۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
حمید روحانی:

درباره مذاکرات مردم را در ناآگاهی نگه داشتند

رئیس موسسه تاریخ‌پژوهی انقلاب اسلامی گفت: استکبار موضوع تحقیر ملت ایران را از روز اول مذاکرات تاکنون دنبال کرده است.
کد خبر : ۲۰۸۶۹۷
صراط: سیدحمید روحانی رئیس موسسه تاریخ‌پژوهی انقلاب اسلامی در همایش «منهای عزت، به علاوه تحریم» که بعدازظهر امروز در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، با اشاره به واقعه تاریخی عاشورا و دلایل بروز این حادثه، گفت: چند عامل به عنوان عوامل به وجود آورنده این واقعه نقش داشتند که نکته اول آن بکارگیری افرادی بود که از نظر اسلام منحرف بودند.

وی روی آوردن مسئولان به تجمل گرایی، بکارگیری مشاورینی که به اسلام اعتقادی نداشتند، زمینه‌سازی برای تبدیل حکومت اسلامی به سلطنت موروثی و تفاوت حرف و عمل مسئولان را از عوامل اصلی ایجاد حادثه‌ای مانند عاشورا خواند و افزود: تسامح و تساهل در حرام و حلال خدا،‌دستبرد زدن به بیت‌المال و تعطیلی امر به معروف و نهی از منکر از دیگر عوامل تغییر در امت اسلامی بود و دشمنان اسلام به درستی دریافتند که عوامل تداوم اسلام چیست و با همان عوامل اسلام را هدف گرفتند.

سیدحمید روحانی در ادامه سخنرانی خود با اشاره به وضعیت روز جامعه ایران و لزوم عبرت‌گیری از وقایع تاریخی اظهار داشت: در سال 87 کتابی با نام ایران و جهانی شدن با قلم آقای سریع‌القلم مشاور رئیس جمهور نوشته شده و نظریاتی در این کتاب که با مقدمه آقای روحانی همراه است آمده که پشت هر انسان غیرتمندی را می‌لرزاند.

رئیس موسسه تاریخ‌پژوهی انقلاب اسلامی اظهار داشت:‌ در این کتاب نکاتی مطرح شده که مذاکرات هسته‌ای و رابطه با آمریکا در برابر آن ناچیز است البته من نمی‌خواهم بگویم که این کتاب و مقدمه آن با هدف نابودی انقلاب و اسلام نوشته شده است و امیدوارم این فکر من درست باشد.

روحانی با بیان اینکه اولین مسئله تأکید شده در این کتاب کنار زدن اسلام است، گفت: در متن این کتاب آمده است اگر ایران بخواهد اسلام را منشأ تصمیم‌گیری خود قرار دهد طبیعی است که نمی‌تواند با جهانی که منشأ آن سرمایه‌داری است رابطه برقرار کند؛ در این کتاب همچنین آمده که بدون ارتباط با جهان نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به بخش‌‌های دیگر این کتاب تصریح کرد: در نتیجه‌گیری این کتاب آمده است که اگر می‌خواهیم جهانی شویم نباید به اسلام پایبند باشیم و پیشرفت عمومی ایران بدون هماهنگی با قدرت‌های بزرگ امکان‌پذیر نیست.

سیدحمید روحانی دومین مسئله مطرح شده در این کتاب را لزوم پذیرش مبانی لیبرالیسم از سوی ایران خواند و گفت:‌ کنار زدن مردم نکته دیگری است که در کتاب ایران و جهانی شدن بر آن تأکید شده؛ این دیدگاه در حالی است که امام در سال 42 تأکید کرد که شاه باید سرنگون شود و برخی علما مانند شریعتمداری گفتند که با چه قدرتی قرار است شاه را سرنگون کنیم و امام تأکید کردن که ما ملتی داریم که از بمب هم قوی‌تر است.

رئیس موسسه تاریخ‌پژوهی انقلاب با تأکید بر اینکه امام با آگاهی ملت به صحنه آمد و انقلاب را به ثمر رساند، گفت:‌ اما در کتاب ایران و جهانی شدن مشاهده می‌کنیم که بر کنار زدن مردم ایران از صحنه سیاست منطقه تأکید شده و می‌بینید که برخی در مذاکرات مردم را در تاریکی و ناآگاهی نگه می‌دارند و حتی آقای ظریف در مجلس گفته است که حتی اگر من را استیضاح هم کنید حاضر نیستم حرفی از مذاکرات بزنم.

روحانی هدف برخی افراد را خارج کردن مردم از صحنه سیاست خواند و افزود: چشم‌پوشی از استقلال چهارمین مطلبی است که در کتاب آقای سریع‌القلم بر آن تأکید شده و در متن این کتاب آمده است که در صحنه بین‌الملل استقلال موضوعی منسوخ شده بوده و تأکید بر استقلال یک ضدارزش است.

وی ادامه داد: از نظر افراد این چنینی استکبار باید در کشور ما دوباره ظهور کند و به ما بگوید که این کار را بکنید و این کار را نکنید و ما نیز مثل بنده‌ای ضعیف آن را بپذیریم تا جهانی شویم.

وی تحقیر ملت ایران را یکی از اهدافی دانست که از سوی دشمنان ایران دنبال می‌شود و افزود: برخی از بزرگواران نیز احتمالا ندانسته همین هدف را دنبال می‌کنند و استکبار نیز از روز اول مذاکرات به دنبال تحقیر ملت ایران بود.

روحانی با بیان اینکه اهانت‌هایی که در مذاکرات به ملت ایران شد در طول 35 سال گذشته بی‌سابقه بود، اظهار داشت:‌متأسفانه آقای رئیس جمهور منتقدان را ناآگاه و مردم را بی‌سواد خواند؛ این اظهارات بی‌ریشه نبود و شما در کتاب ایران و جهانی شدن آقای سریع‌القلم می‌بینید که بر روی این مسئله تأکید شده که مسئولان ما بینش بین المللی ندارند و نمی‌توانند بین‌الملل‌گرا باشند.

رئیس موسسه تاریخ‌پژوهی انقلاب اسلامی با انتقاد از برخی اظهارات نسبت به مسئولان در راستای تحقیر ملت ایران گفت: با این شرایط برخی سیاستمداران درست حرفی را می‌زنند که دشمنان ما و یکی از سران رژیم طاغوت زد و گفت که ما فقط می‌توانیم لوله و شلنگ تولید کنیم و از این سو یکی از مسئولان می‌گوید که ما فقط در صنعت آبگوشت بزباش برتری داریم.

وی با بیان اینکه مسئله مذاکرات مسئله به ذلت کشاندن ملت ایران و اسلام است،‌اظهار داشت: رسالت ما در این شرایط بصیرت و آگاهی و حضور در صحنه است و باید اجازه ندهیم کسانی که عزت ما را هدف گرفته‌‌اند بتوانند نقشه‌های شوم خود را عملی کنند.

وی در پایان با انتقاد از برخی تنگ‌نظری‌ها در زمینه آزادی بیان درباره مذاکرات گفت: اینگونه نباشد که وقتی ما در دانشگاه آزاد سخنرانی می‌کنیم و در آن انتقادی مطرح می‌شود بلافاصله 5 نفر از مسئولان دانشگاه به دلیل نشستن پای صحبت‌های ما اخراج شوند و بعد مسئولان این دانشگاه دم از آزادی بیان بزنند.
منبع: فارس