۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱

افشای طرح جدید آمریکا در سوریه

یک روزنامه مشهور آمریکایی نوشت، دولت اوباما در حال بررسی طرح هایی است تا نقش سازمان سیا در آموزش و مسلح کردن شبه نظامیان در سوریه را افزایش دهد.
کد خبر : ۲۰۸۲۵۵
صراط: مقام های رسمی اعلام کردند، تلاش دولت اوباما برای افزایش نقش سازمان سیا در آموزش و تسلیح شبه نظامیان سوری اقدامی است که با هدف تشدید حمایت آمریکا از مخالفان میانه روی دولت سوریه انجام می شود و این در حالی است که پنتاگون برای ایجاد پایگاه های آموزشی خود آماده می شود.

به نقل از روزنامه واشنگتن پست، مقام های رسمی تصریح کردند که طرح پیشنهادی برای افزایش نقش سازمان سیا ماموریت مخفی این سازمان در سوریه را که از سال گذشته به طور چشمگیری افزایش داشته گسترش خواهد داد.

سازمان سیا هم اکنون هر ماه حدود 400 شبه نظامی را آموزش می دهد. طرح پیشنهادی مربوط به گسترش برنامه سیا در سوریه در اولویت موضوعات مطرح در نشست مقام های امنیت ملی در کاخ سفید طی هفته گذشته قرار داشته است. سخنگوی کاخ سفید حاضر به توضیح در خصوص این نشست نشده و به این مساله نیز اشاره ای نکرده است که آیا شرکت کنندگان در این جلسه به تصمیم نهایی در خصوص این طرح دست یافته اند یا نه.

برخی نیز بر این باورند که طرح پیشنهادی نشانگر نگرانی های موجود از برنامه پنتاگون در خصوص تقویت شبه نظامیان میانه رو در سوریه است، برنامه ای که تاکنون هیچ هماهنگی و انطباقی برای جلوگیری از ادامه پیشروی نیروهای وابسته به القاعده از جمله داعش نداشته است.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: ما به ضرورت بیشتری برای کمک به میانه روها نیاز داریم  و سازمان سیا بهترین راهکار برای دستیابی سریع به این هدف است.

تصمیم برای گسترش برنامه سیا موجب تعمیق دخالت آمریکا در سوریه خواهد شد جایی که بر اساس اعلام سازمان ملل تاکنون بیش از 200 هزار نفر در جریان جنگ داخلی بیش از 3 سال گذشته کشته شده‌اند. ماموریت سازمان سیا بخش مخفی و سری از تلاش گسترده آمریکا است که شامل حملات هوایی و اعزام تعداد زیادی مشاوران نظامی به عراق است.

تاکنون نشانه های کمی وجود داشته است که نشان دهد آموزش مخالفان میانه روی سوری و تسلیح آنها توسط آمریکا تاثیر قابل توجهی بر مسیر تحولات جنگ سوریه داشته باشد. سازمان سیا تاکنون در خصوص فعالیت های خود در سوریه اظهار نظر و موضع گیری نکرده است.

تلاش های سازمان سیا برای آموزش مخالفان سوری از اوایل سال گذشته از زمانی آغاز شد که باراک اوباما مجوز لازم برای آغاز ارسال اسلحه توسط سازمان سیا به سوریه را با هدف سرنگونی بشار اسد می داد. این ماموریت در ابتدا از طریق اردوگاه های مخفیانه در اردن انجام می شد ولی طی سال گذشته این ماموریت حداقل به یک مکان در قطر نیز گسترش یافت.

منبع: تسنیم