۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷

عوارض خيرگي بيش از حد به مانيتور

افرادي كه زمان طولاني به صفحه مانيتور يا تلويزيون نگاه مي‌كنند مي‌بايست هر 6-5 ثانيه يكبار پلك بزنند تا سطح قرنيه چشم آنها مرطوب گشته و مكانيسم بينايي عملكرد بهتري داشته باشد.
کد خبر : ۲۱۰۲۹

رئيس انجمن علمي اپتومتري ايران گفت: خيرگي زياد به صفحه مانيتور و تلويزيون و عدم پلك زدن در فواصل زماني مناسب، باعث خشكي چشم و در نهايت كاهش قدرت اپتيكي بينايي چشم مي‌شود.

به گزارش فارس، محمد آقازاده اميري افزود: خشكي چشم يكي از عوارض ايجاد شده در چشم است كه در سنين بالاي 40سال افزايش يافته و عمدتاً در بانوان بيش از آقايان مشاهده مي‌شود ولي بر اثر عواملي چون نگاه كردن طولاني مدت و خيرگي بيش از حد و همچنين عدم پلك زدن در زمان مناسب تشديد مي‌شود.

وي گفت: افرادي كه زمان طولاني به صفحه مانيتور يا تلويزيون نگاه مي‌كنند مي‌بايست هر 6-5 ثانيه يكبار پلك بزنند تا سطح قرنيه چشم آنها مرطوب گشته و مكانيسم بينايي عملكرد بهتري داشته باشد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي مرطوب نگهداشتن چشم و عدم خشك شدن آن را در مواردي كه افراد از لنزهاي تماسي استفاده مي‌كنند بسيار حائز اهميت عنوان كرد و افزود: در استفاده كنندگان از عدسي تماسي مايع اشكي به عنوان يك سطح اپتيكي مناسب عمل مي‌كند و لازم است جهت تأمين اين مايع اشكي فرد در فواصل زماني كوتاه پلك بزند و از خيرگي بيش از حد پرهيز كند چرا كه خشكي چشم منجر به عدم تحمل لنز تماسي در افراد مي‌شود.

اميري همچنين بررسي آخرين دستاوردها در زمينه ساخت و ارائه لنزهاي تماسي و راه‌هاي درمان عوارض ايجاد شده در اين زمينه را از جمله مباحثي عنوان كرد كه در جريان برگزاري چهاردهمين كنگره سراسري اپتومتري ايران از 18 تا 20 خرداد در مركز همايش‌هاي رازي تهران مورد بحث و بررسي اساتيد و انديشمندان علوم بينايي قرار مي‌گيرد.