۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲

ناگفته‌های بیماری پاشایی از زبان پزشک معالج

بیش از 2 هفته بود که وی در بیمارستان‌ بستری بودند و بیماری بسیار پیشرفت کرده بود،‌ به طوری که مجاری صفراوی، کبد،‌ ریه،‌ مغز استخوان و شکم درگیر سرطان شده بود و اصلا بحث سکته قلبی وجود نداشت.
کد خبر : ۲۰۹۱۶۲
ناگفته‌های بیماری پاشایی از زبان پزشک معالج
صراط: پزشک معالج مرتضی پاشایی در اولین مصاحبه رسانه‌ای خود در رابطه با بیماری این خواننده جوان و محبوب کشورمان با باشگاه خبرنگاران گفتگو کرد.

از پزشک معالج مرتضی پاشایی طی مصاحبه‌ای راجع به ناگفته‌های بیماری وی پرسیدیم، که دکتر حسن توکلی، جراح و متخصص داخلی در مصاحبه‌ رسانه‌ای خود در رابطه با مرتضی پاشایی گفت: آقای پاشایی چندین ماه قبل از مراجعه‌ی اولشان به پزشک، دچار تغییراتی در دستگاه گوارش شده بود و علائمی مثل درد معده و ترش کردن داشتند که پس از مراجعه و انجام روش‌‌های تشخیصی و آندوسکوپی، مشخص شد مبتلا به تومور معده هستند و چند ماهی بود که به این بیماری مبتلا شده بود. این نکته بسیار حائز اهمیت است که در افراد جوان، سرطان فرم تهاجمی‌تر و پیش رونده‌تری را از نظر پزشکی دارد.

وی افزود: اولین نکته این است که حالت پیش روندگی سریع سرطان در افراد جوان‌ بیشتر است و نکته دوم اینکه هرگونه تغییر در دستگاه گوارش که در حالت عادی وجود نداشته، مستلزم مراجعه فوری به متخصص گوارش است تا کارهای تشخیصی انجام گیرد و اگر بیماری باشد که نیاز به پیشگیری و درمان داشته باشد، سریعتر درمان صورت می‌گیرد.

خبرنگار نظر دکتر توکلی در رابطه با بحث‌هایی که در فضای مجازی راجع به سکته یا مصرف دارویی اشتباه برای مرتضی پاشایی مطرح شده، جویا شد که وی گفت:  هیچکدام از این مطالب مطرح شده صحت ندارد. پیدایش سرطان در بعضی موارد زمینه ژنتیک دارد، ضمن اینکه بعضی از انواع آن ناشی از عوامل محیطی چون تغییرات غذایی غلط مثل مصرف فست فود، سیگار، الکل، میکروب، هلیکوباکتر و استرس‌ها است. اینکه برای شخصی بتوان یک مورد خاص را عامل اصلی دانست، بسیار سخت است ولی تمام این موارد قابل پیشگیری بوده و قبل از پیدایش آن‌ها می‌توان در بروز آن مداخله کرد.

دکتر توکلی ضمن اینکه درگذشت مرتضی پاشایی بر اثر سکته قلبی را تکذیب کرد، گفت: بیش از 2 هفته بود که وی در بیمارستان‌ بستری بودند و بیماری بسیار پیشرفت کرده بود،‌ به طوری که مجاری صفراوی، کبد،‌ ریه،‌ مغز استخوان و شکم درگیر سرطان شده بود و اصلا بحث سکته قلبی وجود نداشت.

با توجه به اینکه مرتضی پاشایی در 30 سالگی مبتلا به سرطان شده، می‌توان گفت که سن سرطان در کشور پایین آمده و یا اینگونه موارد ابتلا به سرطان به ندرت دیده می‌شود؟ دکتر توکلی در پاسخ گفت: کم اتفاق می‌افتد که فرد بدون پیش زمینه ژنتیک مبتلا به سرطان شود ولی در عین حال سن ابتلا به سرطان کاهش پیدا کرده است. امروزه جوانان تمایل زیادی به مصرف غذاهای فست فود پیدا کرده‌اند و از آن‌جایی که این غذاها سالم نیست و حاوی مواد نگهدارنده زیادی است، ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. جوانان امروزه کمتر از غذاهای سالم و سبزیجات استفاده می‌کنند و در مقابل، سن مصرف سیگار و دخانیات هم خیلی کاهش یافته است و تمام این موارد در ابتلا به سرطان نقش دارند.

