجوز باطل خواهد شد.
 
این موارد در سربرگ مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور تنظیم شده و در پایان، در زیر عنوان رئیس مرکز، امضایی «از طرف» توسط محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت مشاهده می‌شود.
 
 
* کمیسیون اصل 90، پیگیر صدور مجوز واردات سیگار مارلبرو
 
محمد علی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در این مورد اظهار داشت: تاکنون پرونده‌‌هایی در مورد واردات سیگار مارلبرو به کشور مطرح شده و در این مورد مکاتبات زیادی صورت گرفته است و دستگاه‌های مختلف نیز در مورد صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ‌ موریس اظهار نظر کرده‌اند.
 
وی تأکید کرد: حتی اگر در مورد صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ‌ موریس تردید وجود داشته باشد باز هم باید در مورد واردات محصولاتش، تا تعیین تکلیف نهایی منتظر بمانیم.
 
پورمختار تصریح کرد:‌ سیگار، محصولی نیست که برای واردات آن به کشور عجله داشته باشیم و بگوییم باید سریعتر وارد شود تا مشکل مردم برطرف شود.
 
وی افزود: تا زمانی که در مورد اصل موضوع صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ ‌موریس تعیین تکلیف نشود، صدور مجوز برای واردات محصولاتش غیر منطقی خواهد بود.
 
رئیس کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه موضوع صدور مجوز برای واردات سیگار مارلبرو در این کمیسیون پیگیری خواهد شد، گفت: در مورد کم و کیف صدور مجوز، بررسی‌های لازم در کمیسیون اصل 90 انجام خواهد شد.