۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵

فراخوان "عمران‌خان" برای تجمع

عمران‌خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان اعلام کرد اعضای این حزب و همه مردم برای برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز در پایتخت پاکستان آماده باشند.
کد خبر : ۲۰۹۶۱۴
صراط: با اینکه تحصن مخالفان دولت به پایان رسیده اما عمران‌خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان از اعضای حزبش خواست روز 30 نوامبر در پایتخت تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کنند.
 
خان برای هر چه باشکو‌ه‌تر برگزار کردن تجمع اعتراض‌آمیز جلساتی را در شهرهای مختلف پاکستان برگزار می‌کند تا بتواند مردم بیشتری را برای شرکت در تجمع اعتراض‌آمیز با خود همراه سازد.
 
بیشتر مردم  بیان کردند که صحبت‌های عمران‌خان برای آنها تکراری شده اما به هر حال آنها برای ملاقات با بازیکن افسانه‌ای کریکت همیشه آمادگی دارند.
 
شهرت عمران‌خان به دلیل کسب مدال‌های افتخار در بازی کریکت باعث می‌شود وی در هر شهری جلسه برگزار کند تعداد زیادی از مردم در این جلسات شرکت می‌کنند.
 
دوستان سیاسی خان از جمله طاهر القادری وی را تنها گذاشته‌اند.
 
با اینکه عمران خان به طور کامل در اعتراض به دولت موفق نشده اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که وی شعار گو نواز گو (برو نواز برو) را در پاکستان عمومی کرد و هر چند دولت تلاش کرد با شعار رو عمران رو (گریه کن عمران گریه کن) این موضوع را جبران کند اما شعار گو نواز گو عمومیت پیدا کرده است.
 
نخست وزیر پاکستان اعلام کرد هیچ ممانعتی برای برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز حزب تحریک انصاف در 30 نوامبر به وجود نخواهد آمد و آنها آزاد هستند هر طور که مایلند تجمع خود را برگزار کنند.
 
نواز شریف افزود: برای برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز ممانعتی وجود ندارد اما در صورتی که معترضان بخواهند به اموال عمومی صدمه بزنند به شدت با آنها برخورد می‌شود.
 
یکی از افسران پلیس اسلام‌آباد اظهار داشت: هنوز حزب تحریک انصاف برای برگزاری گردهمایی روز 30 نوامبر تماسی برقرار نکرده‌اند و هماهنگی در این زمینه به عمل نیامده است.
 
بعد از اینکه دادگاه طاهر‌القادری و عمران‌خان را مجرم شناخت و حکم دستگیری آنان را صادر کرد رهبران مخالف ضمن نپذیرفتن رأی دادگاه عنوان کردند اگر کسی جرأت دارد آنها را دستگیر کند.
 
عمران‌خان دولت، رسانه‌ها و سیاستمداران را مورد انتقاد قرار داده با این وجود هنوز دولت اقدامی برای دستگیری وی انجام نداده است.
 
طاهر‌ القادری در خارج از کشور به سر می‌برد اما عمران‌خان آزادانه به مخالفت خود با دولت ادامه می‌دهد.
 
کارشناسان پاکستانی بیان می‌کنند قانون باید برای همه مساوی باشد و اگر دادگاه دستور دستگیری عمران‌خان را صادر کرده نباید در این کار تأخیر کرد.
 
برخی کارشناسان نیز بر این باورند که دستگیری رهبران مخالف باعث می‌شود آنها مورد توجه بیشتر مردم قرار بگیرند و اعتراضات خود را با قوت بیشتری ادامه دهند.
 
حال باید دید که دولت چطور با احزاب مخالف برخورد می‌نماید.
 
شیخ رشید احمد از متحدان حزب تحریک انصاف  عنوان کرد: اگر اتفاقی برای عمران خان بیفتد یا وی دستگیر شود تمام پاکستان را به آتش خواهم کشید.
 
شیخ رشید احمد همان سیاستمدار کهنه‌کاری است که در برحه‌ای از زمان عمران‌خان نسبت به وی نظر خوبی نداشت.
 
پرویز رشید وزیر اطلاع رسانی پاکستان در این زمینه می‌گوید: شیخ رشید احمد سعی دارد با وادار کردن عمران‌خان به خودکشی سیاسی از وی انتقام بگیرد.
 
از یک طرف نواز‌شریف نخست وزیر پاکستان برادرش شهباز همچنین برخی اعضای دولت در پرونده مادل تاون مجرم شناخته شده و متهم به کشتن مخالفان هستند از سوی دیگر طاهر القادری،‌ عمران‌خان و سروزیر ایالت‌ خیبر‌پختونخوا متهم به نادیده گرفتن قوانین کشور هستند.
 
مردم پاکستان از نوع برخورد مخالفان و دولت نگران هستند با اینکه در 14 آگوست دولت با کار گذاشتن کانتینر تلاش کرد از ورود احزاب مخالف به پایتخت جلوگیری کند اما به نظر می‌رسد دولت هیچ ترسی از برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز در 30 نوامبر ندارد.