دکتر توکلی در پاسخ به این سوال که کدامیک از عوامل خطر زا در مرتضی پاشایی منجر به سرطان شد، پس از چند لحظه سکوت گفت: من پزشک هستم و قرار نیست که مسائل شخصی افراد را عنوان کنم.

دکتر توکلی در خصوص انتشار بعضی تصاویر از مرحوم پاشایی در فضای مجازی گفت: آن تصاویر مربوط به لحظات پایانی مرحوم پاشایی نبوده است. از چهارشنبه شب، هرگونه اقدام درمانی برای مرتضی پاشایی با هماهنگی پدر و دوستان نزدیکش انجام می‌گرفت. چهارشنبه شب مرتضی پاشایی مقداری دچار بی قراری و اضطراب شده بود و این نکته گفتنی است که او بسیار سر سخت بود و با بیماری‌اش می‌جنگید. با همفکری پزشک ICU و خانواده برایش داروی بیهوشی خاصی استفاده کردیم و او را به خواب بردیم تا درد نکشد. از حدود 20:30 تا 21 پنج شنبه شب دچار اختلال در تنفس شد که ناچار شدیم از دستگاه ونتیلاتور برای تنفسش استفاده کنیم و ساعت حدود 8 صبح روز جمعه، دچار اختلالاتی در ریتم قلب و در نهایت ایست قلبی شد.

پزشک معالج مرتضی پاشایی در حالی که  متاثر شده بود، ادامه داد: مرتضی پاشایی بیش از 2 هفته در یکی از بخش‌های ICU بستری بود. او فرد بسیار محبوبی بود و من هم علاقه بسیار زیادی به او داشتم. مراجعات بسیار زیادی داشت و این اواخر تا صبح در لابی بیمارستان بهمن 300 تا 400 نفر منتظر دیدن او بودند. بعضی از مسئولین هم برای عیادت وی آمده بودند.

دکتر توکلی در پاسخ به سوالی در خصوص فیلم منتشر شده از مرتضی پاشایی گفت: آن فیلم مربوط به لحظات آخر وی نبوده است و مهم نیست که چه کسی این کار را انجام داده، مهم این است که کار درستی انجام نداده است.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران نظر دکتر توکلی را در مورد نحوه برخورد با افرادی که اینگونه رفتارها را انجام می‌دهند جویا شد که وی گفت: قطعا باید برخورد کرد ولی صرفا برخورد فیزیکی موثر نیست و باید کار فرهنگی شود و مردم متوجه این موضوع باشند که وارد حریم شخصی و خصوصی افراد نشود.

دکتر توکلی در خصوص تیم درمانی مرتضی پاشایی توضیح داد: تیم پزشکی متشکل از 10 متخصص، درمان مرتضی پاشایی را بر عهده داشتند و متخصصین خون، رادیوتراپی،‌ متخصص آنکولوژی، رادیو لوژیست،‌ گوارش،‌ درد، بیهوشی و... با هم برای درمانش تلاش می‌کردند و برای بیماری که ریه، کبد و مغز استخوان وی درگیر سرطان شده کاری نمی‌توان انجام داد و ما تمام توانمان را بکار بردیم.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران از مدت زمان  آشنایی دکتر توکلی با مرتضی پاشایی پرسید که وی پاسخ داد: نزدیک 1 سال با مرتضی پاشایی در ارتباط بودم و مهمترین خصوصیت وی جنگیدن با بیماری‌اش بود و همین مبارزه او را یک سال زنده نگه داشت او جوان بسیار مقاومی بود و پیش می آمد که 48 ساعت پس از شیمی درمانی، به شهرهای مختلف می رفت و کنسرت اجرا می کرد و گاهی با انجام رادیوتراپی و علی رغم درد بسیار شدید، برای اجرای کنسرت می‌رفت و تا 2 روز قبل از فوتش، امید بسیار به زندگی و زنده مانده داشت و قرار بود به یکی از کشورها برای اجرای کنسرت برود و در اینگونه بیماری‌ها، امید به زندگی بسیار در طول عمر اهمیت دارد.

