۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵

طرح روسیه برای حل بحران سوریه

روسیه طرحی را برای حل بحران سوریه ارائه کرده است که مبتنی بر گفت‌وگو میان مخالفان دولت سوریه و مسئولان سوری است.
کد خبر : ۲۰۶۸۵۶
صراط: روسیه طرحی را برای حل بحران سوریه مبتنی بر گفت‌وگوی سوری-سوری در مسکو ارائه کرده است که به نظر می‌رسد آمریکا با آن مخالفتی ندارد.
 
روزنامه «الوطن» سوریه به نقل از یک منبع دیپلمات عرب در مسکو گزارش داد، در طرحی که روسیه برای حل بحران سوریه در نظر گرفته است، بر گفت‌وگو میان شخصیت‌های داخلی و خارجی معارض و هیئت رسمی سوریه تأکید دارد.  
 
در همین راستا، «معاذ الخطیب» رئیس سابق گروه موسوم به «ائتلاف مخالفان» چندی پیش عازم روسیه شد و با مسئولان بلندپایه وزارت خارجه این کشور دیدار کرد.
 
به گزارش این روزنامه، واشنگتن عملا ائتلاف مخالفان را به عنوان تنها نماینده ملت سوریه به رسمیت نمی‌شناسد و با این طرح روسیه برای از سر‌گیری گفت‌وگوهای سیاسی مخالفت نمی‌کند.
 
بنا بر این گزارش، مسکو به روی الخطیب به عنوان نماینده مخالفان سوریه حساب باز کرده است و امکان دارد شماری از اعضای هیئت هماهنگی موجود در سوریه و مخالفانی که در خارج از این کشور حضور دارند و به طور کلی تحت فرمان قطر و عربستان هستند نیز در این گفت‌وگوها حضور داشته باشند.
 
الوطن در پایان تأکید کرد، مسکو تا کنون نتوانسته است موافقت دمشق را برای این طرح خود به دست آورد، ولی سفر «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه به روسیه این مسئله را به ذهن متبادر می‌کند که اولویت سوریه مبارزه با تروریسم است؛ ایده‌ای که هئیت سوری چندی پیش در ژنو آن را مطرح کرد و ائتلاف مخالفان از پذیرش آن سرباز زد.
 
از طرفی دیگر، «عمران الزعبی» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اعلام کرد که راهکار سیاسی در سوریه به روند مبارزه با تروریسم آسیبی نمی‌رساند. الرغبی با بیان اینکه راهکار سیاسی مانع مبارزه با تروریسم نخواهد شد، تأکید کرد که هرگز به گروه‌های تروریستی اجازه داده نخواهد شد که به عنوان یک طرف در این راهکار باشند.
منبع: فارس