دکتر توکلی در پاسخ به این سوال که آیا مبتلایان به سرطان خودشان مقصر هستند یا دولت و شرایط بیرونی گفت: ما خودمان مقصر هستیم، افراد باید رفتار، استرس، میزان استراحت، تغذیه و... را کنترل کنند خوردن مداوم انواع پیتزا و ساندویچ از سنین کودکی و جوانی، رفتارهای پر استرس، کمبود استراحت و تغذیه نادرست در بروز سرطانها تاثیر گذار است، مضاف بر اینکه از طریق رسانه‌های سمعی و بصری می توان آگاهی مردم در جوامع را بالا برد تا به این بیماری‌ها مبتلا نشوند و اگر مبتلا شدند به سرعت و به موقع، کنترل کنند.

دکتر توکلی در مورد شانس پیشگیری از انواع سرطان گفت: هر سرطانی اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود،‌ قطعا می‌تواند درمانپذیر باشد.

دکتر توکلی در مورد میزان تلاشش برای بهبودی مرتضی پاشایی گفت: مرتضی دوست من بود دوستی یک ساله‌ای که شاید به اندازه چندین سال با هم دوستی داشتیم، روزانه 1تا 2 ساعت در کنار هم بودیم و لحظات آخر هم بر بالین مرتضی بودم و تمام تاکید مرتضی این بود که می گفت این ضایعه را باید زودتر در بیاوریم و تمام شود.

دکتر توکلی در این قسمت مصاحبه لحظه‌ای مکث همراه بعض داشت و بعد از چند لحظه سکوت، ادامه داد: خیلی سخت بود، ما پزشکان سعی می‌کنیم با بیماران وارد مسائل عاطفی نشویم چون کار برایمان خیلی دشوار می‌شود ولی من با مرتضی روابط دوستانه پیدا کرده بودم و فقدانش برایم بسیار سخت است.

دکتر توکلی با بیان اینکه اولین مصاحبه را در رابطه با مرتضی پاشایی انجام می‌دهد، گفت: من تا به حال هیچ مصاحبه ای در رابطه با مرتضی با هیچ رسانه‌ای نداشتم و بعضی سخنان از قول من که در برخی رسانه‌ها انتشار یافته واقعیت ندارد من به عنوان یک پزشک کار درمانی‌ام را انجام می دادم و وظیفه پزشکی من ایجاب می‌کند که اسرار بیمارانم را حفظ کنم و در مورد علل و نوع بیماری آنها فقط با اقوام درجه اول بیمار صحبت کنم.

دکتر توکلی گفت: امیدوارم با آموزش در کل جامعه کمتر شاهد اینگونه بیماری‌ها باشیم.

مرتضی پاشایی پزشکش را اذیت نکرد؟ دکتر توکلی قاطعانه جواد داد: اصلا من اذیت نشدم، مرتضی پاشایی جوان بسیار آرام، متین، منطقی و صبوری بود.

دکتر توکلی در پایان گفت: خانواده مرتضی پاشایی بسیار او را حمایت کردند، همچنین دوستان فراوان او که تا آخرین لحظه کنارش بودند همچنین طی این 2 تا 3 هفته پرسنل بیمارستان بسیار خوب همکاری کردند و زحمت کشیدند و علی رغم ازدحام جمعیت و رفت و آمدها پرسنل توانستند با صبوری، همراهی کنند.

وی در پایان برای خانواده و دوستان نزدیک مرحوم مرتضی پاشایی از خداوند آرزوی صبر داشت.